Niepubliczne punkty przedszkolne są zobowiązane do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na takich samych zasadach co szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe. Ciekawostką jest natomiast to, że obowiązku tego nie mają publiczne punkty przedszkolne. Nie oznacza to jednak, że kwestia ta ich nie dotyczy. Poznaj regulacje prawne dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w punkcie przedszkolnym.
Dowiesz się, czy każdy punkt przedszkolny powinien mieć swój odrębny statut czy może być jeden wspólny statut dla punktów przedszkolnych? Upewnij się także czy też w statucie szkoły powinna być zawarta informacja dotycząca punktu przedszkolnego.
Punkt przedszkolny to inna niż przedszkole forma wychowania przedszkolnego. Pracodawcą dla zatrudnionych w punkcie nauczycieli i pracowników jest dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej prowadzonych przez daną gminę.
Przepisy nie nakładają na punkty przedszkolne obowiązku zapewnienia dzieciom posiłków. Jednak gdy dzienny wymiar zajęć w punkcie wynosi 8 godzin, należy przewidzieć organizację dożywiania dzieci.
Przekształcenie niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonej przez osobę prawną lub osobę fizyczną, w niepubliczne przedszkole wymaga dokonania zmiany we wpisie do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia przedszkola, z tym że do zgłoszenia do ewidencji dołącza się statut przedszkola.
Czas pracy punktu przedszkolnego określa organ prowadzący. W czasie otwarcia punktu opiekę nad dziećmi powinien sprawować nauczyciel, a jeżeli jego czas pracy nie obejmuje w całości godzin pobytu dzieci w punkcie, to można mu zlecić pracę w godzinach ponadwymiarowych lub zatrudnić dodatkowego pracownika.
W punkcie przedszkolnym nie ma formalnego obowiązku organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych dla publicznych przedszkoli. Nie oznacza to jednak, że dzieci i ich rodzice mogą zostać bez wsparcia. Wręcz przeciwnie – nauczyciele i osoba prowadząca punkt mają obowiązek reagować, gdy pojawi się potrzeba pomocy, nawet jeśli przepisy wprost nie narzucają pełnej procedury organizacyjnej. Wsparcie może obejmować zarówno działania edukacyjne, jak i konsultacje ze specjalistami, a odpowiednie zapisy w dokumentach organizacyjnych punktu przedszkolnego są tu kluczowe. W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki ciążą na punktach przedszkolnych w zakresie zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak wygląda rola nauczycieli w tym procesie oraz jak zorganizować współpracę ze specjalistami tak, aby zapewnić dzieciom i ich rodzinom niezbędne wsparcie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Jakie przepisy regulują kwestię pomocy psychologiczno-pedagogicznej w punktach przedszkolnych.
Jakie obowiązki w tym zakresie mają nauczyciele pracujący w punktach przedszkolnych.
Jak zorganizować współpracę ze specjalistami wspierającymi rozwój dziecka.
Dlaczego brak formalnego obowiązku nie zwalnia z zapewnienia dzieciom pomocy.
Przepisy dotyczące innych form wychowania przedszkolnego jednoznacznie wskazują, że na zajęcia prowadzone w punkcie przedszkolnym może uczęszczać maksymalnie 25 dzieci. Właściciele próbując ominąć te regulacje często zapominają jednak o jeszcze jednym ważnym ograniczeniu – w jednym budynku nie może działać kilka formalnie niezależnych od siebie punktów przedszkolnych.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.