Aktualny
Zobacz inne wersje:

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w przedszkolu krok po kroku

Wanda Pakulniewicz

Autor: Wanda Pakulniewicz

Data aktualizacji dokumentu: 27 maja 2025
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w przedszkolu krok po kroku

Jednym z kluczowych obowiązków dyrektora przedszkola jest sprawowanie nadzoru pedagogicznego, który corocznie należy podsumować w formie sprawozdania i przedstawić go na posiedzeniu rady pedagogicznej. W minionym roku zmieniły się przepisy o nadzorze pedagogicznym, a tym samym zawartość planu, który determinuje zawartość sprawozdania. Oznacza to, że należy odłożyć na bok stosowane dotychczas szablony raportów sprzed lat i opracować nowy dokument zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami. Sprawdź, co powinno zawierać sprawozdanie z nadzoru, i skorzystaj z gotowego wzoru tego dokumentu.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jakim terminie dyrektor przedszkola sporządza sprawozdanie z nadzoru.
  • Komu dyrektor przedszkola prezentuje wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego.
  • Jakie zmiany w przepisach o nadzorze nastąpiły w minionym roku.
  • Co powinno zawierać sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego.
  • W jakiej formie podsumować nadzór pedagogiczny w przedszkolu.
  • Co zrobić ze sprawozdaniem z nadzoru po jego zaprezentowaniu radzie pedagogicznej.

W jakim terminie dyrektor przedszkola sporządza sprawozdanie z nadzoru?

Zgodnie z § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor publicznego przedszkola, w terminie do 31 sierpnia, przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej wynikiwnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w danym roku szkolnym.

Jednocześnie dyrektor jest zobowiązany do przedstawienia radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola. Jest to wymóg zapisany w art. 69 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Przepisy nie określają terminu na dokonanie tej czynności, jedynie wskazują, że należy jej dokonać nie rzadziej niż dwa razy w roku.

Komu dyrektor przedszkola prezentuje wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego?

Nie ma przeszkód, aby na tym samym zebraniu rady pedagogicznej zaprezentować zarówno wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego, jak i informacje o działalności przedszkola. Wypełnienie przez dyrektora powyższych obowiązków powinno być udokumentowane np. poprzez odnotowanie w protokole zebrania rady pedagogicznej. Analogiczne zasady obowiązują w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego: punkcie przedszkolnym i zespole wychowania przedszkolnego oraz w oddziale przedszkolnym prowadzonym w publicznej szkole podstawowej.

Wnioski z nadzoru pedagogicznego powinny korespondować z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedstawionego radzie pedagogicznej we wrześniu, informacje o działalności przedszkola zaś z planem pracy przedszkola, o którym mowa w art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego – co powinno zawierać

Warto zwrócić uwagę, że pojęcie „ogólne wnioski” to nie to samo co „sprawozdanie” z nadzoru. W praktyce dyrektorzy zazwyczaj przedstawiają radzie pedagogicznej nie tylko wyniki i wnioski z nadzoru, ale także relacjonują:

  • przebieg działań podjętych w celu realizacji planu nadzoru,
  • napotkane trudności,
  • okoliczności towarzyszące itp.

W efekcie wystąpienie dyrektora przyjmuje charakter sprawozdania z nadzoru kończącego się wnioskami.

Podsumowanie nadzoru wymaga podania:

  • wyników,
  • wniosków,
  • spostrzeżeń,
  • rekomendacji do wykorzystania w kolejnym roku szkolnym.
Zapamiętaj!

Przepisy nie wymagają sprawozdania, ale nie wykluczają możliwości zastosowania takiej formy wypowiedzi. To dyrektor decyduje, jak szczegółowo zda relację z przeprowadzonych działań, jak podsumuje prowadzony w przedszkolu nadzór pedagogiczny. Nie ma obowiązującego wzoru sprawozdania z nadzoru pedagogicznego. Nie ma także wskazań, jakie informacje o działalności szkoły/przedszkola dyrektor powinien przekazać podczas zebrania rady pedagogicznej ani w jakiej formie powinien to zrobić.

Powinno pokazać realizację ubiegłorocznych wniosków z nadzoru pedagogicznego, a także tegoroczne działania doraźne z zakresu nadzoru nieujęte w planie. Pożądane jest określenie stopnia realizacji planu nadzoru przyjętego na dany rok szkolny, wskazanie ewentualnych trudności w jego realizacji. Kwintesencją podsumowania jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak działać, by dalej rozwijać się indywidualnie i zespołowo.

CERTYFIKOWANE SZKOLENIE - PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO W PRZEDSZKOLU ZA ROK 2024/2025

Wyniki i wnioski z nadzoru powinny odnosić się do wszystkich form nadzoru pedagogicznego. Powinny być traktowane jak „system naczyń połączonych”.

Jeśli kontrole wykazały małą efektywność działań przedszkola, nieprawidłowości, zagrożenia, to wnioski powinny przełożyć się na zwiększenie wspomagania nauczycieli w ich pracy, w miarę możliwości jak najwcześniej w kolejnym roku szkolnym. Wszelkie wnioski są po to, by jak najszybciej korygować nieefektywne działania poprzez podjęcie działań naprawczych. Jeśli wyniki kontroli nie zadowalają, to dyrektor powinien rozważyć, z czego wynika taki stan rzeczy. Czy jest to efekt braku dostatecznej wiedzy prawnej u nauczycieli? A może niewystarczająco sprawnego warsztatu pracy, czy raczej braku właściwej postawy nauczycieli wobec obowiązku przestrzegania przepisów prawa? Być może mamy do czynienia z niewywiązywaniem się z obowiązku rzetelnego wywiązywania się z powierzonych zadań?

W pierwszym przypadku trzeba postawić wniosek o zorganizowanie doskonalenia zawodowego. W drugim – rozważyć ponowną kontrolę pracy nauczycieli, przeprowadzenie rozmowy, wydanie stosownego zarządzenia itp.

W ramach nadzoru pedagogicznego dyrektor prowadził regularne kontrole dokumentacji przedszkolnej. W sprawozdaniu jako wyniki kontroli wskazał:

  • wszyscy nauczyciele wpisują tematy zajęć na bieżąco,
  • zdarza się, że w dziennikach nie odnotowuje się godzin przyprowadzania i odbierania dzieci.

Na tej podstawie dyrektor wyprowadził wniosek, że nie wszyscy nauczyciele wywiązują się z obowiązku prawidłowego prowadzenia dokumentacji (wypełniania dzienników przedszkolnych). W celu rozwiązania tego problemu podjął decyzję o przeprowadzaniu cotygodniowej kontroli dzienników przedszkolnych.

Prezentacja sprawozdania z nadzoru pedagogicznego – jak może wyglądać

W praktyce, w ramach podsumowania nadzoru pedagogicznego w kończącym się roku szkolnym zazwyczaj prezentowane są następujące zagadnienia:

1.Analiza i ocena działalności dydaktycznej przedszkola:

  • efekty kształcenia: wyniki obserwacji pedagogicznych, wytwory pracy dzieci, udział w konkursach itp.,
  • efekty pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • efekty innowacji/eksperymentów pedagogicznych.

2.Ocena sytuacji wychowawczej i bezpieczeństwa w przedszkolu.

3.Przedstawienie wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego (teraz lub na jednej z rad poprzedzających nowy rok szkolny).

4.Ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

5.Informacje o działalności przedszkola (zazwyczaj w formie sprawozdań):

  • wyniki samokontroli realizacji podstawy programowej,
  • ocena stanu przestrzegania praw dziecka,
  • ocena współpracy z organami przedszkola,
  • działalność różnych agend przedszkola,
  • stan bazy dydaktycznej przedszkola,
  • współpraca z organem prowadzącym.
Zapamiętaj!

Przedstawienie wniosków i rekomendacji jest niezbędnym elementem podsumowania pracy przedszkola w danym roku szkolnym. Podstawą do ich sformułowania są m.in. zaprezentowane wcześniej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, wnioski wynikające z zaprezentowanych analiz, sprawozdań itp.

W jakiej formie podsumować nadzór pedagogiczny w przedszkolu?

Forma przedstawienia podsumowania nadzoru może być dowolna (np. ustna, pisemna, prezentacja multimedialna, forma mieszana). Istotny jest sposób komunikowania radzie pedagogicznej wyników z nadzoru. W przypadku gdy tylko jednostkowe wyniki kontroli są niezadowalające, lepiej jest unikać kierowania negatywnych uwag i spostrzeżeń do całej rady pedagogicznej. Wysłuchiwanie negatywnych uwag, z którymi większość nauczycieli się nie identyfikuje, może być demotywujące.


CERTYFIKOWANE SZKOLENIE - PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO W PRZEDSZKOLU ZA ROK 2024/2025

Zapamiętaj!

Na forum rady pedagogicznej zawsze lepiej mówić o problemie nieprzestrzegania prawa, a nie o konkretnych nauczycielach nieprzestrzegających prawa. Z nauczycielami osiągającymi niezadowalające efekty pracy lepiej rozmawiać na osobności.

Wnioski ze wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań powinny przynieść odpowiedź na pytanie, czy i jak wspomaganie wpłynęło na efekty pracy z uczniami. Należy pamiętać, że sam fakt np. przeprowadzenia szkolenia dla nauczycieli nie zawsze automatycznie przekłada się pozytywnie na warsztat pracy nauczycieli.

Warto zauważyć, że Ministerstwo Edukacji i Nauki zauważyło potrzebę odciążenia szkół i placówek od tworzenia nadmiernej ilości dokumentacji. W tym celu podjęte zostały działania ukierunkowane na „odbiurokratyzowanie” ich pracy. Ministerstwo opublikowało komunikat w tej kwestii. Poinformowało, że na rzecz „odbiurokratyzowania” zrezygnowano w przepisach z dwóch dotychczasowych form nadzoru pedagogicznego: ewaluacji i monitorowania. Zmiana ta ma na celu zmniejszenie obciążenia nauczycieli pracą inną niż prowadzenie zajęć z dziećmi. Jest zatem „zielone światło” dla weryfikacji praktyki nadmiernego „generowania” dokumentów, np. planów, sprawozdań, raportów, zestawień, regulaminów itp. Warto o tym pamiętać, opracowując podsumowanie nadzoru.

Co zrobić z dokumentem sprawozdania z nadzoru po zaprezentowaniu radzie pedagogicznej?

Wypełnienie przez dyrektora ww. obowiązków powinno być udokumentowane np. poprzez zaprotokołowanie przedstawienia sprawozdania. Proponuję ograniczyć się do zaprotokołowania dosłownie tylko tego, co jest określone w przepisach.

Przepisy nie wskazują, co należy zrobić z dokumentem sprawozdania z nadzoru. Zgodnie z zapisem art. 6 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach samorządowe jednostki organizacyjne (zespoły, szkoły, przedszkola, placówki oświatowe itp.) zobowiązane są do określenia w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych instrukcji kancelaryjnej określającej szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych oraz sposób klasyfikowania i dokumentacji w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt.

Wynika z tego, że to dyrektor jednostki wprowadza instrukcję kancelaryjną i kategorię archiwalną poszczególnych dokumentów. Co do planu nadzoru i sprawozdania z nadzoru, to najwłaściwsze wydaje się zakwalifikowanie ich do kategorii archiwalnej B5 – jako dokumentację dotyczącą planowania i sprawozdawczości, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.


CERTYFIKOWANE SZKOLENIE - PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO W PRZEDSZKOLU ZA ROK 2024/2025

Przedszkola niepubliczne, punkty przedszkolne

W przedszkolach niepublicznych, punktach przedszkolnych itd. powyższe przepisy nie obowiązują. W rozdziale 3 ustawy Prawo oświatowe: „Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi” ani w rozdziale 8 ustawy: „Szkoły i placówki niepubliczne”, ani w innych aktach prawnych nie ma odesłania zobowiązującego placówki wychowania przedszkolnego do sprawozdawania z nadzoru. Ponadto przepisy § 35 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego określają, iż: „Przepisów § 22–24 i § 34 nie stosuje się do niepublicznych szkół i placówek”, co oznacza, że dyrektor przedszkola niepublicznego/osoba kierująca inną niepubliczną formą wychowania przedszkolnego nie ma prawnego obowiązku pełnienia nadzoru pedagogicznego. Obowiązek prowadzenia nadzoru, w tym przedstawiania wyników i wniosków z nadzoru, przekazywania informacji o szkole może wynikać ze statutu placówki niepublicznej/organizacji innej formy wychowania przedszkolnego. Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w placówkach niepublicznych może być zatem – dokładnie jak w publicznych – zrealizowane wybiórczo lub w ogóle nie nastąpić.

Autor: Wanda Pakulniewicz
Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.
Dodano: 18.06.2025

Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin