Aktualny

Kontrola statutu przedszkola przez organ prowadzący

Autor: Bożena Winczewska

Data aktualizacji dokumentu: 20 grudnia 2024
Kontrola statutu przedszkola przez organ prowadzący

Statut jako podstawowy dokument określający organizację przedszkola powinien być zgodny z obowiązującym prawem. Jest to jednak akt prawa wewnętrznego, dlatego pojawia się przy tym pytanie, czy organ prowadzący ma prawo kontrolować treść tego dokumentu i wydawać dyrektorowi polecenia dotyczące wprowadzenia do niego zmian. Sprawdzamy to dla Ciebie.

Z tego artykułu dowiesz się min.:

  • Jaka powinna być treść statutu przedszkola?
  • Jakie są kompetencje organu prowadzącego?
  • Co. jeżeli statut przedszkola jest niezgodny z przepisami?Czy dyrektor przedszkola może odwołać się od zaleceń kuratora oświaty?Co grozi za niewykonanie poleceń kuratora oświaty?

Przeczytaj aktualny artykuł:

Statut przedszkola powinien się opierać na przepisach ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela, a także przepisach wydanych na podstawie tych ustaw (art. 307 ust. 2 ustawy wprowadzającej Prawo oświatowe).

Jaka powinna być treść statutu przedszkola?

Zgodnie z art. 102 UPO statut przedszkola zawiera w szczególności:

  1. nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę;
  2. nazwę i siedzibę organu prowadzącego;
  3. cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
  4. sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
  5. sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem; 
  6. szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
  7. formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami;
  8. organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami;
  9. organizację pracy przedszkola, w tym organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi;
  10. czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – z radą rodziców; 
  11. zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący;
  12. zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z: zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,  planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji, współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną; 
  13. prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów;
  14. warunki stosowania sztandaru przedszkola, godła przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego, jeśli zostały ustanowione.

Jakie kompetencje wobec przedszkola ma organ prowadzący?

Kompetencje organu prowadzącego zostały określone w art. 57 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z którego wynika, że sprawuje on nadzór w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. W tym zakresie nadzorowi podlega w szczególności:

  1. prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;
  2. przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;
  3. przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.

Dyrektor przedszkola powinien informować organ prowadzący o wszystkich zmianach w statucie przedszkola, a także zapewnić wgląd w ten dokument w czasie prowadzonych w przedszkolu kontroli. Statut jest to bowiem najważniejszy dokument regulujący wewnętrzne zasady funkcjonowania przedszkola, jest także podstawą innych dokumentów obowiązujących w placówce.

Organ prowadzący może zatem żądać wglądu do statutu, jednak nie posiada kompetencji do nałożenia na radę pedagogiczną obowiązku wprowadzenia do statutu zmian. Ta kompetencja jest zarezerwowana dla kuratora oświaty.

Zapamiętaj!

Organ prowadzący placówkę nie może zobligować dyrektora przedszkola, aby zmienił statut przedszkola i wprowadził zmiany w drodze wykonania polecenia, do wydania którego nie został upoważniony.

Kto może ingerować w treść statutu przedszkola?

Upoważnienie do weryfikacji statutu przedszkola z obowiązującym prawem oświatowym posiada kurator oświaty.

Poznaj 15 przykładów najczęściej popełnianych błędów w statucie przedszkoli oraz zapisów sprzecznych z przepisami

Treści regulowane w statucie przedszkola

Błędy

1. Pełna zawartość

nieuwzględnienie któregoś z elementów stanowiących zawartość statutu

2. Nazwa i rodzaj przedszkola oraz jego siedziba

podanie nazwy przedszkola nieodpowiadającej nazwie ustalonej przez organ prowadzący w akcie założycielskim i uchwale w sprawie sieci przedszkoli,

nieuwzględnienie wszystkich elementów tworzących nazwę przedszkola

3. Nazwa i siedziba organu prowadzącego

wskazanie jako organu prowadzącego rady gminy lub wójta,

organem prowadzącym przedszkole jest gmina (...) lub miasto (...)

4. Cele i zadania

schematyczne odwzorowanie zadań zawartych w ustawie i rozporządzeniach prowadzące do nadmiernego „rozbudowania statutu”,

nieukazanie celów i zadań właściwych dla danego przedszkola, wyróżniających je od innych,

nieuwzględnienie nowych przepisów wydanych na podstawie ustawy w 2017 r., np. w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, sposobu wykonywania przez przedszkola zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,

opieranie postanowień na nieaktualnych przepisach, np. wskazywanie obszarów pracy przedszkola i gospodarowanie czasem przebywania dziecka w przedszkolu

5. Sposób realizacji zadań

kopiowanie zapisów z ustawy lub rozporządzeń zamiast opracowania na ich podstawie własnych sposobów realizacji zadań,

niewskazanie, co zapewnia dzieciom przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych

6. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi

niejasne określenie, jakie zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole mają do wykonania nauczyciele i inni pracownicy przedszkola, np. pominięcie w zakresie zadań ustalonych dla stanowiska woźnej obowiązków związanych ze sprawowaniem dodatkowej opieki nad dziećmi podczas spacerów i innych wyjść poza teren przedszkola

7. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

niedoprecyzowanie, co oznacza przyprowadzenie dziecka do przedszkola (wejście do budynku czy przekazanie dziecka pod opiekę nauczyciela),

nieuwzględnienie sytuacji, kiedy rodzice żyją w rozłączeniu (separacja, rozwód, ograniczenie praw rodzicielskich jednemu z rodziców)

8. Współdziałanie z rodzicami

niewyznaczenie pełnego zakresu spraw do współdziałania,

pominięcie praw rodziców oraz wyznaczanie im obowiązków niezgodnych z przepisami, np. zobowiązanie do ubezpieczania dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków

9. Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje

wpisanie organów, które nie działają w przedszkolu, statut powinien odzwierciedlać stan faktyczny, więc nie należy wymieniać i określać kompetencji organów, których nie ma,

wpisanie uchylonych kompetencji rady pedagogicznej, np. ustalanie zestawu programów, podejmowanie uchwały w sprawie innowacji,

nieokreślenie sposobu rozwiązywania sporów między organami przedszkola

10. Organizacja pracy przedszkola

wprowadzenie zapisu umożliwiającego zwiększenie liczby dzieci w oddziale przedszkolnym, np. w uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego,

nieuwzględnienie w ramowym rozkładzie dnia zajęć z religii,

nieopisanie trybu tworzenia zespołów nauczycieli

11. Czas pracy

wskazanie niewłaściwych organów uprawnionych do występowania z wnioskami do organu prowadzącego,

wyznaczenie godziny, do której wszystkie dzieci powinny być przyprowadzane do przedszkola

12. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia

przypisanie dyrektorowi przedszkola uprawnienia do ustalania zasad korzystania z wyżywienia i wysokości stawki żywieniowej np. w porozumieniu z radą rodziców lub organem prowadzącym; ustalanie zasad odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia należy do wyłącznej kompetencji organu prowadzącego,

organizowanie z inicjatywy rodziców zajęć dodatkowych, za które pobierane byłyby opłaty

13. Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników

nieuwzględnienie wszystkich stanowisk nauczycielskich i pracowników niepedagogicznych,

nieopisanie w wykazie zadań pełnego ich zakresu określonego przepisami

14. Prawa i obowiązki dzieci

mylenie praw dziecka z uprawnieniami lub z zadaniami przedszkola, np. prawo do opieki,

niesporządzenie zamkniętej listy przypadków, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy

15. Warunki stosowania sztandaru, godła oraz ceremoniału przedszkolnego

opisanie warunków stosowania sztandaru i godła przedszkola, choć nie zostały ustanowione

Co jeśli statut przedszkola jest niezgodny z przepisami?

Jeśli w trakcie przeprowadzanych przez wizytatora czynności stwierdzono, że statut albo niektóre jego postanowienia są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa, dyrektor poniesie konsekwencje np.:

1)wydanie dyrektorowi zaleceń wraz z terminem ich realizacji, po ich wykonaniu dyrektor zobowiązany będzie powiadomić:

  • organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń,
  • organ prowadzący o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji;

2)zawiadomienie o stwierdzonych nieprawidłowościach organu prowadzącego przedszkole, w razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności przedszkola;

3)polecenie, w drodze decyzji, usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, jeśli organ sprawujący nadzór pedagogiczny uzna, że przedszkole prowadzi działalność z naruszeniem przepisów obowiązujących ustaw albo rozporządzeń wydanych na ich podstawie.

W wyniku stwierdzenia sprzeczności z prawem statutu lub niektórych jego postanowień kurator oświaty w drodze decyzji uchyla statut albo niektóre postanowienia statutu. Poprzez zawarte w decyzji rozstrzygnięcie nakłada na dyrektora obowiązek podjęcia działań zmierzających do zmiany zapisów statutu w zakresie, w jakim stwierdził ich sprzeczność z prawem. Powinny być one wskazane w uzasadnieniu faktycznym decyzji. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do wykonania decyzji po upływie czasu przewidzianego na odwołanie.

Czy dyrektor przedszkola może odwołać się od zaleceń kuratora?

Od decyzji kuratora oświaty jako organu pierwszej instancji przysługuje odwołanie do Ministra Edukacji Narodowej. Informacja o takiej możliwości musi znaleźć się w pouczeniu stanowiącym część składową decyzji kuratora (art. 107 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego).

Dzięki odwołaniu sprawa zostanie rozpatrzona ponownie i podobnie jak uprzednio statut poddany zostanie ocenie organu nadzoru pedagogicznego, który może podtrzymać decyzję kuratora, uchylić ją lub umorzyć postępowanie, gdy z jakiejkolwiek przyczyny stało się ono bezprzedmiotowe. Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania (art. 35 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego). Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji kuratora oświaty (art. 130 ww. ustawy).

Co grozi dyrektorowi przedszkola za niewykonanie decyzji kuratora?

Przepisy wprost nie określają skutków prawnych związanych z niewykonaniem decyzji kuratora oświaty uchylającej statut lub jego postanowienia sprzeczne z prawem. Jednak niewykonanie decyzji kuratora może się spotkać z zastosowaniem sankcji. Stwierdzenie czy dyrektor wywiązał się z obowiązku nałożonego decyzją kuratora, następuje w trybie nadzoru pedagogicznego.

W razie niepodjęcia nakazanych działań organ sprawujący nadzór pedagogiczny może zastosować wobec dyrektora sankcję przewidzianą w art. 56 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe. Jeżeli uchybienia nie zostaną usunięte w wyznaczonym terminie, kurator oświaty może wystąpić do organu prowadzącego przedszkole z wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Wniosek złożony w tej sprawie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest wiążący dla organu prowadzącego przedszkole (art. 55 ust. 4 i 6, 7, art. 56 ust. 3 oraz art. 61 UPO).

Przedszkole niepubliczne działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Powinien on być zgodny z obowiązującymi przepisami. Jeśli ulegają one zmianie, w przedszkolu niepublicznym powinna być dokonana aktualizacja statutu. Do sprawdzenia zgodności statutu przedszkola niepublicznego z obowiązującymi przepisami uprawnieni są:

jednostka samorządu terytorialnego prowadząca ewidencję przedszkoli niepublicznych (art. 168 ust. 1 UPO),

kurator oświaty sprawujący nadzór pedagogiczny nad niepublicznymi przedszkolami, w tym w zakresie przestrzegania statutu przedszkola (art. 51 ust. 1 pkt 1, art. 55 ust. 2 pkt 4 oraz art. 180 ust. 1 UPO).

Autor:  Bożena Winczewska  w latach 1995–2007 dyrektor Wydziału Wychowania i Kształcenia Specjalnego Kuratorium Oświaty w Warszawie

Autor: Bożena Winczewska

wieloletni wizytator kuratorium, specjalista prawa oświatowego
Numer 142 - Maj/Czerwiec 2025 r.
Dodano: 17.05.2025

Numer 142 - Maj/Czerwiec 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin