Kwestia rezygnacji przez nauczyciela z części przydzielonych godzin dydaktycznych często budzi pytania zarówno wśród kadry, jak i dyrektorów szkół. Przepisy Karty Nauczyciela oraz Kodeksu pracy jasno określają obowiązki nauczycieli i nie przewidują możliwości jednostronnego odstąpienia od zadań wynikających z arkusza organizacyjnego szkoły. Problem staje się szczególnie istotny, gdy nauczyciel podejmuje dodatkową pracę w innej placówce i powołuje się na brak dyspozycyjności w macierzystej szkole. Jak w takiej sytuacji wygląda zakres odpowiedzialności nauczyciela, a jakie prawa i narzędzia działania przysługują dyrektorowi?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Choć etat nauczyciela specjalisty to formalnie 40 godzin tygodniowo, tylko część tego czasu to obowiązkowe zajęcia dydaktyczne. Reszta? To przestrzeń na zadania, które często umykają uwadze – praca z zespołem IPET, porady dla rodziców, konsultacje z nauczycielami, a także udział w szkoleniach czy przygotowanie zajęć terapeutycznych. Jak dokładnie wygląda podział obowiązków, czego można wymagać od specjalisty i które czynności powinny być realizowane w ramach pensum? Sprawdź, jak wygląda pełny obraz pracy specjalisty w przedszkolu lub szkole i co naprawdę kryje się za pojęciem „40-godzinny tydzień pracy”.
Dyrektorzy i właściciele placówek niepublicznych często pytają czy mogą „usztywnić” dobę pracowniczą nauczyciela na 8 godzin, z czego 7 godzin to praca bezpośrednio z dziećmi, a 1 godzina – przygotowanie, dokumentacja i inne zadania statutowe. Odpowiedź wymaga odróżnienia reżimu Karty Nauczyciela od zasad Kodeksu pracy, bo w niepublicznych przedszkolach to właśnie Kodeks pracy wyznacza ramy organizacji czasu pracy.
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. rozporządzeniem w sprawie dokumentacji pracowniczej, pracodawcy muszą prowadzić dość szczegółową dokumentację dotyczącą czasu pracy oraz uprawnień związanych z rodzicielstwem, naliczania i wypłaty świadczeń pracowniczych, a także innych roszczeń wynikających ze stosunku pracy. Upewnij się, że znasz nowe zasady prowadzenia tej dokumentacji.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.