Aktualne przepisy określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju w miesiącu. Upewnij się, czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania niezrealizowanych godzin w kolejnym. Dowiedz się, jak zaplanować harmonogram realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Sprawdź na przykładzie, czy dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju w świetle przepisów prawa oświatowego traktowane jako dziecko niepełnosprawne.
Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz zajęcia projektowe powinny odbywać się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z obowiązującymi obecnie regulacjami przedszkola prowadzą działalność dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą – zostały wyłączone z katalogu jednostek oświatowych, których działalność jest ograniczona.
Przedszkole, które dysponuje wolnym miejscem na zajęcia WWR, może przyjąć nawet roczne dziecko, ponieważ wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Przepisy nie rozstrzygają, ile minut powinna trwać godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aby to ustalić, trzeba posiłkować się przepisami określającym czas zajęć prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wykładnią MEN.
Z tego artykułu dowiesz się:
W opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zespół orzekający wskazuje okres, w jakim zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nie ma wymogu, by opinia była wydawana do podjęcia nauki w szkole.
W przepisach prawa nie ma regulacji, które zobowiązywałyby nauczyciela do odpracowania zajęć, które nie odbyły się z powodu nieobecności dziecka. Natomiast w miarę możliwości organizacyjnych można ewentualnie „odrabiać” zajęcia, szczególnie gdy odbywają się one w rozliczeniu miesięcznym i pozwalają na to warunki organizacyjne.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
Jeżeli przedszkole nie zatrudnia kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci nie dysponuje pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, to nie jest możliwa organizacja tych zajęć w placówce. Sprawdź, jak w praktyce zapewnić dzieciom zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
Przedszkole chcąc prowadzić zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, powinno zatrudnić kadrę umożliwiającą zrealizowanie zalecanych w opinii form wsparcia dziecka i rodziny. W zależności od potrzeb może to być między innymi psycholog, pedagog lub pedagog specjalny z przygotowaniem w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta pedagogiczny, fizjoterapeuta, rehabilitant, logopeda i inni terapeuci.
Klub dziecięcy nie jest uprawniony do otrzymania dotacji na organizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. By otrzymać na to środki z urzędu miasta, powinien przekształcić się w jedną z form wskazaną w przepisach prawa oświatowego, uzyskać wpis do rejestru jst oraz zapisać możliwość organizowania zajęć wwr w statucie.
Dziecko poniżej 2,5 roku życia nie może zostać wychowankiem przedszkola. Możliwe jest natomiast przyjęcie dziecka w celu prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju – na takie zajęcia mogą uczęszczać dzieci niebędące wychowankami przedszkola. Czy w takiej sytuacji przedszkole będzie pozbawione dotacji?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być prowadzone w tych placówkach, które mają odpowiednie warunki do prowadzenia takich zajęć, i w których powołano zespół wczesnego wspomagania. W niektórych przedszkolach zajęcia te odbywają się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.