Aktualny

Międzynarodowy Dzień Rodziny (15 maja)

Data aktualizacji dokumentu: 5 maja 2025
Dzień rodziny w przedszkolu. Na zdjęciu: święto rodziny

Zaproś dzieci do świętowania tego, co najważniejsze – rodziny! Międzynarodowy Dzień Rodziny to doskonała okazja, by w przedszkolu porozmawiać z dziećmi o bliskości, miłości i bezpieczeństwie, jakie daje dom rodzinny. To także idealny moment, by rozwijać w najmłodszych empatię i wdzięczność – poprzez zabawę, działanie i twórczą ekspresję. Przygotowany scenariusz zajęć pomoże Ci zorganizować atrakcyjne i wartościowe spotkanie – zarówno dla maluchów, jak i starszaków. Znajdziesz w nim gotowe propozycje aktywności ruchowych, dramowych i plastycznych, a także pomysły na rozmowy o emocjach i wspólne świętowanie. Wykorzystaj go jako inspirację lub gotowy plan dnia – dzieci z pewnością go zapamiętają!

Dlaczego warto skorzystać z tego scenariusza?

Ten scenariusz został przygotowany z myślą o wsparciu nauczycieli przedszkola w prowadzeniu wartościowych, atrakcyjnych i rozwijających zajęć z okazji Międzynarodowego Dnia Rodziny. Zawiera przemyślaną strukturę, różnorodne aktywności i przestrzeń do modyfikacji według potrzeb grupy. Warto z niego skorzystać, ponieważ:

  1. Ułatwia organizację dnia – jasno wyznacza etapy i czas trwania poszczególnych aktywności.
  2. Zwiększa komfort pracy nauczyciela – daje gotowy plan działań z możliwością dostosowania.
  3. Pomaga realizować podstawę programową – wspiera rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i ruchowy dzieci.
  4. Dostosowuje się do wieku i możliwości dzieci – przygotowany jest z myślą zarówno o młodszych (3–4 lata), jak i starszych (5–6 lat) przedszkolakach.
  5. Zawiera różnorodne aktywności – m.in. zabawy integracyjne, rozmowy kierowane, działania plastyczne i muzyczne.
  6. Wspiera rozwój kompetencji społecznych – uczy dzieci rozmawiania o rodzinie, relacjach i emocjach.
  7. Może być częścią dokumentacji dydaktycznej – jako zapis działań wychowawczo-edukacyjnych.
  8. Integruje dzieci i ich rodziny – daje możliwość tworzenia pamiątek, zapraszania rodziców lub przygotowania prezentów.
  9. Tworzy spójną, estetyczną i angażującą całość tematyczną – dzieci czują się bezpiecznie w przewidywalnym i przyjemnym przebiegu dnia.
  10. Oszczędza czas – gotowy materiał to mniej przygotowań i większa efektywność w działaniu.

Scenariusz zajęć przedszkolnych: „Rodzina to mój świat!”

Grupa wiekowa: dzieci 3–6 lat (możliwość modyfikacji trudności aktywności)
Czas trwania: 45–60 minut
Okazja: Międzynarodowy Dzień Rodziny (15 maja)
Miejsce: sala przedszkolna / ogród przedszkolny (w części ruchowej)

Cele ogólne:

  • Rozwijanie poczucia przynależności do rodziny
  • Kształtowanie szacunku i miłości wobec członków rodziny
  • Rozwijanie kompetencji społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych

Cele szczegółowe:

  • Dziecko potrafi wymienić członków swojej rodziny
  • Rozpoznaje i nazywa emocje związane z rodziną
  • Przekazuje uczucia za pomocą słowa, rysunku lub gestu

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana
  • burza mózgów
  • zabawa ruchowa i dramowa
  • praca plastyczna
  • ćwiczenia relaksacyjne

Środki dydaktyczne:

  • ilustracje przedstawiające rodziny
  • duży arkusz papieru do wspólnego plakatu
  • kredki, flamastry, papier kolorowy, klej
  • serduszka wycięte z papieru
  • nagranie spokojnej muzyki / piosenka o rodzinie
  • woreczek z kartonikami (członkowie rodziny)

Przebieg zajęć:

1. Powitanie i rozmowa w kręgu: „Kto jest w mojej rodzinie?”

– Nauczyciel zadaje pytania:
„Kto należy do Twojej rodziny?”
„Z kim lubisz spędzać czas?”
„Jakie są Wasze ulubione wspólne aktywności?”

Dzieci wypowiadają się krótko, a nauczyciel zapisuje odpowiedzi na dużym sercu z papieru pt. „Rodzina to…”.

2. Zabawa ruchowa: „Rodzinny pociąg”

– Każde dziecko wybiera, kogo udaje (mama, tata, siostra, brat, babcia itd.) i dołącza do pociągu rodzinnego. Dzieci poruszają się po sali z muzyką, na hasło: „Zatrzymaj się i przytul!” robią gest przytulenia.

3. Zabawa dramowa: „Jak pomaga mama? Co robi tata?”

– Dzieci losują kartonik z nazwą członka rodziny i pokazują gestem, co ta osoba robi w domu. Reszta grupy zgaduje (np. tata gotuje zupę, mama prasuje, dziadek czyta gazetę).

4. Praca plastyczna: „Moja rodzina – mój skarb”

– Każde dziecko rysuje lub wykleja swoją rodzinę w sercu z kolorowego papieru. Starsze dzieci podpisują imiona. Gotowe prace zawieszane są na tablicy pod hasłem: „Rodzina to mój dom”.

5. Relaks i refleksja: „Za co kocham swoją rodzinę?”

– Dzieci leżą na dywanie i słuchają spokojnej muzyki. Każde dziecko dostaje papierowe serduszko i mówi (lub rysuje), za co kocha swoją rodzinę.

6. Zakończenie zajęć – piosenka „Rodzina to mój dom”

– Wspólne śpiewanie lub słuchanie piosenki o rodzinie (np. „Moja wesoła rodzinka”, „Rodzina razem się trzyma”). Dzieci otrzymują znaczek „Przyjaciel rodziny”.

Możliwości rozszerzenia:

  • Galeria rodzinnych zdjęć – dzieci przynoszą zdjęcia, które wspólnie omawiacie
  • Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy rodzinnej – np. piknik, warsztaty
  • Wysłanie laurek do rodziców z podziękowaniem za miłość i opiekę
Słowa kluczowe:
Dzień Rodziny
Numer 141 - Maj 2025 r.
Dodano: 18.04.2025

Numer 141 - Maj 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin