Czy i komu można udostępnić dane z arkusza organizacyjnego przedszkola?
W arkuszu organizacyjnym przedszkola znajdują się dane osobowe nauczycieli, którzy często nie zgadzają się na ich udostępnianie. Jak wynika z orzecznictwa, arkusz organizacyjny jest informacją publiczną, a przedszkole ma wręcz obowiązek go udostępnić – warto wyjaśnić te kwestie pracownikom przedszkola i nie narażać się na zarzut niedopełnienia obowiązków w związku z udostępnianiem arkusza.
Nauczyciele, którzy twierdzą, że ustawa o ochronie danych osobowych obliguje dyrektora do nieujawniania danych personalnych, a także informacji o kwalifikacjach, są w błędzie. Arkusze organizacyjne przedszkoli publicznych, ich zawartość oraz dane o kwalifikacjach nauczycieli to informacje, które podlegają udostępnieniu.
Arkusz organizacyjny to informacja publiczna
Zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej do udostępniania informacji publicznej są zobowiązane m.in. władze publiczne (wójt jest organem administracji publicznej) oraz jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego. Dyrektor przedszkola w świetle tej ustawy jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej.
Stanowisko Sądu Administracyjnego
Treść arkusza organizacji szkoły/przedszkola jest informacją publiczną, gdyż jest nią każda wiadomość wytworzona przez podmiot, który realizuje władzę publiczną bądź gospodaruje mieniem komunalnym w zakresie swych kompetencji (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wyrok z 19 czerwca 2009 r., sygn. akt IV SAB/Gl 30/09).
Informacja publiczna to treść wszelkiego rodzaju dokumentów, które odnoszą się do podmiotu realizującego władzę publiczną, związanych z nim bądź w jakikolwiek sposób dotyczących go. Ponieważ udostępnieniu podlega m.in. informacja publiczna w postaci każdej wiadomości o organizacji danego podmiotu należy uznać, że jest nią także arkusz organizacji przedszkola.
Arkusz organizacji przedszkola jest informacją publiczną i powinien zostać udostępniony na wniosek o udostępnienie. Informacja, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej przedszkola, jest udostępniana na wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Zakres informacji w arkuszu określają przepisy
Obecnie, zgodnie z § 17 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, arkusz organizacji szkoły określa w szczególności liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli. Zapis ten jest mało precyzyjny, mimo że powiela w pewien sposób dotychczasowe regulacje. W uzasadnieniu do rozporządzenia czytamy: „rozszerzono wykaz treści, jakie powinien zawierać arkusz organizacji szkoły i przedszkola. Regulacja ta ma na celu ujednolicenie wymagań organu prowadzącego wobec dyrektora szkoły i przedszkola”.
Zatem w przypadku danych osobowych nauczycieli zamieszczanych w arkuszach zatwierdzonych będą to nie tylko imiona i nazwiska, ale w szczególności także informacje dotyczące kwalifikacji, stopnia awansu zawodowego, stażu pracy i inne. Te same zasady dotyczą danych osobowych pracowników niepedagogicznych.
Pracownicy przedszkola pełnią funkcje publiczne
Zgodnie z art. 115 § 19 Kodeksu karnego osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje równocześnie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążą Rzeczpospolitą Polską umową międzynarodową. Funkcję publiczną pełni zatem osoba, która wykonuje funkcje związane z pewnym zakresem uprawnień i obowiązków związanych z realizacją zadań o znaczeniu publicznym.
Wykonywanie zadań publicznych przez przedszkole odbywa się przede wszystkim poprzez pracę nauczycieli. Nauczyciel jest zatem osobą pełniącą funkcję publiczną. Jest on osobą zatrudnioną w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, która nie wykonuje czynności usługowych, lecz zadania publiczne. Nie ma zatem podstaw do odmowy udzielenia informacji publicznej np. o dofinansowaniach, nagrodach oraz dodatkach motywacyjnych pochodzących ze środków publicznych.
Bez znaczenia przy tym pozostaje, że udostępnienie takiej informacji będzie umożliwiało identyfikację tożsamości nauczycieli, gdyż prywatność tych osób nie jest przesłanką, która pozwala odmówić udostępnienia informacji publicznej.
STANOWISKO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
Arkusze organizacyjne placówek oświatowych, w tym szkół publicznych, ich zawartość oraz dane o kwalifikacjach nauczycieli są informacjami, które podlegają udostępnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 uodip (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 17 czerwca 2015 r., sygn. akt II SAB/Łd 55/15).
Arkusz trzeba udostępnić też związkom zawodowym
W rozporządzeniu w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli wskazano, że opinia organizacji związkowych jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza. Oznacza to, że dyrektor przedszkola ma obowiązek przekazania arkusza organizacyjnego organizacjom związkowym. Jest to nowość, dotychczas bowiem dyrektor nie miał obowiązku przedstawiania organizacji związkowej arkusza do zaopiniowania. Arkusz traktowany był jako informacja publiczna i można go było udostępnić na żądanie związku. Zatem została stworzona podstawa prawna do przekazania danych osobowych pracowników w arkuszu i nie jest to ustawa o dostępie do informacji publicznej.
Ustawa o ochronie danych osobowych wskazuje, że przetwarzanie danych jest dopuszczalne m.in., gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Takim przepisem jest regulacja obligująca dyrektora do przekazania arkusza organizacyjnego związkom zawodowym.
Nauczyciele ani inni pracownicy przedszkola nie mają podstaw do żądania od dyrektora nieudostępniania arkusza organizacyjnego zawierającego ich dane. Zgodnie z przepisami spoczywa na Tobie obowiązek:
- udostępnienia informacji publicznej,
- przekazania arkusza organizacyjnego związkom zawodowym.
Przepisy nie przewidują konieczności pozyskania zgody pracownika na udostępnianie dotyczących go danych zawartych w arkuszu organizacyjnym przedszkola.
Przepisy prawa nie stawiają wymogu opracowywania arkusza organizacyjnego przez przedszkole niepubliczne. Ten wymóg obowiązuje wyłącznie szkoły i placówki publiczne.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1761 ze zm.).
- Ustawa z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 2345 ze zm.) - art. 115 § 19.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502 ze zm.).
- Wyrok z 19 czerwca 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (sygn. akt IV SAB/Gl 30/09).
- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 17 czerwca 2015 r. (sygn. akt II SAB/Łd 55/15).