Z artykułu dowiesz się, kto ustala plan pracy, i poznasz miesięczny wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju oraz sprawdzisz czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań związanych z wwr.
Sprawdź na przykładzie, czy dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju w świetle przepisów prawa oświatowego traktowane jako dziecko niepełnosprawne.
Aktualne przepisy określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju w miesiącu. Upewnij się, czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania niezrealizowanych godzin w kolejnym. Dowiedz się, jak zaplanować harmonogram realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Przepisy umożliwiają, a nawet obligują przedszkole do podjęcia działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Do udzielenia dziecku wsparcia nie jest wymagana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ani żaden dokument wydany przez poradnię, jeśli rozpoznana zostanie potrzeba dziecka uzasadniająca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz zajęcia projektowe powinny odbywać się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z obowiązującymi obecnie regulacjami przedszkola prowadzą działalność dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą – zostały wyłączone z katalogu jednostek oświatowych, których działalność jest ograniczona.
Przedszkole, które dysponuje wolnym miejscem na zajęcia WWR, może przyjąć nawet roczne dziecko, ponieważ wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Ile naprawdę trwa godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju? To pytanie, które w praktyce zadaje sobie wielu dyrektorów przedszkoli, koordynatorów WWR i specjalistów pracujących z dziećmi objętymi wsparciem. Choć rozporządzenie określa miesięczny wymiar godzin, to nie precyzuje jednoznacznie, ile minut powinna trwać jedna godzina zajęć. Czy należy przyjąć 45 minut – jak w zajęciach dydaktycznych w szkole, czy pełne 60 minut – jak w przedszkolu? W artykule wyjaśniamy tę wątpliwość, opierając się na wykładni MEN oraz obowiązujących przepisach prawa. Sprawdź, jakie standardy należy przyjąć i jak bezpiecznie organizować czas pracy zespołu WWR – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Jeśli odpowiadasz za organizację tych zajęć, nie możesz pominąć tego materiału.
Z tego artykułu dowiesz się:
W opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zespół orzekający wskazuje okres, w jakim zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nie ma wymogu, by opinia była wydawana do podjęcia nauki w szkole. Sprawdź jaki jest termin ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Czy każde nieodbyte zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) muszą być bezwzględnie odrobione? To pytanie budzi wiele wątpliwości wśród nauczycieli, terapeutów oraz dyrektorów placówek oświatowych. Choć prawo nie nakłada obowiązku odrabiania zajęć nieodbytych z powodu nieobecności dziecka, praktyka nie zawsze jest tak jednoznaczna. W artykule wyjaśniamy, co mówią przepisy, jak wygląda sytuacja w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz jakie podejście warto przyjąć w trosce o efekty terapeutyczne.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
Jeżeli przedszkole nie zatrudnia kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci nie dysponuje pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, to nie jest możliwa organizacja tych zajęć w placówce. Sprawdź, jak w praktyce zapewnić dzieciom zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
Przedszkole chcąc prowadzić zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, powinno zatrudnić kadrę umożliwiającą zrealizowanie zalecanych w opinii form wsparcia dziecka i rodziny. W zależności od potrzeb może to być między innymi psycholog, pedagog lub pedagog specjalny z przygotowaniem w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta pedagogiczny, fizjoterapeuta, rehabilitant, logopeda i inni terapeuci.
Dziecko poniżej 2,5 roku życia nie może zostać wychowankiem przedszkola. Możliwe jest natomiast przyjęcie dziecka w celu prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju – na takie zajęcia mogą uczęszczać dzieci niebędące wychowankami przedszkola. Czy w takiej sytuacji przedszkole będzie pozbawione dotacji?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być prowadzone w tych placówkach, które mają odpowiednie warunki do prowadzenia takich zajęć, i w których powołano zespół wczesnego wspomagania. W niektórych przedszkolach zajęcia te odbywają się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.