Aktualny

Zabawa z myślą o przyszłości z LEGO® Education

Data aktualizacji dokumentu: 12 listopada 2024
  Zabawa z myślą o przyszłości z LEGO® Education

Wyobraź sobie klasę tętniącą kreatywnością, gdzie odkrywanie nowej wiedzy jest jak wspaniała przygoda, a nauka to radosna podróż. Dzieci nie siedzą w ławkach, przysłuchując się nauczycielowi, lecz same aktywnie odkrywają i poszerzają swoją wiedzę. Eksperymentują, programują, tworzą i podczas tej zabawy zyskują umiejętności, które przydadzą im się w późniejszym życiu. Dotyczy to kompetencji niezbędnych do pełnienia zawodów w przyszłości, w tym tych, związanych ze stale zmieniającym się rynkiem pracy, ale też umiejętności życiowych, takich jak współpraca w grupie, pewność siebie i motywacja wewnętrzna.

Badanie

Bo Stjerne Thomsen, globalny dyrektor ds. wpływu edukacji w LEGO® Education, zajmuje się badaniami nad tym, dlaczego i w jaki sposób to podejście tak dobrze się sprawdza.

„Badania pokazują, że dzieci łatwiej przyswajają wiedzę z przedmiotów STEM, kiedy biorą udział w praktycznych zajęciach” – mówi. „Jest tak między innymi dlatego, że w codziennym życiu dzieci rozumieją świat poprzez wizualizację i manipulowanie przedmiotami, więc fizyczna dostępność pojęć, o których się uczą, jest niezwykle pomocna”.

Mimo że większość badań dotyczy przedmiotów STEM, odkryto także pozytywny wpływ tego podejścia na naukę umiejętności językowych.

Zadaniem uczniów jest stworzenie historii, która opisuje otoczenie, postaci i działania, jakie podejmują. Ułatwia im to zabawa i odtwarzanie tego, co mają opisać.  Dzięki temu lepiej rozumieją opisywane zjawiska.

Nauka poprzez zabawę

Program LEGO Education skupia się na nauce poprzez zabawę. Ta metoda jest nie tylko skuteczna, ale też niesie ze sobą radość i kreatywność. Badania wykazały, że kiedy dzieci uczą się poprzez zabawę, lepiej rozumieją materiał i na dłużej go zapamiętują.

Nauka poprzez zabawę to praktyczne, wielowymiarowe podejście, ponieważ dzieci mają możliwość testowania i sprawdzania własnych pomysłów.

Sposób działania

Zabawa zyskuje wartość edukacyjną, kiedy ma sens, sprawia radość, zachęca do interakcji i rozwija umiejętności. Nauczyciele informują, na czym polega ćwiczenie, jaki ma przynieść efekt i zapewniają odpowiednie materiały. Następnie pozwalają uczniom odkryć, jak osiągnąć pożądany efekt. To sprawia dzieciom frajdę, ponieważ mogą wykazać się kreatywną spontanicznością, a jeśli nie osiągną pożądanych rezultatów od razu, mogą kontynuować zabawę, próbując jeszcze raz. Jednocześnie do wypełnienia zadania potrzebne są rozwiązania obejmujące współpracę z innymi.

„Gdy dzieci uczą się w tradycyjny sposób, możliwe, że zapamiętają, czego się nauczyły, ale nie na długo, ponieważ nie potrafią osadzić wiedzy w danym kontekście” – mówi Thomsen.

To tutaj przydatne okazują się fizyczne materiały i projekty zawarte w produktach LEGO Education.

Te działania opierają się na celach edukacyjnych i zachęcają dzieci do budowania, eksperymentowania, przebudowywania i wymyślania własnych, kreatywnych rozwiązań. Praktyczna nauka rozwija kreatywność, a nawet krytyczne myślenie i umiejętności współpracy, ponieważ dzięki takim materiałom dzieciom łatwiej pracuje się w grupie, a one same rozumieją, co się sprawdza, a co nie.

Długotrwałe rezultaty

Badania potwierdzają, że nauka poprzez zabawę to nie tylko wielka frajda (choć jej tu nie brakuje!). To udowodnione naukowo podejście, które wywiera długotrwały wpływ na naukę i umiejętności dzieci. A te bardzo przydadzą się w przyszłości. Według raportu Future of Jobs [1] mniej niż połowa obecnej młodzieży nabywa umiejętności potrzebne do osiągnięcia sukcesu w przyszłości.

„Ta metoda wprowadzona na wczesnym etapie przynosi wyjątkowo dobre rezultaty i w dłuższej perspektywie poprawia życie dzieci” – mówi Thomsen. „Zgodnie z modelem Heckmana im wcześniej zainwestuje się w rozwój dziecka, tym bardziej zaowocuje to w przyszłości”. „Dzieci biorące udział w nauce poprzez zabawę na wczesnym etapie życia nabywają umiejętność samoregulacji. Kiedy stają przed wyzwaniem lub frustrującą sytuacją, uczą się panować nad emocjami i skupiać uwagę przez dłuższy czas, ponieważ zawsze mają materiał, z którym mogą pracować. Samoregulacja jest czynnikiem wpływającym na osiąganie celów społecznych i ekonomicznych w szkole oraz na rynku pracy, ponieważ pomaga dzieciom skupić się na długoterminowej satysfakcji z osiągnięć”.

Produkty LEGO Education mogą przyczynić się do zmniejszenia stresu wśród nauczycieli, gdyż materiały ułatwiają im panowanie nad klasą oraz pomagają uczniom w praktycznym zrozumieniu tematów. Wielu pedagogów twierdzi, że to doświadczenie przypomina im, dlaczego w ogóle zostali nauczycielami.

„Materiały ułatwiające prowadzenie lekcji nie zawsze wywołują takie zaangażowanie wśród dzieci podczas tradycyjnych lekcji” – mówi Thomsen. „Widzimy więc, jak ważna jest praktyczna nauka poprzez zabawę, a jednocześnie dostrzegamy problem, jeśli nauczyciele nie mają do dyspozycji odpowiedniej struktury i materiałów”.

I w tym właśnie pomaga program LEGO Education,  który oferuje produkty oparte na celach edukacyjnych, które w szczególności pomagają szkołom i nauczycielom. Zostały one stworzone z uwzględnieniem programu i standardów nauczania wPolsce. LEGO Education oferuje nawet szkolenia dla nauczycieli, dzięki którym bez problemu wdrożą system nauczania LEGO® Education podczas lekcji.

Zapamiętaj!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach LEGO Education, skontaktuj się z lokalnym dystrybutorem., który udzieli Ci wszystkich niezbędnych informacji, a także przedstawi możliwości pracy z LEGO® Education: www.LEGOeducation.com/poland

Artykuł sponsorowany

Wydanie nr 136 Listopad/Grudzień 2024 r.
Dodano: 26.11.2024

Wydanie nr 136 Listopad/Grudzień 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin