Kształtowanie czynności samoobsługowych u dzieci w przedszkolu – jak pokonać trudności?

Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie trudności w samoobsłudze najczęściej pojawiają się u najmłodszych przedszkolaków.
- Czy brak umiejętności samoobsługowych wpływa na rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka.
- W jaki sposób rodzice i nauczyciele mogą wspierać dziecko w nauce samoobsługi.
- Jakie znaczenie mają nawyki i rytuały w nauce czynności samoobsługowych.
- Dlaczego zabawa jest najskuteczniejszym narzędziem w nauce samoobsługi.
- Jak przedszkola mogą organizować przestrzeń, aby ułatwić dzieciom naukę samodzielności.
- Jakie aktywności i zabawy mogą pomóc dzieciom w doskonaleniu umiejętności ubierania, jedzenia czy korzystania z toalety.
Samodzielność dziecka a trudności samoobsługowe u dzieci w wieku przedszkolnym
Dzieci w wieku przedszkolnym mierzą się z następującymi wyzwaniami rozwojowymi w zakresie samoobsługi:
- wyrabianie nawyków samodzielności w spożywaniu posiłków, doskonalenie precyzyjnych ruchów ręki i umiejętności posługiwania się najpierw łyżką, a potem widelcem i nożem;
- kształtowanie postawy dbania o czystość rąk, korzystania z mydła, wody i ręcznika, opanowanie techniki mycia rąk;
- opanowanie sztuki ubierania się i rozbierania się, zakładania butów i wierzchniej odzieży, zakładania skarpetek, spodni, spódniczki, bluzki, zapinanie i odpinanie guzików, zamków, rzep, nauka wiązania sznurowadeł;
- sprawne korzystanie z toalety, sygnalizowanie swoich potrzeb, wykorzystanie papieru toaletowego, umiejętność obsługi sedesu, kształtowanie nawyku mycia rąk po każdorazowej wizycie w ubikacji;
- radzenie sobie w codziennych okolicznościach, np. w przypadku przeziębienia umiejętność korzystania z chusteczek higienicznych, w sytuacjach zabawowych potrzeba odkładania na miejsce zabawek, dbanie o porządek, doskonalenie umiejętności samodzielnego poruszania się po schodach z użyciem poręczy itp.
Czynności samoobsługowe wpływają na emocje i intelekt
Wielu nauczycieli zauważa, że współczesne dzieci są mało samodzielne, ponieważ presja czasu wywiera na rodzicach chęć pomagania i wyręczania dziecka. Króluje też nadopiekuńczość i nadaktywność rodziców, którzy w imię dobrych intencji „by przychylić dzieciom nieba”, czynią dużo zamieszania na drodze do zaradności i poczucia sprawstwa ich pociech. Dodatkowo nieporadność w samoobsłudze przenosi się na sferę emocjonalną i intelektualną. Małym dzieciom, które są przez dorosłych nauczone wyręczania, brakuje zaangażowania, inwencji, kreatywności w podejmowaniu wyzwań związanych z rozwiązywaniem problemów i doprowadzaniem do końca rozpoczętych zadań edukacyjnych. Takie dzieci stają się marudne, nie podejmują samodzielnych prób rozwiązania zadania, tylko w poczuciu wyuczonej bezradności zawsze czekają na pomoc dorosłego.
Wczesne kształtowanie czynności samoobsługowych pozwala na przekształcenie się ich w nawyki. Należy pamiętać, że dziecko już od urodzenia przejawia aktywność w kontaktach z otoczeniem i na drodze swego rozwoju uczy się samoregulacji. Zachęcane przez rodziców do doświadczania, eksplorowania i nazywania otaczającego świata dziecko buduje podwaliny pod szereg kompetencji, takich jak: podejmowanie decyzji, kończenie rozpoczętego zadania, samoorganizacji. Dziecko staje się coraz bardziej autonomiczne.
Podstawowe umiejętności samoobsługi dziecko nabywa w domu
Z pewnością największe trudności z samodzielnym wykonywaniem czynności samoobsługowych mają dzieci trzyletnie. Gmina ma obowiązek zapewnienia miejsca w przedszkolu, jeżeli rodzice wyrażają chęć objęcia dziecka wychowaniem przedszkolnym. Trzeba pamiętać, że trzylatek nie jest „za mały”, aby uczyć się samoobsługi – czasami może jednak potrzebować wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli. Dziecko trzyletnie jest już gotowe, by nauczyć się:
- samodzielnie jeść łyżką,
- ubierać i rozbierać,
- umyć i wytrzeć ręce,
- korzystać z toalety,
- rozpoznawać swoje rzeczy wśród innych,
- wycierać nos,
- reagować na swoje imię i nazwisko.
Nauka tych czynności odbywa się najpierw w domu. Dzieci przychodzą więc do przedszkola z rozmaitymi doświadczeniami w treningu samodzielności i samoobsługi, bo doświadczają działania różnych systemów wychowawczych.
Nauka czynności samoobsługowych odbywa się po pierwsze i najważniejsze przez osobisty przykład dorosłego oraz stawianie dziecku zadań do samodzielnego wykonania na miarę jego możliwości.
Rola dorosłego, najpierw rodzica, potem nauczyciela przedszkola, polega na towarzyszeniu dziecku w codziennych czynnościach związanych z samodzielnością. Cierpliwy, posiadający czas dorosły wspiera dziecko poprzez dyskretne pomaganie wtedy, gdy jest to niezbędne, słowne nagradzanie poprzez wyrażanie uznania i radości z poczynań dziecka. Małe dzieci żyją w świecie konkretno-wyobrażeniowym, najszybciej więc przemawiają do nich konkretne przedmioty i obrazy.
