Edukacja finansowa dzieci mało popularna, ale bardzo potrzebna
Edukacja finansowa dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest wciąż mało popularna – wynika z badania świadomości Polaków na temat potrzeby edukacji finansowej dzieci. Dlatego Narodowy Bank Polski rozwija działalność edukacyjną, by poszerzać wiedzę ekonomiczną dzieci, młodzieży i ich rodzin.
Dzieci i młodzież coraz szybciej stają się uczestnikami świata ekonomii. Jednak edukacja finansowa przedszkolaków i uczniów klas I-VI szkół podstawowych jest wciąż mało popularna.
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym bardzo często biorą udział w zajęciach z języków obcych, w zajęciach sportowych, plastycznych, tanecznych i muzycznych. Niestety udział tej grupy dzieci w zajęciach dotyczących edukacji finansowej lub przedsiębiorczości jest marginalny. Wynika to m. in. z niewielkiego zainteresowania i wiedzy rodziców o ofercie tego rodzaju zajęć, mimo, że wiek przedszkolny to dobry moment na rozpoczęcie edukacji ekonomicznej.
Narodowy Bank Polski od lat rozwija działalność edukacyjną, by poszerzać wiedzę ekonomiczną dzieci i młodzieży, bo pozwala ona trafniej zarządzać swoimi finansami, uświadamia znaczenie bezpieczeństwa finansowego, uczy roztropności i umiejętności planowania swojej przyszłości.
Warto podkreślić, że dzieci, młodzież i nauczyciele to najliczniejsi adresaci działań edukacyjnych NBP.
Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce pokazała, że potrzeby młodszych uczniów szkoły podstawowej w zakresie wiedzy ekonomicznej koncentrują się na gospodarowaniu pieniędzmi 1. Dlatego Narodowy Bank Polski wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, dzieci i nauczycieli ogłosił konkurs na najlepszy scenariusz i realizację zajęć edukacyjnych pt. „Zanim wydam… O finansach w przedszkolach i szkołach”. Adresatami konkursu są przedszkolaki oraz uczniowie klas I-VI szkół podstawowych.
Celem konkursu jest wprowadzenie elementów edukacji finansowej od najmłodszych lat, a także wykształcenie pozytywnych postaw związanych z zarządzaniem finansami. Równie ważnym efektem konkursu będzie rozwijanie kreatywności nauczycieli i zachęcanie ich do prowadzania w placówkach, w których pracują, ciekawych zajęć o finansach.
Zadanie konkursowe polega na opracowaniu autorskiego scenariusza, a następnie – jeśli zostanie on nagrodzony – realizacji zajęć na jego podstawie.
Więcej informacji o konkursie można znaleźć na stronie www.nbp.pl/edukacja.
1 „Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce”, Narodowy Bank Polski, 2018 r.
Artykuł sponsorowany