Organizacja punktu przedszkolnego

Wielu rodziców, rozważając opcje wychowania przedszkolnego dla swoich dzieci, staje przed pytaniem o różnice między punktem przedszkolnym a tradycyjnym przedszkolem. Punkty przedszkolne, mimo że oferują podobne formy wychowania, różnią się w organizacji i funkcjonowaniu. Przepisy regulujące tę formę opieki mają na celu dostosowanie placówek do specyficznych potrzeb społecznych i demograficznych. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jak wygląda organizacja punktu przedszkolnego, jakie są jego obowiązki, a także jakie różnice i podobieństwa występują w porównaniu do przedszkola. Dowiesz się również, jakie przepisy muszą spełniać punkty przedszkolne, jak przebiegają zajęcia oraz jak wygląda dokumentowanie pracy. Czy wiesz, jakie zasady obowiązują w punktach przedszkolnych? Jakie są minimalne wymogi godzinowe i jak wygląda opieka nad dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są różnice między punktem przedszkolnym a przedszkolem.
- Jakie są wymagania sanitarno-epidemiologiczne, budowlane i przeciwpożarowe dla punktu przedszkolnego.
- Jakie dokumenty muszą być przygotowane przez organ prowadzący, w tym zakres obowiązków, organizacja zajęć oraz bezpieczeństwo dzieci.
- Jaki jest minimalny dzienny wymiar godzin zajęć w punkcie przedszkolnym w zależności od liczby dzieci w grupie.
- Jakie są zasady dotyczące przyjmowania do punktu przedszkolnego dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Jakie są wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli i innych pracowników w punkcie przedszkolnym.
- W jaki sposób rodzice mogą angażować się w zajęcia i współpracować z nauczycielami.
- Jak wygląda dokumentacja pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Porównanie punktu przedszkolnego i przedszkola – różnice w organizacji, liczbie dzieci w grupach, liczbie godzin zajęć, strukturze kadry oraz nadzorze pedagogicznym.
Jakie wymaganie musi spełniać punkt przedszkolny?
Dzieci w wieku przedszkolnym mogą uczęszczać albo do typowego przedszkola albo do jednej z innych form wychowania przedszkolnego o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Takimi placówkami są punkt przedszkolny oraz zespół wychowania przedszkolnego. Placówki te realizują program wychowania przedszkolnego na takich samych zasadach jak przedszkole.
Punkt przedszkolny może założyć:
- Rada gminy – jako jednostka samorządu terytorialnego, która może powołać punkt przedszkolny w ramach swoich działań edukacyjnych.
- Osoba fizyczna lub prawna – zarówno osoby prywatne, jak i organizacje (np. fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorcy) mogą założyć punkt przedszkolny, jeśli spełnią określone wymagania prawne i organizacyjne.
Osoba lub podmiot zakładający punkt przedszkolny musi dostosować się do przepisów prawa oświatowego oraz zapewnić odpowiednie warunki lokalowe, sanitarne i kadrowe.
Punkt przedszkolny, podobnie jak przedszkole, musi spełniać określone wymogi sanitarno-epidemiologiczne, budowlane i przeciwpożarowe. Szczegółową organizację punktu określa dokument opracowany przez organ prowadzący, który pełni funkcję statutu tego punktu. W szczególności, dokument ten powinien określać:
- nazwę punktu oraz jego lokalizację,
- cele i zadania punktu wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich realizacji,
- dzienny wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki,
- prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do punktu, w tym przypadki, w których organ prowadzący może skreślić dziecko z listy wychowanków,
- warunki zapewniające dzieciom bezpieczeństwo w punkcie,
- sposób sprawowania opieki nad dziećmi podczas zajęć,
- zasady przyprowadzania dzieci na zajęcia i ich odbierania przez rodziców lub upoważnione osoby,
- warunki organizowania zajęć w czasie przekraczającym podstawowy wymiar zajęć dydaktycznych,
- terminy przerw w pracy punktu,
- zakres obowiązków nauczycieli prowadzących zajęcia.
W przypadku przedszkola, organizację w tym zakresie reguluje statut przedszkola, który opracowuje organ prowadzący, a następnie uchwala rada pedagogiczna.
Brak statutu w punkcie przedszkolnym
Punkty przedszkolne nie uchwalają statutu. Zamiast niego tworzy się dokument organizacyjny, który reguluje funkcjonowanie punktu. Dokument ten sporządza organ prowadzący punkt.
Liczba dzieci i organizacja zajęć
W punkcie przedszkolnym, liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 25, a minimalna liczba dzieci w grupie wynosi 3. Zajęcia mogą być organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. W przedszkolach nie określa się minimalnej liczby dzieci w grupie, jednak zwykle wynosi ona od 20 do 25 dzieci.
