Aktualny

Wentylacja w przedszkolu i punkcie przedszkolnym – Sanepid wyjaśnia, jak dbać o jakość powietrza

Data aktualizacji dokumentu: 25 listopada 2022
  Wentylacja w przedszkolu i punkcie przedszkolnym – Sanepid wyjaśnia, jak dbać o jakość powietrza

Wentylacja w przedszkolach orz punktów przedszkolnych stanowi jeden z kluczowych aspektów zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków w pomieszczeniach. Jakość powietrza wewnętrznego nie jest bowiem obojętna dla zdrowia dzieci. Kwestie te są regulowane przepisami – zachęcam do zapoznania się z wymaganiami dotyczącymi wentylacji w placówkach opieki nad dziećmi.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie rodzaje wentylacji wyróżnia się w przepisach?
  • Jakie warunki powinna spełniać klimatyzacja stosowana w przedszkolach i punktach przedszkolnych?
  • Na podstawie jakich parametrów ocenia się system wentylacji?
  • Które przepisy określają wymogi dotyczące wentylacji w placówkach?

Wentylacja i klimatyzacja - rodzaje i przeznaczenie

Rodzaje wentylacji dzieli się w zależności od przeznaczenia oraz sposoby działania. Wyróżnia się więc:

1. wentylację grawitacyjną, która działa w oparciu o siłę napędową będącą różnicą gęstości powietrza zimnego (na zewnątrz budynku) i ciepłego (w pomieszczeniach),

2. wentylację mechaniczną, która dzieli się na:

  • nawiewną (dostarczanie powietrza odbywa się w sposób mechaniczny a usuwanie w sposób naturalny),
  • wywiewną (powietrze dostarczane jest w sposób naturalny a mechanicznie wspomagany jest wywiew),
  • nawiewno-wywiewną (praca systemu opiera się o wymuszony i kontrolowany nawiew świeżego i wywiew zużytego powietrza).

Klimatyzacja rozumiana jest jako proces wymiany powietrza w pomieszczeniu. Ma na celu utrzymywanie określonych warunków klimatycznych. Innymi słowy, ma zapewnić odpowiedni zakres wilgotności powietrza i temperatury powietrza w pomieszczeniu. W ten sposób osiągane są dogodne warunki do pracy i funkcjonowania człowieka (tzw. warunki komfortu).

Wentylacja w przedszkolach i punktach przedszkolnych

W budynkach użyteczności publicznej strumień objętości powietrza (zw. też strumień powietrza) wentylacyjnego w pomieszczeniach przeznaczonych na stały i czasowy pobyt ludzi powinien wynosić:

  • 20 m3/h dla każdej przebywającej osoby,
  • 30 m3/h dla każdej przebywającej osoby (jeżeli dopuszcza się palenie tytoniu, zatem nie dotyczy placówek opieki nad dziećmi),
  • 15 m3/h dla każdego dziecka (żłobki, przedszkola).

W klimatyzowanych oraz wentylowanych pomieszczeniach o nieotwieranych oknach strumień objętości powietrza wentylacyjnego powinien wynosić 30 m3/h dla każdej przebywającej osoby.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przedszkolach może wystąpić konieczność zastosowania wentylacji:

  • mechanicznej nawiewno-wywiewnej lub
  • klimatyzacji

Konieczność ta dotyczy obiektów, w których w salach przeznaczonych na pobyt dzieci nie możliwości zapewnienia powyżej 50% powierzchni otwieranych okien.

Skuteczny system wentylacji w przedszkolu – jak go oceniać?

Miarą właściwie wykonanego systemu wentylacji jest:

  • skuteczność (rozumiana jako stopień usuwania zanieczyszczeń: szkodliwych substancji gazowych, nadwyżek ciepła, zapachów lub cząstek substancji stałych w powietrzu),
  • krotność wymian powietrza, która określa jak szybko powietrze w pomieszczeniu jest wymieniane.

Wentylacja jest skuteczna tylko wtedy, gdy zapewnia ciągłą wymianę powietrza zużytego na świeże, napływające z zewnątrz. Ten warunek będzie spełniony, jeżeli dojdzie do zapewnienia:

  • niezakłóconego nawiewu,
  • skutecznego wywiewu,
  • swobodnego przepływu powietrza pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami.
Zapamiętaj!

System wentylacji będzie spełniał swoje zadanie tylko wówczas, gdy nie zostaną popełnione błędy na etapie jego:

  • projektowania,
  • realizacji,
  • eksploatacji.

Parametry powietrza w szkołach i przedszkolach powinny być stale monitorowane.

Wentylacja w placówkach wychowania przedszkolnego w świetle prawa

Warto pamiętać, że kwestę dotyczące prawidłowej wentylacji w budynkach użyteczności publicznej są określone w przepisach prawa. Właściwe przepisy przywołano poniżej.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:

§ 147 pkt 1

Wentylacja i klimatyzacja powinny zapewniać odpowiednią jakość środowiska wewnętrznego, w tym wielkość wymiany powietrza, jego czystość, temperaturę, wilgotność względną, prędkość ruchu w pomieszczeniu, przy zachowaniu przepisów odrębnych i wymagań Polskich Norm dotyczących wentylacji, a także warunków bezpieczeństwa pożarowego i wymagań akustycznych określonych w rozporządzeniu

§ 147 pkt 2

Wentylację mechaniczną lub grawitacyjną należy zapewnić w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, w pomieszczeniach bez otwieranych okien, a także w innych pomieszczeniach, w których ze względów zdrowotnych, technologicznych lub bezpieczeństwa konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza,

§ 155 pkt. 1

W budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego, oświaty, wychowania, opieki zdrowotnej i opieki społecznej, a także w pomieszczeniach biurowych przeznaczonych na pobyt ludzi, niewyposażonych w wentylację mechaniczną lub klimatyzację, okna, w celu okresowego przewietrzania, powinny mieć konstrukcję umożliwiającą otwieranie co najmniej 50% powierzchni wymaganej zgodnie z § 57 dla danego pomieszczenia,

Ponadto trzeba pamiętać, że szczegółowe wytyczne obejmujące zagadnienie wentylacji oraz urządzeń towarzyszących zawarte są w Polskich Normach, wskazanych w załączniku w/wym. rozporządzenia.

W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH

Porada dotyczy również przedszkoli niepublicznych.

 

Autor: Opracowanie: Marta Wysocka (na podstawie Wymagania w zakresie wentylacji w placówkach opieki nad dziećmi)  
Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.
Dodano: 24.10.2024

Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin