Nauczyciel „wspomagający” z szerszym dostępem do zawodu – co zmienia się od 28 sierpnia 2025 r.

Od 28 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie zmiana rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli, która rozszerza katalog osób mogących pełnić funkcję nauczyciela współorganizującego kształcenie (tzw. nauczyciela wspomagającego). Po ukończeniu studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w dowolnym zakresie pedagogiki specjalnej, uprawnienia te zyskają wprost także nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych, nauczyciele bibliotekarze oraz nauczyciele języków obcych nowożytnych. Rozwiązanie porządkuje praktykę i ułatwia obsadę stanowisk wspierających realizację zaleceń z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego – w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych – pozostając w zgodzie z przepisami organizującymi kształcenie specjalne.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Od kiedy obowiązuje nowe rozwiązanie i jaki przepis zostaje zmieniony.
- Kto po podyplomówce lub kursie z pedagogiki specjalnej uzyska kwalifikacje do roli nauczyciela wspomagającego.
- Gdzie i w jakim celu mogą być zatrudniani nauczyciele wspomagający.
- Jakie warunki musi spełnić kandydat na stanowisko nauczyciela wspomagającego.
Kto zyskuje kwalifikacje po podyplomówce lub kursie?
Po ukończeniu studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w dowolnym zakresie pedagogiki specjalnej kwalifikacje do pełnienia funkcji nauczyciela współorganizującego kształcenie będą mieli wprost także:
- nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych,
- nauczyciele bibliotekarze,
- nauczyciele języków obcych nowożytnych.
Rozszerzenie to następuje obok dotychczas wskazanych w przepisach nauczycieli przedmiotów i zajęć oraz nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Gdzie i w jakim celu mogą pracować nauczyciele wspomagający?
Uprawnieni nauczyciele mogą być zatrudniani w celu współorganizowania kształcenia:
- w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych,
- oraz w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych – tam, gdzie uczą się uczniowie z niepełnosprawnościami, niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym.
Ich zadaniem jest wspieranie realizacji zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i współpraca z nauczycielami prowadzącymi zajęcia.
Spójność z przepisami o organizacji kształcenia specjalnego
Zmiana jest zgodna z § 7 rozporządzenia z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami. Ten przepis od lat zakłada, że w jednostkach ogólnodostępnych i integracyjnych dodatkowo zatrudnia się nauczycieli z kwalifikacjami z zakresu pedagogiki specjalnej właśnie „do współorganizowania” kształcenia.
Co to oznacza w praktyce dla dyrektora?
- Większa elastyczność kadrowa – do roli nauczyciela wspomagającego można kierować także bibliotekarzy, językowców i nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, o ile ukończą podyplomówkę lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej.
- Łatwiejsze zabezpieczenie wsparcia w oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych – zgodnie z orzeczeniami uczniów.
Co powinien mieć kandydat?
- Status nauczyciela w jednej z wyżej wymienionych kategorii (np. nauczyciel języka obcego, bibliotekarz, nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych lub nauczyciel przedmiotu/zajęć z § 3 ust. 1 czy § 4).
- Ukończone studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w dowolnym zakresie pedagogiki specjalnej.
Efekt: od 28 sierpnia 2025 r. łatwiej będzie powołać właściwego „wspomagającego” nauczyciela tam, gdzie wymaga tego orzeczenie i potrzeby uczniów.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
