Aktualny
Zobacz inne wersje:

Pierwsze zebranie z rodzicami dzieci nowo przyjętych do przedszkola w 14 krokach

Data aktualizacji dokumentu: 31 maja 2025
Zebranie z rodzicami w przedszkolu. Na zdjęciu: dyrektorka przedszkola

Pierwsze spotkanie z rodzicami dzieci nowo przyjętych do przedszkola to coś więcej niż tylko formalność. To moment, w którym buduje się zaufanie, rozwiewa obawy i tworzy fundamenty dobrej współpracy. W oczach rodziców przedszkole to nieznany świat – pełen nadziei, ale i lęków o to, jak ich dziecko odnajdzie się w nowym otoczeniu. Warto więc, by zebranie nie było jedynie suchym przekazem informacji, ale przemyślaną i ciepłą rozmową, która przygotuje rodzinę do wspólnego wejścia w zupełnie nowy etap życia. Jeśli dobrze zaplanujesz to spotkanie, nie tylko udzielisz wszystkich niezbędnych informacji, ale także pokażesz, że rodzice mogą liczyć na Twoje wsparcie – a to klucz do zbudowania silnej, pozytywnej relacji na kolejne lata.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak przedstawić personel przedszkola w sposób budujący zaufanie.
  • Jak ciekawie opowiedzieć o misji i koncepcji działania przedszkola.
  • Gdzie i jak udostępnić rodzicom statut oraz podstawę programową.
  • Jak jasno i zrozumiale przekazać informacje o organizacji pracy placówki.
  • Jak krok po kroku omówić zasady odpłatności i terminy płatności.
  • Jak przygotować rodziców do poznania swoich praw i obowiązków.
  • Jakie formy współpracy z rodzicami warto zaproponować już na początku.
  • Jak zaprezentować procedury bezpieczeństwa – z naciskiem na praktyczne aspekty.
  • Jak przekazać ofertę zajęć dodatkowych i zebrać niezbędne zgody.
  • Jak rozmawiać o pomocy psychologiczno-pedagogicznej już na etapie adaptacji.
  • W jaki sposób powołać radę rodziców i omówić jej znaczenie.
  • Jakie informacje przekazać na temat ubezpieczenia dzieci.
  • Dlaczego bieżący kontakt z rodzicami jest tak istotny i jak go ułatwić.
  • Jak pomóc rodzicom przygotować dziecko na pierwsze dni w przedszkolu.

Prezentujemy przykładowy porządek zebrania z rodzicami dzieci, które od września po raz pierwszy przyjdą do przedszkola.

Krok 1. Personel przedszkola

Dyrektor opowiada kilka słów o sobie, przedstawia pracowników przedszkola – zarówno nauczycieli, specjalistów, jak i pracowników obsługi.

Krok 2. Misja, koncepcja przedszkola, a wraz z nią sylwetka absolwenta

Informacje te warto omówić w zwięzły sposób. Dyrektor powinien powiedzieć, co wyróżnia przedszkole na tle innych placówek. Może także przedstawić główne cele przedszkola i sposoby, w jaki kadra chce je osiągnąć.

Krok 3. Informacje o statucie i podstawie programowej

Warto powiedzieć rodzicom, jakie informacje przeczytają w statucie i gdzie można znaleźć ten dokument (np. na stronie internetowej). W szczegółowy sposób podstawę programową powinni omówić nauczyciele w grupach wiekowych.

Krok 4. Organizacja pracy przedszkola

Należy poinformować rodziców o godzinach pracy przedszkola oraz godzinach pracy nauczycieli w poszczególnych grupach wiekowych. Warto powiadomić także o godzinach przyjęć dyrektora. Omawiając organizację pracy przedszkola, należy zwrócić uwagę na nieprzekraczalne godziny pobytu dzieci w przedszkolu, nieprzekraczalną godzinę przyprowadzania dziecka oraz zasady zgłaszania nieobecności w danym dniu.

Należy uświadomić rodziców, jak ważne jest przestrzeganie zasad przyjętych w placówce. Mają one znaczenie dla samej pracy z dziećmi w grupie oraz są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedszkola, np. dla przygotowywania w wyznaczonym czasie posiłków dla określonej w danym dniu liczby dzieci (co wiąże się z odpłat­nością).

Krok 5. Zasady odpłatności za przedszkole

Koniecznie należy dokładnie wyjaśnić, z jakich komponentów składa się opłata (bezpłatne pięć godzin pobytu – realizacja podstawy programowej, 1 zł za każdą godzinę poza czasem realizacji podstawy programowej oraz opłata za wyżywienie). Należy poinformować rodziców o przysługującym zwrocie tzw. opłaty stałej (wynikającej z deklarowanych dziennych godzin pobytu dziecka w przedszkolu) oraz stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności. Warto wskazać termin płatności oraz poinformować o godzinach i dniach przyjmowania opłat w kasie placówki.

Krok 6. Prawa i obowiązki rodziców

Można przygotować taki materiał w postaci broszury w oparciu o założenia Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców przyjętej w grudniu 1992 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Rodziców.

