Aktualny

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 – priorytety MEN i zadania nadzoru pedagogicznego

Data aktualizacji dokumentu: 6 lipca 2025
Kierunki polityki oświatowej państwa. Na zdjęciu: dokument urzędowy

Minister Edukacji, działając na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe, ogłosił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Wyznaczają one priorytety dla szkół, organów prowadzących i nadzoru pedagogicznego, a także kierunki pracy nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych. W nadchodzącym roku szczególny nacisk położono m.in. na rozwój myślenia analitycznego, edukację obywatelską, profilaktykę zdrowia psychicznego, cyfrową higienę oraz promocję aktywności fizycznej i kształcenia zawodowego. W dokumencie wskazano również konkretne zadania kontrolne dla kuratorów oświaty – zarówno w zakresie szkolnictwa zawodowego, jak i funkcjonowania szkół podstawowych. Poniżej przedstawiamy szczegółowe kierunki działań MEN oraz wyznaczone obszary nadzoru pedagogicznego.

Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) Minister Edukacji ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
  4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
  5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
  7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
  8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:

a)      w branżowych szkołach I stopnia i technikach:

Zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w wybranych zawodach, w zakresie przygotowanie do prawa jazdy kategorii B, C, kwalifikacji wstępnej oraz C+E;

b)      w szkołach podstawowych:

Zapewnianie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole;

c)      w szkołach podstawowych:

Zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.

  • Źródło: MEN.
Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.
Dodano: 18.06.2025

Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin