Archiwalny

Nadpłata z tytułu wyżywienia na koncie przedszkola

Data aktualizacji dokumentu: 10 lipca 2020
Dokument archiwalny
e5e608468511ec9e5a194ff178577735d03d1481-xlarge (1)

W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu nie pobiera się tylko opłaty za żywienie, pod warunkiem że rodzice poinformują przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania. Pozostała na koncie dochodowym kwota przeznaczona na żywienie zabezpieczy ewentualne zwroty dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. Reszta powinna być odprowadzona na konto organu prowadzącego.

Przedszkole prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego jest jednostką budżetową (art. 4 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych). Podstawą gospodarki finansowej każdego przedszkola jest plan dochodów i wydatków sporządzony na jego potrzeby. Plan finansowy przedszkola jest częścią budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Przedszkole jako jednostkę sektora finansów publicznych obowiązują regulacje ustawy o finansach publicznych oraz wydane do niej akty wykonawcze (art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Zgodnie z art. 11 ustawy jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Od rodziców dzieci uczęszczających do publicznych przedszkoli, zgodnie z art. 52 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, mogą być tylko pobierane opłaty za:

1)      korzystanie z wychowania przedszkolnego

Nie istnieje podstawa do pobierania opłaty za sam fakt uczęszczania dziecka do przedszkola (z pominięciem opłat za posiłki i zajęcia ponadprogramowe). Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar zajęć bezpłatnego nauczania, wychowanie i opiekę ustalony przez organ prowadzący nie może być wyższa niż 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka w przedszkolu.

Opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Są dochodami pobieranymi przez samorządowe jednostki budżetowe na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (art. 60 pkt 7 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu powinny być określone w statucie przedszkola (art. 102 ust. 10 i 11 UPO).

2)      korzystanie z wyżywienia

Korzystanie z posiłków jest odpłatne. Zasady korzystania z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący określa statut przedszkola (art. 102 ust. 11 UPO).

Wszelkie należności z tytułu dochodów jednostki budżetowej powinny być rozliczane przy użyciu właściwego konta. Sposób prowadzenia ewidencji księgowej będzie zależał od tego, czy przedszkole:

  • posiada utworzony na podstawie art. 223 ustawy o finansach publicznych rachunek wydzielony lub
  • gromadzi dochody i dokonuje wydatków w ramach budżetu jednostki.

Na podstawie art. 223 ustawy o finansach publicznych na wydzielonym rachunku gromadzone są dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała określa źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku (pobieranie opłaty za żywienie), oraz przeznaczenie dochodów (dokonywanie wydatków niezbędnych do przygotowania posiłków dla dzieci). Wydatki z rachunku mogą być dokonywane do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego. Środki pozostałe na koniec roku muszą zostać zwrócone przez przedszkole na rachunek bankowy organu prowadzącego w terminie do 5 stycznia następnego roku (art. 223 ust. 5 ustawy o finansach publicznych).

Jeśli przedszkole prowadzi stołówkę w ramach środków budżetowych, to dochody uzyskane z opłat za żywienie odprowadza się na rachunek gminy, a wydatki dokonywane są ze środków budżetowych. Uchwały dotyczące zasad wykonywania budżetów wyznaczają m.in. terminy przekazywania otrzymanych dochodów. Nieodprowadzenie dochodów w terminie może narazić dyrektora przedszkola na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLA, PUNKTY PRZEDSZKOLNE

Zasady gospodarowania finansami w niepublicznych przedszkoli i innych niepublicznych formach wychowania przedszkolnego określa organ prowadzący.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 910) – art. 102 ust. 10 i ust. 11.
  • Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 17) − art. 4, art. 52.
  • Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 869) − art. 9, art. 11, art. 60 pkt 7, art. 223 ust. 5.

Bożena Winczewska

w latach 1995−2007 dyrektor Wydziału Wychowania i Kształcenia Specjalnego Kuratorium Oświaty w Warszawie, specjalista prawa oświatowego

Słowa kluczowe:
nadpłata - zwrot
Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.
Dodano: 24.10.2024

Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin