Nadzór pedagogiczny w przedszkolu niepublicznym

Czy nadzór pedagogiczny to obowiązek, czy tylko dobra praktyka w przedszkolu niepublicznym? Choć przepisy nie nakładają na takie placówki konieczności prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, wielu dyrektorów decyduje się na jego wdrożenie – z korzyścią dla jakości edukacji, bezpieczeństwa oraz zadowolenia rodziców. W artykule wyjaśniamy, jak wygląda nadzór zewnętrzny w niepublicznych placówkach, czym różni się od wewnętrznego i co warto uregulować w statucie lub dokumentacji organizacyjnej przedszkola.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy niepubliczne przedszkola muszą sprawować wewnętrzny nadzór pedagogiczny.
- Jakie obowiązki w zakresie nadzoru mają przedszkola publiczne i jak różnią się od niepublicznych.
- Czym jest nadzór pedagogiczny zewnętrzny i jakie formy może przyjmować.
- Dlaczego warto wpisać zasady nadzoru wewnętrznego do statutu przedszkola niepublicznego.
- Kto w praktyce odpowiada za nadzór w punktach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego.
- Jakie przepisy regulują te kwestie i jak je interpretować w codziennej pracy placówki.
Nadzór pedagogiczny w przedszkolu niepublicznym – obowiązek czy dobra praktyka?
Przedszkola niepubliczne nie mają narzuconego przepisami obowiązku sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego. Jednak w praktyce warto zadanie to umieścić w statucie placówki, gdyż może przynieść wiele cennych informacji o pracy przedszkola.
Nadzór zewnętrzny – obowiązuje wszystkie przedszkola
Zarówno publiczne, jak i niepubliczne przedszkola, punkty przedszkolne i inne formy wychowania przedszkolnego są formą wychowania przedszkolnego, które podlegają nadzorowi pedagogicznemu, polegającemu m.in. na:
- obserwowaniu,
- analizowaniu i ocenianiu
przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek (art. 55 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, dalej: UPO). Oznacza to, że również przedszkola niepubliczne i punkty przedszkolne są objęte działaniami organu nadzoru pedagogicznego, jakim jest właściwy miejscowo kurator oświaty. Mogą być zatem objęte wszystkimi formami nadzoru, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, dalej: rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego:
- kontrolą;
- wspomaganiem.
Wewnętrzny nadzór obowiązkowy tylko w placówkach publicznych
Odmienne uregulowania prawne dotyczą natomiast obowiązku sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego. W publicznych przedszkolach i punktach przedszkolnych nadzór ten jest obowiązkowy. Założenie punktu przedszkolnego wymaga m.in. sformułowania projektu organizacji wychowania przedszkolnego, gdyż w punktach przedszkolnych nie ma obowiązku tworzenia statutów. W dokumencie tym powinna być rozstrzygnięta kwestia osoby kierującej punktem przedszkolnym, a także kwestia osoby sprawującej nadzór pedagogiczny.
W publicznych punktach obowiązki te najczęściej wykonuje dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej, przy których utworzony jest punkt i który zatrudnia pracujących w nim nauczycieli. Dyrektor ten będzie zobowiązany m.in. do sprawowania nadzoru pedagogicznego zgodnie z § 22 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Musi również opracowywać na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, a w terminie do 31 sierpnia przedstawiać na zebraniu rady pedagogicznej (lub równoważnym) wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego (§ 23 i 24 rozporządzenia).
Niepubliczne przedszkola bez obowiązku tworzenia planu nadzoru
Zgodnie z § 35 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do niepublicznych szkół i placówek, z wyjątkiem § 22–24 i 34. A zatem dyrektor niepublicznego przedszkola, a więc również niepublicznego punktu przedszkolnego nie ma obowiązku sporządzania planu nadzoru pedagogicznego. Wobec powyższego nie musi także:
- kontrolować przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki;
- wspomagać nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
• diagnozę pracy placówki,
• planowanie działań rozwojowych,
• organizowanie szkoleń i narad.
Uregulowania w statucie lub dokumencie organizacyjnym
Zasady nadzoru pedagogicznego w punkcie niepublicznym ustala się w jego organizacji, a w przedszkolu niepublicznym – w statucie. Należy jednak pamiętać, że czynności związane z nadzorem pedagogicznym w placówkach niepublicznych mogą być określone w statucie, a wtedy stają się one obowiązkowe. W przypadku punktu przedszkolnego nie tworzy się statutu, ale organ prowadzący punkt ustala jego organizację (§ 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r.). W tym dokumencie powinny zostać rozstrzygnięte kwestie związane z nadzorem pedagogicznym.
Kto odpowiada za nadzór w innych formach wychowania przedszkolnego?
W przypadku:
- publicznych innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, oraz
- niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego
zadania i kompetencje określone w ustawie dla dyrektora przedszkola wykonuje osoba kierująca daną inną formą wychowania przedszkolnego wyznaczona przez osobę prowadzącą inną formę wychowania przedszkolnego (art. 32 ust. 10 UPO, art. 91b ust. 2c KN).
Nie ulega wątpliwości, że kierując się dbałością o jakość kształcenia, osoba kierująca niepubliczną inną formą wychowania przedszkolnego powinna nadzorować wywiązywanie się nauczycieli z powierzonych im obowiązków, a przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej mogłoby przynieść wiele cennych informacji o pracy punktu.
W planowaniu i realizacji czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego w innych formach wychowania przedszkolnego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko lokalne uwarunkowania i zadania, ale także dostosować je do wielkości i charakteru placówki.
Przeczytaj także:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) – art. 32 ust. 10.
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986) – art. 91b ust. 2c.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 15) – § 22.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1520) – § 6 ust. 1.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
