Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 – priorytety MEN i zadania nadzoru pedagogicznego

Minister Edukacji, działając na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe, ogłosił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Wyznaczają one priorytety dla szkół, organów prowadzących i nadzoru pedagogicznego, a także kierunki pracy nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych. W nadchodzącym roku szczególny nacisk położono m.in. na rozwój myślenia analitycznego, edukację obywatelską, profilaktykę zdrowia psychicznego, cyfrową higienę oraz promocję aktywności fizycznej i kształcenia zawodowego. W dokumencie wskazano również konkretne zadania kontrolne dla kuratorów oświaty – zarówno w zakresie szkolnictwa zawodowego, jak i funkcjonowania szkół podstawowych. Poniżej przedstawiamy szczegółowe kierunki działań MEN oraz wyznaczone obszary nadzoru pedagogicznego.
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) Minister Edukacji ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
a) w branżowych szkołach I stopnia i technikach:
Zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w wybranych zawodach, w zakresie przygotowanie do prawa jazdy kategorii B, C, kwalifikacji wstępnej oraz C+E;
b) w szkołach podstawowych:
Zapewnianie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole;
c) w szkołach podstawowych:
Zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.
- Źródło: MEN.
Słowa kluczowe:
kierunki realizacji polityki oświatowejPodobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
