Nieobowiązkowa religia i obowiązkowy angielski w niepublicznym przedszkolu
Obowiązek zorganizowania nauki religii dotyczy wyłącznie przedszkoli publicznych oraz tych przedszkoli niepublicznych, których statut wskazuje, że takie zajęcia są prowadzone. Nauka religii w publicznych przedszkolach jest realizowana na życzenie rodziców. W związku z tym przedszkole niepubliczne nie musi organizować zajęć z religii, jeżeli rodzice nie wnioskują o takie zajęcia.
( II ) Bez narzuconego limitu godzin zajęć z języka obcego
Przepisy prawa oświatowego nie określają wymiaru zajęć z języka obcego nowożytnego (w tym języka angielskiego) w przedszkolu. Przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno się odbywać przede wszystkim w formie zabawy.Poza tym musi mieć miejsce w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszym niż 5 godzin dziennie – załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
( II ) Zajęcia z języka obcego są obowiązkowe
Od 1 września 2017 r. we wszystkich przedszkolach należy realizować przygotowanie do nauki języka obcego nowożytnego, które dotyczy wszystkich dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. W przypadku realizacji zajęć w zakresie przygotowania do posługiwania się językiem obcym nie określa się dokładnego wymiaru godzin, jaki należy zrealizować. Przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym musi jednak odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszym niż 5 godzin dziennie – art. 13 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 6 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. W praktyce oznacza to, że przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym musi się odbywać w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej, a za prowadzenie zajęć musi odpowiadać nauczyciel mający wymagane kwalifikacje i zatrudniony w przedszkolu na podstawie umowy o pracę.
( II ) Nauka języka obcego np. poprzez zabawę
Zgodnie z warunkami realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno się odbywać przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym podczas różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty.
W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH
Porada dotyczy przedszkoli niepublicznych.
Podstawa prawna:
- art. 12 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.),
- ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych i szkołach publicznych (Dz.U. z 1992 r. poz. 155 ze zm.),
- załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
Marta Wysocka
specjalista prawa oświatowego