Czy specjalista prowadzący zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju (WWRD) musi uzyskać dodatkową zgodę rodziców na przeprowadzenie diagnozy dziecka? To pytanie pojawia się często wśród nauczycieli, pedagogów i terapeutów pracujących z dziećmi. Przepisy prawa oświatowego w tej kwestii wydają się jednoznaczne, ale ich interpretacja bywa źródłem wielu wątpliwości. Artykuł ten rozwieje wszelkie niejasności i pomoże lepiej zrozumieć, jak powinno wyglądać postępowanie w ramach diagnozy i oceny dziecka w kontekście WWRD. Dowiedz się, jakie są obowiązki zespołu wspomagania oraz czy rodzice muszą wyrazić odrębną zgodę, aby specjaliści mogli ocenić potrzeby dziecka.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W przedszkolu, w którym organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka musi być zatrudniony psycholog. Jest to bowiem specjalista obligatoryjnie wchodzący w skład zespołu wwr. Jeżeli w przypadku danego dziecka stwierdzona zostanie potrzeba uwzględnienia zajęć z psychologiem w ramach wwr, to może on prowadzić je w ramach swojego pensum.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wczesne wspomaganie przysługuje dzieciom, u których rozpoznano niepełnosprawność. Rodzaj niepełnosprawności nie jest uzależniony od kategorii niepełnosprawności, z uwagi, na które wydawane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym, jeśli dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności i w ocenie zespołu wymaga wczesnego wspomagania, można mu wydać opinię o takiej potrzebie.
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.
To, że w danym przedszkolu są organizowane zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, nie oznacza, że można na nie zapisać każde dziecko uczęszczające do tego przedszkola. Najczęstszym powodem odmowy jest oczywiście brak wolnych miejsc. Trzeba pamiętać, aby w statucie uwzględnić zasady i sposób informowania rodziców o braku możliwości realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) stanowi istotny element opieki i wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnością. Należy pamiętać, że jest to odrębna forma wsparcia dla dzieci i może być realizowana niezależnie od tego, czy dziecko uczęszcza do danego przedszkola. To oznacza, że przedszkole niepubliczne może przyjąć dziecko tylko na WWR i otrzyma w związku z tym dotację.
Przepisy nie określają górnej granicy wieku dziecka, które może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Zajęcia WWR są organizowane od wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, co oznacza to w praktyce.
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zakłada prowadzenie od 4 do 8 godzin zajęć wwr miesięcznie. Niezależnie od tych zajęć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, czy zajęcia wwr rewalidacyjne są prowadzone z jednej puli godzin przyznanych przez organ prowadzący. Dowiedz się, jak powinien wyglądać podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w przedszkolach i szkołach zatrudniających kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania pokreślonych w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. oraz w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Sprawdź, czy specjaliści muszą posiadać dodatkowo kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności dziecka.
Formy wsparcia dziecka, jakimi jest realizacja kształcenia specjalnego oraz wczesne wspomaganie rozwoju dla dziecka niepełnosprawnego, nie mogą być realizowane i dokumentowane jako jedno „wspólne” zadanie. Dowiedz się, dlaczego i jak należy postępować, jeżeli dziecko posiada zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju
Poszerzenie działalności przedszkola niepublicznego poprzez utworzenie oddziału integracyjnego będzie się wiązało ze zmianą sposobu naliczania dotacji. Sprawdź, jakie dokumenty i w jakich terminach należy w związku z tym wypełnić i złożyć do organu dotującego. Poznaj także pozostałe wymagania związane z poszerzeniem działalności przedszkola o oddział integracyjny.
Przeczytaj również:
Z tego artykułu dowiesz się, czy na dziecko uczęszczające do przedszkola niepublicznego, które nie ukończyło 2,5 lat przysługuje dodatkowa dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju.
Sprawdź, czy można powołać zespół wczesnego wspomagania rozwoju, gdy w przedszkolu nie pracuje psycholog.
Z artykułu dowiesz się, kto ustala plan pracy, i poznasz miesięczny wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju oraz sprawdzisz czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań związanych z wwr.
Przepisy umożliwiają, a nawet obligują przedszkole do podjęcia działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Do udzielenia dziecku wsparcia nie jest wymagana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ani żaden dokument wydany przez poradnię, jeśli rozpoznana zostanie potrzeba dziecka uzasadniająca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.