Krok 7. Sposoby i formy współpracy

Należy omówić ogólne zasady współpracy oraz przedstawić wstępny plan i jej zakres. Szczegółowe plany zostaną omówione w każdej z grup. Warto umożliwić rodzicom przedstawienie własnych propozycji współpracy.

Krok 8. Procedury bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu

Dyrektor musi omówić obowiązujące zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Należy uwzględnić informacje dotyczące odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice. Ważną kwestią w tym temacie jest zapoznanie rodziców z zasadami postępowania z dzieckiem, które nie zostało odebrane z przedszkola w terminie i gdy brak jest z nimi kontaktu. Dyrektor powinien również poinformować o możliwości nieprzyjęcia do przedszkola dziecka z widocznymi objawami choroby zakaźnej. Nie wolno również zapomnieć o omówieniu obowiązujących zasad organizacji wycieczek.

Omawiając ten punkt przebiegu zebrania, należy mieć przygotowane dokumenty do podpisu przez rodziców. Będą to wszelkie upoważnienia, wnioski, oświadczenia – patrz tabela.

Krok 9. Zasady organizowania zajęć dodatkowych

Dyrektor powinien zapoznać rodziców z ofertą zajęć dodatkowych proponowanych przez przedszkole w nadchodzącym roku szkolnym (np. rytmika, gimnastyka korekcyjna, taniec, drama, język angielski, balet, judo, karate) oraz przedstawić, kto będzie je organizował – sylwetki nauczycieli prowadzących.

Nazwa dokumentu, który powinni podpisać rodzice

Uwagi

Dokument informujący o zapoznaniu się przez rodziców z procedurami bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu

Procedury warto umieścić na stronie internetowej przedszkola i tablicy informacyjnej

Upoważnienie do przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

Najczęściej upoważnienia te dołączane są do umów zawartych pomiędzy przedszkolem a rodzicami. Odbiór dzieci z przedszkola przez osoby inne niż rodzice jest możliwy tylko wówczas, gdy dana osoba ma pisemne upoważnienie oraz okazała dowód osobisty

Osoba odbierająca dziecko powinna być pełnoletnia i nie może być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających

Życzenie rodzica dotyczące nieodbierania dziecka przez drugiego rodzica musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe

Wniosek o organizację zajęć dodatkowych

np. zajęć religii organizowanych na terenie przedszkola

Pisemne oświadczenia rodziców

  • zgoda na udział dziecka w wycieczkach organizowanych przez przedszkole,
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych,
  • zgoda na publikację zdjęć oraz prac dziecka,
  • zgoda do podejmowanie działań w razie nagłego wypadku
 

Krok 10. Ogólne zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Rodzice powinni mieć świadomość, że ich dziecko może zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedszkole powinno podejmować wczesną interwencję specjalistyczną, informować na bieżąco o postępach lub ewentualnych problemach dziecka oraz uzgadniać z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w placówce. Wszelkie zgody i wnioski rodziców o objęcie dziecka pomocą psychologiczno--pedagogiczną należy zebrać po rozpoznaniu przez nauczycieli potrzeb dzieci w tym zakresie (w trakcie roku szkolnego).

Krok 11. Zasady powoływania i działania rady rodziców

Warto uświadomić rodziców, że mają nie tylko prawo, ale także obowiązek tworzenia rady rodziców, która będzie reprezentowała ich interesy. Należy omówić sposób wyboru trójek grupowych i członków rady rodziców (trójki grupowe oraz przedstawiciel rodziców do rady rodziców zostają wybrani podczas spotkań grupowych zgodnie z przyjętymi zasadami). Dobrze jest wspomnieć o opłacie na radę rodziców oraz przegłosować ze wszystkimi zebranymi jej miesięczną/roczną wysokość. Warto także poinformować, na co są przeznaczane te środki i dlaczego warto uiścić zadeklarowaną kwotę.

Krok 12. Zasady i warunki ubezpieczenia dzieci

Należy poinformować, kto dokonuje wyboru danej firmy ubezpieczeniowej oraz podać wysokość wyliczonej składki na ubezpieczenie dziecka w roku i przedstawić ewentualne dodatkowe korzyści wynikające z zakupu danego pakietu ubezpieczeniowego. Należy powiadomić także, że ubezpieczenie NNW jest dobrowolne.

Krok 13. Informacje o dziecku

Trzeba uświadomić rodziców, jak ważna jest sprawna wymiana informacji na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu i w domu, dlatego rodzice zobowiązani są do podania nauczycielom aktualnych tele­fonów kontaktowych oraz adresów mailowych. Na zakończenie zebrania dyrektor powinien dać rodzicom możliwość zadania pytań.

Krok 14. Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola

Warto zobowiązać nauczycieli grupy 3-latków do zorganizowania krótkiej pogadanki na temat tego, jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola. Nauczyciele mogą przygotować także broszurę, która zostanie rozdana na zakończenie spotkania.

Autor: Elżbieta Bukowiecka-Górny dyrektor przedszkola
Numer 145 Sierpień/Wrzesień 2025 r.
Dodano: 15.08.2025

Numer 145 Sierpień/Wrzesień 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin