Rodzaje wentylacji dzieli się w zależności od przeznaczenia oraz sposoby działania. Wyróżnia się więc:
Wentylacja w przedszkolu i punkcie przedszkolnym – Sanepid wyjaśnia, jak dbać o jakość powietrza
Wentylacja w przedszkolach orz punktów przedszkolnych stanowi jeden z kluczowych aspektów zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków w pomieszczeniach. Jakość powietrza wewnętrznego nie jest bowiem obojętna dla zdrowia dzieci. Kwestie te są regulowane przepisami – zachęcam do zapoznania się z wymaganiami dotyczącymi wentylacji w placówkach opieki nad dziećmi.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie rodzaje wentylacji wyróżnia się w przepisach?
- Jakie warunki powinna spełniać klimatyzacja stosowana w przedszkolach i punktach przedszkolnych?
- Na podstawie jakich parametrów ocenia się system wentylacji?
- Które przepisy określają wymogi dotyczące wentylacji w placówkach?
Wentylacja i klimatyzacja - rodzaje i przeznaczenie
1. wentylację grawitacyjną, która działa w oparciu o siłę napędową będącą różnicą gęstości powietrza zimnego (na zewnątrz budynku) i ciepłego (w pomieszczeniach),
2. wentylację mechaniczną, która dzieli się na:
- nawiewną (dostarczanie powietrza odbywa się w sposób mechaniczny a usuwanie w sposób naturalny),
- wywiewną (powietrze dostarczane jest w sposób naturalny a mechanicznie wspomagany jest wywiew),
- nawiewno-wywiewną (praca systemu opiera się o wymuszony i kontrolowany nawiew świeżego i wywiew zużytego powietrza).
Klimatyzacja rozumiana jest jako proces wymiany powietrza w pomieszczeniu. Ma na celu utrzymywanie określonych warunków klimatycznych. Innymi słowy, ma zapewnić odpowiedni zakres wilgotności powietrza i temperatury powietrza w pomieszczeniu. W ten sposób osiągane są dogodne warunki do pracy i funkcjonowania człowieka (tzw. warunki komfortu).
Wentylacja w przedszkolach i punktach przedszkolnych
W budynkach użyteczności publicznej strumień objętości powietrza (zw. też strumień powietrza) wentylacyjnego w pomieszczeniach przeznaczonych na stały i czasowy pobyt ludzi powinien wynosić:
- 20 m3/h dla każdej przebywającej osoby,
- 30 m3/h dla każdej przebywającej osoby (jeżeli dopuszcza się palenie tytoniu, zatem nie dotyczy placówek opieki nad dziećmi),
- 15 m3/h dla każdego dziecka (żłobki, przedszkola).
W klimatyzowanych oraz wentylowanych pomieszczeniach o nieotwieranych oknach strumień objętości powietrza wentylacyjnego powinien wynosić 30 m3/h dla każdej przebywającej osoby.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przedszkolach może wystąpić konieczność zastosowania wentylacji:
- mechanicznej nawiewno-wywiewnej lub
- klimatyzacji
Konieczność ta dotyczy obiektów, w których w salach przeznaczonych na pobyt dzieci nie możliwości zapewnienia powyżej 50% powierzchni otwieranych okien.
Skuteczny system wentylacji w przedszkolu – jak go oceniać?
Miarą właściwie wykonanego systemu wentylacji jest:
- skuteczność (rozumiana jako stopień usuwania zanieczyszczeń: szkodliwych substancji gazowych, nadwyżek ciepła, zapachów lub cząstek substancji stałych w powietrzu),
- krotność wymian powietrza, która określa jak szybko powietrze w pomieszczeniu jest wymieniane.
Wentylacja jest skuteczna tylko wtedy, gdy zapewnia ciągłą wymianę powietrza zużytego na świeże, napływające z zewnątrz. Ten warunek będzie spełniony, jeżeli dojdzie do zapewnienia:
- niezakłóconego nawiewu,
- skutecznego wywiewu,
- swobodnego przepływu powietrza pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami.
System wentylacji będzie spełniał swoje zadanie tylko wówczas, gdy nie zostaną popełnione błędy na etapie jego:
- projektowania,
- realizacji,
- eksploatacji.
Parametry powietrza w szkołach i przedszkolach powinny być stale monitorowane.
Wentylacja w placówkach wychowania przedszkolnego w świetle prawa
Warto pamiętać, że kwestę dotyczące prawidłowej wentylacji w budynkach użyteczności publicznej są określone w przepisach prawa. Właściwe przepisy przywołano poniżej.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: |
|
§ 147 pkt 1 |
Wentylacja i klimatyzacja powinny zapewniać odpowiednią jakość środowiska wewnętrznego, w tym wielkość wymiany powietrza, jego czystość, temperaturę, wilgotność względną, prędkość ruchu w pomieszczeniu, przy zachowaniu przepisów odrębnych i wymagań Polskich Norm dotyczących wentylacji, a także warunków bezpieczeństwa pożarowego i wymagań akustycznych określonych w rozporządzeniu |
§ 147 pkt 2 |
Wentylację mechaniczną lub grawitacyjną należy zapewnić w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, w pomieszczeniach bez otwieranych okien, a także w innych pomieszczeniach, w których ze względów zdrowotnych, technologicznych lub bezpieczeństwa konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza, |
§ 155 pkt. 1 |
W budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego, oświaty, wychowania, opieki zdrowotnej i opieki społecznej, a także w pomieszczeniach biurowych przeznaczonych na pobyt ludzi, niewyposażonych w wentylację mechaniczną lub klimatyzację, okna, w celu okresowego przewietrzania, powinny mieć konstrukcję umożliwiającą otwieranie co najmniej 50% powierzchni wymaganej zgodnie z § 57 dla danego pomieszczenia, |
Ponadto trzeba pamiętać, że szczegółowe wytyczne obejmujące zagadnienie wentylacji oraz urządzeń towarzyszących zawarte są w Polskich Normach, wskazanych w załączniku w/wym. rozporządzenia.
W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH
Porada dotyczy również przedszkoli niepublicznych.
Przeczytaj również:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022, poz. 1225) – § 147 ust. 1-2, § 155 pkt 1.
Źródło:
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie, Wymagania w zakresie wentylacji w placówkach opieki nad dziećmi.