Narzędziem wspomagającym naukę czynności samoobsługowych może być wspólna, aktywna lektura książek dla dzieci, które swą tematyką potęgują motywację do podejmowania prób rozwijania i doskonalenia samodzielności.
Pracę rodziców wspierają nauczyciele
Aby wspomaganie czynności samoobsługowych przebiegało harmonijnie, dziecko potrzebuje odpowiednio zorganizowanego środowiska społeczno-kulturowego. Nauczyciele przedszkola są swego rodzaju „mostem” między dzieckiem a światem. Tłumaczą, wyjaśniają, interpretują, a przede wszystkim pokazują, jak się do tego świata przystosować.
Pomocne w usamodzielnianiu się dziecka będą:
- naturalna, życzliwa relacja interpersonalna nauczyciela i dziecka,
- profesjonalizm nauczyciela, przejawiający się w znajomości potrzeb rozwojowych dziecka, umiejętnego stosowania odpowiedniego do wieku i typów osobowości dzieci stylu wychowawczego opartego na szukaniu potencjałów, bazowania na mocnych stronach dziecka, dbanie o to, by dziecko doświadczało sukcesu, poczucia sprawstwa i radości w odkrywaniu swoich możliwości,
- świetnie zaaranżowana przestrzeń wokół dziecka, która „technicznie” pomaga w coraz sprawniejszym z niej korzystaniu, np. pudełko chusteczek higienicznych na wyciągnięcie ręki dziecka, dozowniki z mydłem zamiast tradycyjnego mydła, wieszaki na wysokości wzroku dziecka, miski zamiast głębokich talerzy do zupy, papier toaletowy z łatwo dozującym się stanem,
- powtarzanie tej samej czynności wiele razy i na różne sposoby, np. zabawy guzikami w kole na dywanie, wkładanie guzików do różnych otworów w tkaninie, zapinanie guzików w ubraniach dla misiów i lalek, zapinanie guzików w swoich ubraniach,
- nauka danej czynności samoobsługowej zawsze w formie w zabawy: wykorzystanie rymowanek, piosenek, wierszy do utrwalenia i doskonalenia precyzji ruchów,
- stosowanie rytuałów, niezwykłych obrzędów, ciekawych zabaw w trakcie realizacji usamodzielniania się, np. śpiewanie piosenki podczas mycia rąk,
- chwalenie i nagradzanie uśmiechem, uściskiem dłoni, słowami uznania, czasami dyplomem, liścikiem od pani,
- współpraca z rodzicami, wspieranie rodziców poprzez pokazanie i opowiedzenie, jak powinni zachowywać się w codziennych sytuacjach, zamiast mówić proszę nauczyć dziecko sznurować buty, dać instrukcję w formie plakatu, dostępu do filmu instruktażowego w Internecie, zaprosić na zajęcia otwarte i pokazać, jak nauczyciel robi to w przedszkolu.
Każde dziecko potrzebuje czasu, by w swoim tempie wyspecjalizować się w czynnościach samoobsługowych.
Nauka czynności samoobsługowych w podstawie programowej
Wyposażenie dziecka w umiejętności samoobsługowe samoobsługowe to tworzenie takich sytuacji edukacyjnych, które będą sprzyjać rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności. Zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole powinno m.in.:
- zgłaszać potrzeby fizjologiczne, czyli zarówno chęć pójścia do toalety, jak i poczucie dyskomfortu z powodu nadmiernego hałasu w sali, bólu głowy lub innej części ciała, a nawet zbyt wysokiej temperatury powietrza w sali,
- samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne, związane z treningiem czystości w toalecie, myciem zębów, a także korzystanie z chusteczek higienicznych
- samodzielnie wykonywać czynności samoobsługowe takie jak: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
- spożywać posiłki z użyciem sztućców, najpierw łyżki i widelca, potem noża
- nakrywać do stołu i sprzątać po posiłku.
Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem specjalistów tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną. nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.
Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak też czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie.
Dzieci chcą być samodzielne! Dorośli nie powinni wyręczać przedszkolaka
Nauka czynności samoobsługowych w przedszkolu zawsze powinna łączyć się z zabawą, która jest najbardziej naturalną aktywnością dziecka w tym wieku. Rozmowy instruktażowe należy więc „ukraszać” atrakcyjnymi dla dziecka aktywnościami takimi, jak: ubieranie i rozbieranie misiów i lalek, zabawy w dom, nakrywanie do stołu w kąciku kuchennym, sznurowanie wszystkiego co się da, na specjalnie przygotowanych planszach z dziurami, itp.
Nade wszystko należy pamiętać, że dzieci chcą być samodzielne, ponieważ umiejętność samoobsługi jest im po prostu potrzebna do rozwoju, by kształtować w sobie zaradność, poczucie sprawstwa, motywację do podejmowania wyzwań i w efekcie osiągnąć wysoką samoocenę , poczucie własnej wartości i osobisty sukces.
W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH
Opisane wskazówki dotyczą także przedszkoli niepublicznych.
Przeczytaj również:
- Jak wspierać i wzmacniać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?
- Dziecko pozornie przystosowane – trudności adaptacyjne dziecka w przedszkolu
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer







