Aktualny

Arkusz organizacyjny przedszkola na rok szkolny 2025/2026

Data aktualizacji dokumentu: 18 marca 2025
Arkusz organizacji pracy przedszkola. Na zdjęciu wzór arkusza organizacji pracy przedszkola

Arkusz organizacji jest podstawowym dokumentem określającym zasady funkcjonowania przedszkola w danym roku szkolnym. Jego opracowanie wymaga zastosowania procedur określonych w przepisach oraz unikalnych wytycznych przekazanych przez dany organ prowadzący. Sprawdź, jak zgodnie z prawem opracować arkusz organizacyjny przedszkola, by nie został zakwestionowany przez organ prowadzący i kuratorium. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co powinien zawierać arkusz organizacyjny przedszkola.
  • Co powinien zawierać arkusz organizacyjny oddziału przedszkolnego.
  • W jaki sposób ustalić w arkuszu liczbę etatów dla specjalistów.
  • Jaki może być harmonogram opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji przedszkola w 2025 roku.
  • Jakie dodatkowe informacje może zawierać arkusz organizacyjny przedszkola.
  • Czego nie może wymagać organ prowadzący w procedurze tworzenia i akceptowania arkusza organizacyjnego.
  • Czy związki zawodowe opiniują arkusz organizacyjny przedszkola.
  • Jakie dane z arkusza organizacyjnego przedszkola należy udostępnić organizacjom związkowym.
  • Co grozi dyrektorowi przedszkola za opóźnienia w przygotowaniu arkusza.

Co określa arkusz organizacji pracy przedszkola

Arkusz organizacji szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, określa także szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w tym oddziale. Szczegółowy zakres danych umieszczanych w arkuszu przedstawia tabela.

Tabela. Obowiązkowe elementy arkuszy organizacyjnych – przedszkole i szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi

 

Przedszkole

Szkoła podstawowa

z oddziałami przedszkolnymi

1.  

liczba nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze

liczba nauczycieli ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze

2. 

imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz liczba godzin prowadzonych przez nich zajęć

imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz liczba godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli, a także liczba etatów przeliczeniowych tych nauczycieli

3.

liczba nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy Karta Nauczyciela (przystępujących do postępowań egzaminacyjnych lub postępowań kwalifikacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy arkusz organizacji, wraz ze wskazaniem terminów złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań), w podziale na stopnie awansu zawodowego

liczba nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy Karta Nauczyciela (przystępujących do postępowań egzaminacyjnych lub postępowań kwalifikacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy arkusz organizacji, wraz ze wskazaniem terminów złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań), w podziale na stopnie awansu zawodowego

4.     

liczba pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych

liczba pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników

5. 

liczba pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze

liczba pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników

6.  

liczba oddziałów

liczbę oddziałów przedszkolnych

7.  

liczba dzieci w poszczególnych oddziałach

liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach przedszkolnych

8.    

tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, jeżeli takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone

tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, jeżeli takie zajęcia są prowadzone w oddziale przedszkolnym

9.    

czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów

czas pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych

10.  

ogólna liczba godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczba godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli

ogólną liczba godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę podstawową, w tym liczba godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli

Etaty specjalistów w arkuszu organizacyjnym 

W przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole zatrudnia się nauczycieli:

1)  pedagogów,

2)  pedagogów specjalnych,

3)  psychologów,

4)  logopedów lub

5)  terapeutów pedagogicznych.

Jaki jest limit etatów specjalistów na rok szkolny 2025/2026?

Począwszy od 1 września 2024/2025 łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa w ust. 1, nie może być niższa niż:

2 etaty + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów

jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100

101 +

1,5 etatu

jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100

51-100

1 etat

jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50

41-50

0,8 etatu

jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40

31-40

0,6 etatu

jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30

21-30

0,4 etatu

jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20

11-20

0,25 etatu

jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10

1-10

W przypadku, gdy liczba uczniów przekracza 50, stworzenie tych etatów jest obligatoryjne, a wymiar ich pensum uzależniony jest od ogólnej wymaganej liczby etatów specjalistów.

Zgodnie bowiem z art. 42d ust. 11 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu, o których mowa w ust. 1, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:

  • pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej wymaganej liczby etatów nauczycieli,
  • psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej wymaganej liczby etatów nauczycieli.

Jak ustalić liczbę etatów specjalistów w przedszkolach publicznych?

Łączną liczbę etatów nauczycieli oblicza się jako sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela:

1)  pedagoga,

2)  pedagoga specjalnego,

3)  psychologa,

4)  logopedy lub

5)  terapeuty pedagogicznego

w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, określony dla tego nauczyciela zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN.

Czy w liczbie etatów uwzględnia się nauczycieli zatrudnionych na stanowisku specjalisty? 

Bardzo istotne jest, aby obliczając łączną liczbę etatów specjalistów brać pod uwagę wyłącznie godziny realizowane przez nauczycieli zatrudnionych na stanowisku:

  • pedagoga,
  • pedagoga specjalnego,
  • psychologa,
  • logopedy,
  • terapeuty pedagogicznego.

Czy do łącznej liczby etatów specjalistów wlicza się godziny zajęć rewalidacyjnych?

Przepisy prawa oświatowego pozwalają na przydzielenie prowadzenia zajęć rewalidacyjnych każdemu nauczycielowi, który posiada odpowiednie kwalifikacje, niezależnie od tego, na jakim stanowisku został zatrudniony. Co jednak ważne – godziny przydzielone nauczycielowi zatrudnionemu na innym stanowisku niż wymienione wyżej, nie będą liczone podczas weryfikacji, czy w szkole zapewniono minimalną liczbę etatów specjalistów.

Kluczowe znaczenie w kontekście spełniania wymagań dotyczących zatrudnienia ma stanowisko, na którym zatrudniono nauczyciela, a nie to, jakie zajęcia on prowadzi. 

Jak ustalić liczbę etatów specjalistów w przedszkolach niepublicznych?

W przypadku nauczycieli zatrudnionych w:

1)  publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,

2)  przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych

oraz w zespołach, w skład których wchodzi to przedszkole lub ta szkoła, łączną liczbę etatów nauczycieli specjalistów oblicza się jako sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, określony dla tego nauczyciela przez organ prowadzący.

Czy etat nauczyciela wspomagającego wlicza się do limitu specjalistów?

Do łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów nie wlicza się etatów nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Jak ustalić limit etatów specjalistów, gdy nauczyciel uzupełnia etat w innej placówce?

W przypadku nauczyciela, który uzupełnia tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych zgodnie z art. 22 ust. 1, liczba godzin zajęć realizowanych w ramach tego stosunku pracy na stanowisku nauczyciela:

1)  pedagoga,

2)  pedagoga specjalnego,

3)  psychologa,

4)  logopedy lub

5)  terapeuty pedagogicznego

jest uwzględniana w łącznej liczbie etatów nauczycieli specjalistów w każdym przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa wyżej, w którym nauczyciel realizuje te zajęcia, odpowiednio do realizowanego w tym przedszkolu, szkole lub zespole części tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin tych zajęć.

Limit specjalistów w zespole szkolno-przedszkolnym i oddziale przedszkolnym

W przypadku przedszkoli, szkół lub placówek połączonych w zespół zawierający co najmniej jedno przedszkole lub szkołę, o której mowa wyżej, do liczby dzieci lub uczniów wlicza się wyłącznie dzieci uczęszczające do przedszkoli oraz uczniów szkół wchodzących w skład zespołu.

W przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:

1)  pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli,

2)  psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli.

Liczbę dzieci i uczniów będącą podstawą określania łącznej liczby etatów nauczycieli oblicza się według stanu na dzień 1 września danego roku szkolnego.

Liczba dzieci lub uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli specjalistów w przedszkolach, szkołach i zespołach prowadzonych przez dany organ prowadzący, nie może być wyższa niż średnia arytmetyczna liczby dzieci lub uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli specjalistów w przedszkolach, szkołach i zespołach prowadzonych przez ten organ prowadzący, według stanu na dzień 30 września 2021 r. i 30 września 2020 r.

Harmonogram opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji przedszkola w 2025 roku

Dyrektor przedszkola ma obowiązek przekazania arkusza organizacji przedszkola zaopiniowanego przez zakładowe organizacje związkowe, w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu przedszkole. Opinia zakładowych organizacji związkowych jest wydawana w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania arkusza organizacji przedszkola, nie później niż do dnia 19 kwietnia danego roku. Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest wydawana w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania od organu prowadzącego przedszkole arkusza organizacji przedszkola, nie później niż do dnia 20 maja danego roku.

Organ prowadzący przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.

Krok 1.

Przekazanie projektu arkusza organizacji przedszkola do zaopiniowania zakładowym organizacjom związkowym.

termin

odpowiedzialność

w terminach uzgodnionych z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych, jednak nie później niż

do dnia 4 kwietnia

(piątek)

dyrektor

przedszkola

Krok 2.

Zaopiniowanie projektu arkusza organizacji przedszkola przez zakładowe organizacje związkowe.

termin

odpowiedzialność

10 dni roboczych od dnia otrzymania arkusza organizacji przedszkola, jednak nie później niż

do dnia 18 kwietnia

(piątek)

przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych

Kok 3.

Przekazanie projektu arkusza organizacji przedszkola, zaopiniowanego przez zakładowe organizacje związkowe - organowi prowadzącemu przedszkole.

termin

odpowiedzialność

do dnia 21 kwietnia

 (poniedziałek)

dyrektor

przedszkola

Krok 4.

Przekazanie projektu arkusza organizacji przedszkola do zaopiniowania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad przedszkolem.

termin

odpowiedzialność

w terminach uzgodnionych pomiędzy organem prowadzącym przedszkole a organem sprawującemu nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, jednak nie później niż

do dnia 6 maja

(wtorek)

przedstawiciel organu prowadzącego przedszkole

Krok 5.

Zaopiniowanie projektu arkusza organizacji przedszkola przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad przedszkolem.

termin

odpowiedzialność

w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania arkusza organizacji przedszkola, nie później niż

do dnia 20 maja

(wtorek)

przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem

Krok 6.

Zatwierdzenie arkusza organizacji przedszkola przez organ prowadzący przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem.

termin

odpowiedzialność

do dnia 29 maja

(czwartek)

przedstawiciel organu prowadzącego przedszkole

W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola do 30 września:

  • opinie zakładowych organizacji związkowych oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem są wydawane w terminie 4 dni roboczych od dnia otrzymania zmian;
  • organ prowadzący zatwierdza zmiany, nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania.

W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola po 30 września, organ prowadzący przedszkole zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania.

Jakie dodatkowe dane może zawierać arkusz organizacyjny?

Należy zwrócić uwagę, że przywołane wyżej katalogi elementów, które mają zostać uwzględnione w arkuszu organizacji nie mają charakteru zamkniętego. Wynika to z faktu, że rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli używa określenia „w szczególności”. Takie zredagowanie tej regulacji, jak i pozostałych dotyczących treści arkusza, wskazuje, że w samych arkuszach mogą się znaleźć elementy niewymienione w rozporządzeniu.

Czy organy prowadzące mogą narzucać swoje wytyczne w sprawie opracowania arkusza?

Zdarza się, że organa prowadzące oczekują konsultacji w sprawach dotyczących najczęściej zatrudniania pracowników w terminach poprzedzających złożenie arkusza organizacyjnego.

Obowiązujące przepisy jednoznacznie określają terminy opiniowania i zatwierdzania arkuszy. Żądanie wcześniejszych konsultacji nie ma prawnego uzasadnienia, a zwykle jest próba wpływu na politykę kadrową przedszkola. Problem ten trwa od wielu lat, ale nie było i nadal nie ma uprawnienia do takiego działania. Stąd wyroki sądów określające sytuację.

Zdaniem NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 listopada 2013 r. (I OSK 1747/13) stwierdził, że przepisami określającymi tryb i termin sporządzania i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkoły są przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wydanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy o systemie oświaty (obecnie zastąpione rozporządzeniem MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli). Jak trafnie wskazał Sąd I instancji, terminy sporządzania arkusza oraz jego zatwierdzania zostały wyraźnie w rozporządzeniu określone i organ prowadzący placówki oświatowe nie może tych terminów modyfikować, a tym bardziej nakładać na dyrektorów szkół dodatkowego obowiązku wstępnego uzgadniania arkusza organizacyjnego z wójtem gminy. Podobnie nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa nałożenie na dyrektorów szkól obowiązku konsultowania z wójtem gminy wszelkich decyzji kadrowych w placówkach oświatowych. Sprzeciwia się temu treść art. 39 ust. 3 ustawy o systemie oświaty (obecnie zastąpiony art. 68 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe), zgodnie z którym dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla osób zatrudnionych w szkole. Kompetencje dyrektora szkoły w zakresie zatrudniania pracowników są wyłączne i ingerencja organu prowadzącego szkołę w tej dziedzinie jest niedopuszczalna.

Jakkolwiek w tym wyroku został przywołany nieobowiązujący już art. 39 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, to jednak wyrok ten nadal należy uznać za aktualny, bowiem Prawo oświatowe zawiera identycznie brzmiący odpowiednik tej regulacji, w postaci art. 68 ust. 5. Oznacza to, że nadal organ prowadzący nie może ingerować w suwerenne decyzje kadrowe dyrektora jednostki oświatowej.

Niedopuszczalne jest zatem przyjmowanie przez organ prowadzący wytycznych skierowanych do dyrektorów ograniczających przysługujące im kompetencje. Wszelkie tego typu regulacje, nakazujące dyrektorowi przyjmowanie wskazanych przez organ prowadzący rozwiązań w arkuszu organizacji, są niezgodne z prawem.

Czy arkusz wymaga opinii organizacji związkowych?

Każdy dyrektor przedszkola musi pamiętać o wymogu zaopiniowania projektu arkusza przez organizacje związkowe. Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje znowelizowany art. 110 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, który precyzyjnie określa zasady opiniowania arkuszy organizacji pracy przedszkola przez zakładowe organizacje związkowe.

Arkusz organizacji publicznego przedszkola opracowuje dyrektor przedszkola i przekazuje do zaopiniowania:

  • zakładowym organizacjom związkowym będącym jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ww. ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo
  • jednostkom organizacyjnym organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.

Taką reprezentatywność posiadają w szczególności ZNP i NSZZ Solidarność. Gdy dyrektor przedszkola ma wątpliwości co do reprezentatywności danej organizacji związkowej, wówczas może wystąpić ze stosownym zapytaniem do tej organizacji. Związki zawodowe mają 10 dni roboczych na zaopiniowanie arkusza.

Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opiniują tylko organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. 

Jakie dane z arkusza organizacyjnego przedszkola należy udostępnić organizacjom związkowym?

Wiele kontrowersji wzbudza kwestia czy projekt arkusza organizacyjnego przesyłany do zaopiniowania organizacjom związkowym powinien zawierać imiona i nazwiska nauczycieli czy też powinien zostać poddany anonimizacji. W tej sprawie jednoznaczne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, wskazując, że projekt arkusza organizacyjnego przekazywany organizacjom związkowym powinien być kompletny.

Zdaniem WSA

Arkusze organizacyjne placówek oświatowych, w tym szkół publicznych, ich zawartość oraz dane o kwalifikacjach nauczycieli są informacjami, które podlegają udostępnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej. (…) jeżeli informacja dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną i ma związek z wykonywanymi przez nią zadaniami lub sprawowaną funkcją, to dostęp do niej nie może zostać ograniczony z uwagi na ochronę prywatności (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 17 czerwca 2015 r. sygn. akt II SAB/Łd 55/15).

Przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, jeżeli taki obowiązek został przewidziany w przepisach prawa. W tym przypadku obowiązek taki widnieje w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

Jakie mogą być konsekwencje niedochowania terminów związanych z pracą nad arkuszem?

Arkusz organizacji przedszkola jest podstawowym planem działania przedszkola na kolejny rok, zatem jego brak stanowi istotne zagrożenie dla funkcjonowania jednostki. Zaniedbanie dyrektora można zatem potraktować jako naruszenie regulacji art. 68 ust. 1 pkt 7 Prawa oświatowego, zgodnie z którym dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

Konsekwencje naruszenia tego obowiązku dyrektora mogą być poważne, bowiem organ prowadzący może w tej sprawie rozważyć nawet odwołanie dyrektora ze stanowiska kierowniczego na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. b Prawa oświatowego, stosownie do którego organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w przedszkolu odwołuje go z tego stanowiska w razie ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 57 ust. 2, w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli – bez wypowiedzenia. Należy bowiem zauważyć, że jednym z obowiązków wynikających z art. 57 ust. 2 Prawa oświatowego jest przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy przedszkola.

Zapamiętaj!

Brak jest obowiązku tworzenia arkusza organizacji w przedszkolach niepublicznych, bowiem rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie ma do nich zastosowania. Obowiązek opracowania takiego dokumentu w niepublicznym przedszkolu może zostać jednak nałożony na dyrektora przez organ prowadzący. Nie ma więc przeszkód do przyjęcia arkusza również w przedszkolach niepublicznych. Ewentualny arkusz organizacyjny w placówce niepublicznej może zawierać całkowicie odmienne treści niż w przypadku szkół publicznych.

Autor: Małgorzata Celuch nauczyciel matematyki i informatyki z 20-letnim stażem, wicedyrektor zespołu szkół
Numer 141 - Maj 2025 r.
Dodano: 18.04.2025

Numer 141 - Maj 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin