Dobrze zaplanowana współpraca z instytucjami to wsparcie dla nauczycieli i korzyści dla przedszkola
Dobry dyrektor to menedżer, który nie tylko skutecznie zarządza funkcjonowaniem przedszkola, lecz również aktywnie angażuje się we współpracę z lokalnym środowiskiem. Współpraca ta odgrywa kluczową rolę w rozwoju placówki oraz zapewnieniu wszechstronnego rozwoju dzieci. Poprzez budowanie silnych relacji i partnerstw z instytucjami i podmiotami z otoczenia dyrektor przyczynia się do stworzenia korzystnego i inspirującego środowiska dla dzieci. Jest to proces, który wymaga starannego planowania, systematyczności oraz różnorodności działań. Artykuł przedstawia praktyczne wskazówki dotyczące planowania i organizacji działań współpracy oraz wskazuje instytucje i podmioty, z którymi przedszkola mogą nawiązywać współpracę.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są korzyści wynikające z dobrej współpracy z instytucjami?
- Jak zaplanować i organizować działania współpracy ze środowiskiem lokalnym?
- Z którymi podmiotami środowiska lokalnego może współpracować przedszkole?
- Jakie są korzyści dla przedszkola i uczestników współpracy lokalnej?
- Jak opracować sprawozdanie z realizacji planu współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym?
- Które przepisy prawne regulują obowiązek nawiązywania współpracy ze środowiskiem lokalnym?
- Czy przepisy rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek mają zastosowanie w przedszkolach niepublicznych i punktach przedszkolnych?
Współpraca z instytucjami środowiska lokalnego to obowiązek przedszkola
Wysoka jakość relacji między przedszkolem a podmiotami zewnętrznymi jest istotna nie tylko dla rozwoju placówki, ale także dla spełniania wymagań nadzoru pedagogicznego. Należy pamiętać, że zgodnie z treścią załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
Przedszkole, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym nie może być chaotyczna i bezrefleksyjna
Każde przedszkole nawiązuje kontakty z instytucjami i organizacjami na dwóch płaszczyznach:
- po pierwsze, są to kontakty o charakterze formalnoprawnym, regulowane przez przepisy prawne, które określają prawa i obowiązki placówki wobec innych podmiotów,
- po drugie, kontakty wynikają z dążenia do zapewnienia wysokiej jakości procesu dydaktyczno-edukacyjnego.
Efektywne współdziałanie jest możliwe dzięki zaplanowaniu, systematycznemu i cyklicznemu podejściu do działań współpracy, poddawaniu ich kontroli oraz ewaluacji. Najlepszym momentem na zaplanowanie tych działań jest początek nowego roku szkolnego.
Skuteczny plan współpracy powinien umożliwić realizację zadań i osiągnięcie założonych celów.
Istotnym narzędziem w tym procesie jest opracowanie dokumentu, który zawiera cztery kluczowe elementy:
- cele współpracy z daną instytucją,
- działania do realizacji w trakcie roku szkolnego,
- terminy realizacji poszczególnych działań,
- wskazanie osoby odpowiedzialnej za organizację każdego działania.
Plan powinien przewidywać kilka etapów współpracy, tak aby możliwe było nawiązanie kontaktu dzieci z przedstawicielami danej instytucji oraz podsumowanie tej relacji. Dzięki temu w świadomości dzieci będzie dochodziło do utrwalenia wiedzy o funkcjach, jakie pełnią poszczególne podmioty czy przedstawiciele zawodów. Ponadto dyrektor musi zadbać, aby na etapie opracowywania planu precyzyjnie wyznaczono terminy oraz osoby odpowiedzialne za realizację danego zadania. Najlepiej, aby nauczyciele byli wskazywani imiennie.
PUNKTY PRZEDSZKOLNE
Artykuł dotyczy również innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Planowanie współpracy przynosi korzyści wszystkim uczestnikom
Wdrażając model współdziałania opartego na zasadach partnerstwa, przedszkole może osiągnąć wiele korzyści, takich jak:
- spełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu w sprawie wymagań wobec szkół i placówek,
- promocja w środowisku lokalnym,
- pozyskiwanie sponsorów i funduszy na rozwój placówki,
- poszerzenie oferty dydaktyczno-wychowawczej,
- poszerzanie wiedzy i doświadczeń dzieci w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony środowiska i innych obszarów,
- kształtowanie u dzieci umiejętności zachowania się w instytucjach publicznych i na imprezach kulturalnych,
- umożliwienie dzieciom poznawania rówieśników uczęszczających do innych placówek,
- przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej,
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych ułatwiających zrozumienie świata oraz właściwe funkcjonowanie w nim.
Z jakimi podmiotami środowiska lokalnego może współpracować przedszkole?
Poniżej wskazano przykładowe instytucje i podmioty, z którymi przedszkola mogą nawiązywać współpracę:
1.Szkoły i placówki oświatowe: współpraca może polegać na organizowaniu wspólnych projektów, spotkań integracyjnych, udziale w imprezach szkolnych, wspólnych wyjściach edukacyjnych itp. W ten sposób dzieci mogą lepiej przygotować się do przejścia do szkoły oraz nawiązać relacje z przyszłymi kolegami i nauczycielami.
2.Biblioteki: współpraca z lokalnymi bibliotekami może być doskonałą okazją do rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci. Przedszkole może organizować wizyty w bibliotece, uczestniczyć w czytaniu dzieciom przez bibliotekarza, korzystać z zasobów bibliotecznych w ramach projektów czy tematycznych zajęć.
3.Muzea i galerie sztuki: wizyty w muzeach i galeriach sztuki umożliwiają dzieciom zapoznanie się z różnymi formami sztuki i kulturą. Przedszkole może organizować wycieczki edukacyjne, a także zapraszać przedstawicieli tych instytucji do swojej siedziby, aby prowadzili warsztaty plastyczne lub opowiadali o cennych eksponatach.
4.Ośrodki kultury: współpraca z lokalnymi ośrodkami kultury może obejmować udział dzieci w zajęciach artystycznych, warsztatach muzycznych, teatralnych czy tanecznych. Przedszkole może również uczestniczyć w lokalnych imprezach kulturalnych, festiwalach czy konkursach.
5.Straż pożarna i policja: wizyty strażaków i policjantów w przedszkolu mogą uczyć dzieci na temat bezpieczeństwa, pożaru, pierwszej pomocy itp. Przedszkole może również organizować wizyty dzieci w straży pożarnej lub na posterunku policji, gdzie będą mogły zobaczyć specjalistyczny sprzęt i poznać pracę tych służb.
6.Placówki medyczne: współpraca z przychodniami, szpitalami lub innymi placówkami medycznymi może polegać na organizowaniu wizyt pielęgniarki lub lekarza w przedszkolu, prowadzeniu zajęć edukacyjnych dotyczących zdrowia i higieny, przeprowadzaniu badań profilaktycznych czy uczestnictwie w akcjach promujących zdrowy tryb życia.
7.Firmy i przedsiębiorstwa lokalne: współpraca z lokalnymi firmami i przedsiębiorstwami może mieć różne formy. Może to być udział przedstawicieli firm w zajęciach edukacyjnych, organizowanie wizyt dzieci w zakładach pracy, przygotowywanie wspólnych projektów czy udzielanie wsparcia finansowego dla przedszkola.
8.Ośrodki sportowe: współpraca z ośrodkiem sportowym umożliwia dzieciom regularne uczestnictwo w różnych aktywnościach fizycznych, co przyczynia się do ich zdrowego rozwoju fizycznego. Udział w grupowych zajęciach sportowych w ośrodku sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci. Dzieci uczą się współpracy, dzielenia się, pracy zespołowej i szacunku dla innych. Wspólna aktywność fizyczna sprzyja integracji i budowaniu więzi między dziećmi.
Formy współpracy mogą być różnorodne i dostosowane do potrzeb i możliwości danej placówki. Istotne jest, aby współpraca była planowana, systematyczna i wzajemnie korzystna dla wszystkich stron.
Sprawozdanie z realizacji planu współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym
Opracowanie sprawozdania z realizacji planu współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym nie jest obowiązkowe. Warto jednak rozważyć przygotowanie takiego dokumentu. Sprawozdanie umożliwia przedszkolu śledzenie postępów i osiągnięć w zakresie współpracy. Dzięki temu można ocenić, czy oczekiwane efekty zostały osiągnięte. Opracowanie sprawozdania pozwala przedszkolu na ocenę swoich praktyk i działań. Dzięki analizie przedszkole może identyfikować mocne strony oraz obszary, w których istnieje potencjał do doskonalenia. Podsumowanie może również służyć jako narzędzie do promocji przedszkola i jego działań wśród społeczności lokalnej.
Opracowanie sprawozdania z realizacji planu współpracy ze środowiskiem lokalnym jest ważne z punktu widzenia transparentności działań przedszkola oraz odpowiedzialności wobec zainteresowanych stron, takich jak organy nadzorcze, rodzice i społeczność lokalna. Sprawozdanie dokumentuje podejmowane działania i informuje o ich rezultatach, co przyczynia się do budowania zaufania i wiarygodności przedszkola.
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNE
Przepisy rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek mają odpowiednie zastosowanie również do przedszkoli niepublicznych. Przedszkola te są zobowiązane do spełniania wymagań, o których mowa w załączniku nr 1
Pobierz dokument: