Pierwsze zebranie z rodzicami dzieci nowo przyjętych do przedszkola w 14 krokach

Pierwsze spotkanie z rodzicami dzieci nowo przyjętych do przedszkola to coś więcej niż tylko formalność. To moment, w którym buduje się zaufanie, rozwiewa obawy i tworzy fundamenty dobrej współpracy. W oczach rodziców przedszkole to nieznany świat – pełen nadziei, ale i lęków o to, jak ich dziecko odnajdzie się w nowym otoczeniu. Warto więc, by zebranie nie było jedynie suchym przekazem informacji, ale przemyślaną i ciepłą rozmową, która przygotuje rodzinę do wspólnego wejścia w zupełnie nowy etap życia. Jeśli dobrze zaplanujesz to spotkanie, nie tylko udzielisz wszystkich niezbędnych informacji, ale także pokażesz, że rodzice mogą liczyć na Twoje wsparcie – a to klucz do zbudowania silnej, pozytywnej relacji na kolejne lata.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak przedstawić personel przedszkola w sposób budujący zaufanie.
- Jak ciekawie opowiedzieć o misji i koncepcji działania przedszkola.
- Gdzie i jak udostępnić rodzicom statut oraz podstawę programową.
- Jak jasno i zrozumiale przekazać informacje o organizacji pracy placówki.
- Jak krok po kroku omówić zasady odpłatności i terminy płatności.
- Jak przygotować rodziców do poznania swoich praw i obowiązków.
- Jakie formy współpracy z rodzicami warto zaproponować już na początku.
- Jak zaprezentować procedury bezpieczeństwa – z naciskiem na praktyczne aspekty.
- Jak przekazać ofertę zajęć dodatkowych i zebrać niezbędne zgody.
- Jak rozmawiać o pomocy psychologiczno-pedagogicznej już na etapie adaptacji.
- W jaki sposób powołać radę rodziców i omówić jej znaczenie.
- Jakie informacje przekazać na temat ubezpieczenia dzieci.
- Dlaczego bieżący kontakt z rodzicami jest tak istotny i jak go ułatwić.
- Jak pomóc rodzicom przygotować dziecko na pierwsze dni w przedszkolu.
Prezentujemy przykładowy porządek zebrania z rodzicami dzieci, które od września po raz pierwszy przyjdą do przedszkola.
Krok 1. Personel przedszkola
Dyrektor opowiada kilka słów o sobie, przedstawia pracowników przedszkola – zarówno nauczycieli, specjalistów, jak i pracowników obsługi.
Krok 2. Misja, koncepcja przedszkola, a wraz z nią sylwetka absolwenta
Informacje te warto omówić w zwięzły sposób. Dyrektor powinien powiedzieć, co wyróżnia przedszkole na tle innych placówek. Może także przedstawić główne cele przedszkola i sposoby, w jaki kadra chce je osiągnąć.
Krok 3. Informacje o statucie i podstawie programowej
Warto powiedzieć rodzicom, jakie informacje przeczytają w statucie i gdzie można znaleźć ten dokument (np. na stronie internetowej). W szczegółowy sposób podstawę programową powinni omówić nauczyciele w grupach wiekowych.
Krok 4. Organizacja pracy przedszkola
Należy poinformować rodziców o godzinach pracy przedszkola oraz godzinach pracy nauczycieli w poszczególnych grupach wiekowych. Warto powiadomić także o godzinach przyjęć dyrektora. Omawiając organizację pracy przedszkola, należy zwrócić uwagę na nieprzekraczalne godziny pobytu dzieci w przedszkolu, nieprzekraczalną godzinę przyprowadzania dziecka oraz zasady zgłaszania nieobecności w danym dniu.
Należy uświadomić rodziców, jak ważne jest przestrzeganie zasad przyjętych w placówce. Mają one znaczenie dla samej pracy z dziećmi w grupie oraz są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedszkola, np. dla przygotowywania w wyznaczonym czasie posiłków dla określonej w danym dniu liczby dzieci (co wiąże się z odpłatnością).
Krok 5. Zasady odpłatności za przedszkole
Koniecznie należy dokładnie wyjaśnić, z jakich komponentów składa się opłata (bezpłatne pięć godzin pobytu – realizacja podstawy programowej, 1 zł za każdą godzinę poza czasem realizacji podstawy programowej oraz opłata za wyżywienie). Należy poinformować rodziców o przysługującym zwrocie tzw. opłaty stałej (wynikającej z deklarowanych dziennych godzin pobytu dziecka w przedszkolu) oraz stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności. Warto wskazać termin płatności oraz poinformować o godzinach i dniach przyjmowania opłat w kasie placówki.
Krok 6. Prawa i obowiązki rodziców
Można przygotować taki materiał w postaci broszury w oparciu o założenia Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców przyjętej w grudniu 1992 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Rodziców.
Krok 7. Sposoby i formy współpracy
Należy omówić ogólne zasady współpracy oraz przedstawić wstępny plan i jej zakres. Szczegółowe plany zostaną omówione w każdej z grup. Warto umożliwić rodzicom przedstawienie własnych propozycji współpracy.
Krok 8. Procedury bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu
Dyrektor musi omówić obowiązujące zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Należy uwzględnić informacje dotyczące odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice. Ważną kwestią w tym temacie jest zapoznanie rodziców z zasadami postępowania z dzieckiem, które nie zostało odebrane z przedszkola w terminie i gdy brak jest z nimi kontaktu. Dyrektor powinien również poinformować o możliwości nieprzyjęcia do przedszkola dziecka z widocznymi objawami choroby zakaźnej. Nie wolno również zapomnieć o omówieniu obowiązujących zasad organizacji wycieczek.
Omawiając ten punkt przebiegu zebrania, należy mieć przygotowane dokumenty do podpisu przez rodziców. Będą to wszelkie upoważnienia, wnioski, oświadczenia – patrz tabela.
Krok 9. Zasady organizowania zajęć dodatkowych
Dyrektor powinien zapoznać rodziców z ofertą zajęć dodatkowych proponowanych przez przedszkole w nadchodzącym roku szkolnym (np. rytmika, gimnastyka korekcyjna, taniec, drama, język angielski, balet, judo, karate) oraz przedstawić, kto będzie je organizował – sylwetki nauczycieli prowadzących.
Nazwa dokumentu, który powinni podpisać rodzice |
Uwagi |
Dokument informujący o zapoznaniu się przez rodziców z procedurami bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu |
Procedury warto umieścić na stronie internetowej przedszkola i tablicy informacyjnej |
Upoważnienie do przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola |
Najczęściej upoważnienia te dołączane są do umów zawartych pomiędzy przedszkolem a rodzicami. Odbiór dzieci z przedszkola przez osoby inne niż rodzice jest możliwy tylko wówczas, gdy dana osoba ma pisemne upoważnienie oraz okazała dowód osobisty Osoba odbierająca dziecko powinna być pełnoletnia i nie może być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających Życzenie rodzica dotyczące nieodbierania dziecka przez drugiego rodzica musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe |
Wniosek o organizację zajęć dodatkowych |
np. zajęć religii organizowanych na terenie przedszkola |
Pisemne oświadczenia rodziców
|
Krok 10. Ogólne zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rodzice powinni mieć świadomość, że ich dziecko może zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedszkole powinno podejmować wczesną interwencję specjalistyczną, informować na bieżąco o postępach lub ewentualnych problemach dziecka oraz uzgadniać z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w placówce. Wszelkie zgody i wnioski rodziców o objęcie dziecka pomocą psychologiczno--pedagogiczną należy zebrać po rozpoznaniu przez nauczycieli potrzeb dzieci w tym zakresie (w trakcie roku szkolnego).
Krok 11. Zasady powoływania i działania rady rodziców
Warto uświadomić rodziców, że mają nie tylko prawo, ale także obowiązek tworzenia rady rodziców, która będzie reprezentowała ich interesy. Należy omówić sposób wyboru trójek grupowych i członków rady rodziców (trójki grupowe oraz przedstawiciel rodziców do rady rodziców zostają wybrani podczas spotkań grupowych zgodnie z przyjętymi zasadami). Dobrze jest wspomnieć o opłacie na radę rodziców oraz przegłosować ze wszystkimi zebranymi jej miesięczną/roczną wysokość. Warto także poinformować, na co są przeznaczane te środki i dlaczego warto uiścić zadeklarowaną kwotę.
Krok 12. Zasady i warunki ubezpieczenia dzieci
Należy poinformować, kto dokonuje wyboru danej firmy ubezpieczeniowej oraz podać wysokość wyliczonej składki na ubezpieczenie dziecka w roku i przedstawić ewentualne dodatkowe korzyści wynikające z zakupu danego pakietu ubezpieczeniowego. Należy powiadomić także, że ubezpieczenie NNW jest dobrowolne.
Krok 13. Informacje o dziecku
Trzeba uświadomić rodziców, jak ważna jest sprawna wymiana informacji na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu i w domu, dlatego rodzice zobowiązani są do podania nauczycielom aktualnych telefonów kontaktowych oraz adresów mailowych. Na zakończenie zebrania dyrektor powinien dać rodzicom możliwość zadania pytań.
Krok 14. Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola
Warto zobowiązać nauczycieli grupy 3-latków do zorganizowania krótkiej pogadanki na temat tego, jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola. Nauczyciele mogą przygotować także broszurę, która zostanie rozdana na zakończenie spotkania.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