Bezpośrednio w przedszkolu bezpłatna opieka, wychowanie i nauczanie realizowane są przez co najmniej 5 godzin dziennie. W punkcie przedszkolnym minimalny dzienny wymiar godzin zajęć wynosi 3 godziny, a minimalny tygodniowy wymiar godzin zależy od liczby dzieci w grupie:
- dla grupy od 3 do 12 dzieci – 12 godzin,
- dla grupy od 13 do 16 dzieci – 16 godzin,
- dla grupy od 17 do 20 dzieci – 20 godzin,
- dla grupy od 21 do 25 dzieci – 25 godzin.
Oczywiście czas pobytu dzieci w punkcie może wykraczać poza ww. godziny w zależności od deklaracji rodziców.
Dokumentacja pracy w punkcie przedszkolnym
Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza w punkcie przedszkolnym jest dokumentowana w dzienniku zajęć. Dziennik ten zawiera m.in. nazwiska dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, dane rodziców oraz informacje o obecności dzieci na zajęciach.
Wsparcie dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
W publicznych oraz niepublicznych punktach przedszkolnych, dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do rozwoju, w tym dostęp do specjalistycznych metod pracy, sprzętu i pomocy dydaktycznych, a także zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pobytu.
Zatrudnianie pracowników w punkcie przedszkolnym
Pracownicy punktu przedszkolnego, zarówno pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, muszą spełniać odpowiednie wymagania kwalifikacyjne. Punkty przedszkolne zatrudniają nauczycieli i pracowników na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. W przypadku niepublicznych punktów przedszkolnych pracownicy są zatrudniani zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
Na jakich zasadach w zajęciach mogą uczestniczyć rodzice dzieci
W punkcie przedszkolnym, w odróżnieniu od przedszkola, rodzice dzieci lub inni pełnoletni członkowie ich rodzin mogą uczestniczyć w zajęciach, pod warunkiem, że są upoważnieni przez rodziców. Tacy uczestnicy są zobowiązani do współpracy z nauczycielem. Nauczyciele mają również obowiązek współpracy z rodzinami dzieci, oferując im pomoc i konsultacje.
Zastosuj W przypadku punktu przedszkolnego w zajęciach mogą uczestniczyć rodzice dzieci uczęszczających do tej placówki.
Różnice i podobieństwa między przedszkolem a punktem przedszkolnym
Zagadnienie |
Przedszkole |
Punkt przedszkolny |
Organizacja |
Statut przedszkola |
Dokument opracowany przez organ prowadzący |
Powołanie |
Rada gminy |
Rada gminy lub osoba fizyczna/prawna |
Funkcjonowanie |
Cały rok szkolny (z przerwami) |
Zazwyczaj przez cały rok szkolny |
Lokal |
Spełnia wymagania budowlane i sanitarne |
Obniżone wymagania lokalowe |
Liczba dzieci |
25 dzieci w grupie |
3-25 dzieci w grupie |
Liczba godzin zajęć |
Min. 5 h dziennie |
Min. 3 h dziennie |
Nauczyciele |
Kwalifikacje zgodne z Kartą Nauczyciela |
Kwalifikacje zgodne z Kartą Nauczyciela |
Inni pracownicy |
Zatrudniani na podstawie ustawy o oświacie |
Zatrudniani na podstawie ustawy o oświacie |
Dokumentacja |
Dzienniki zajęć, uchwały rady pedagogicznej |
Dzienniki zajęć |
Kierownictwo |
Dyrektor przedszkola |
Dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej |
Zajęcia |
Program wychowania przedszkolnego |
Program wychowania przedszkolnego |
Kadra placówki |
Dyrektor, nauczyciele, personel pomocniczy |
Kierownik, 1-2 nauczycieli, personel pomocniczy |
Nadzór pedagogiczny |
Dotyczy przedszkoli |
Dotyczy punktów przedszkolnych |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna |
Dostępna |
Dostępna |
Podstawa programowa |
Realizacja podstawy programowej |
Realizacja podstawy programowej |
Dokumentacja organizacyjna punktu przedszkolnego i przedszkola zawiera istotne informacje dotyczące struktury, kadry i działania placówki, co zapewnia odpowiednią jakość opieki nad dziećmi.
Przeczytaj także:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) – art. 13, art. 15, art. 32, art. 72, art. 80, art. 102.
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.).
- Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1135).
- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 277).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r. poz. 1520).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1531).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2736 ze zm.).
Słowa kluczowe:
punkt przedszkolnyPodobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
