Podstawa programowa wychowania przedszkolnego przewiduje przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Prowadzenie zajęć w tym zakresie jest obowiązkowe, a dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do ich prowadzenia. Co jednak ważne, wybór języka obcego nie należy do dyrektora. Sprawdź, czy możliwa jest zmiana języka obcego nauczanego w przedszkolu, np. na wniosek rodziców.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Według aktualnej podstawy programowej dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie dotyczy przygotowanie do posługiwania się językiem obcym. Czy to oznacza, że nie powinny one uczestniczyć w zajęciach językowych? Kto o tym decyduje i jak pomóc wychowankom w zdobywaniu kompetencji komunikacyjnych mimo niepełnosprawności?
Dzieci z określonymi rodzajami niepełnosprawności nie uczestniczą w przygotowaniu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Nie oznacza to jednak, że w przedszkolu specjalnym, do którego uczęszczają tylko dzieci z orzeczeniem, nie trzeba takich zajęć organizować. Sprawdź szczegóły.
Przeczytaj również:
Przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym zostało uwzględnione w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Oznacza to, że prowadzenie zajęć językowych prowadzenie jest obowiązkowe i musi być realizowane w każdym przedszkolu w każdym oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz wszystkich innych formach wychowania przedszkolnego.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.
Dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego w punktach przedszkolnych realizują tę samą podstawę programową, co dzieci uczęszczające do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach. To oznacza, że także w punktach przedszkolnych konieczne jest zapewnienie dzieciom nauki języka obcego, a dokładniej – przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Dokumentacja przebiegu pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi powinna być prowadzona w języku polskim – także w przedszkolach, w których część zajęć prowadzona jest w języku obcym. Czy oznacza to konieczność tłumaczenia na język polski tematów zajęć językowych? Sprawdź, na czym polega częsty błąd wykazywany podczas kontroli dokumentacji prowadzonej w przedszkolach.
Przygotowanie dziecka do posługiwania się językiem obcym to jeden z elementów realizacji podstawy programowej. Zdarza się jednak, że kilkulatki, ze względu na dwujęzyczność, biegle posługują się danym językiem obcym. Czy w takim przypadku można zwolnić dziecko z obowiązku uczęszczania na zajęcia językowe?
W odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym polegają na rozwijaniu ich ciekawości względem języków obcych oraz na poznawaniu innych kultur. Realizacja powyższych założeń powinna opierać się na kształtowaniu sprawności rozumienia ze słuchu oraz na nauce słownictwa. Najważniejszą formą pracy z dziećmi w tym zakresie mają natomiast być wszelkiego rodzaju zabawy i gry. W jaki sposób połączyć zabawę z nauką języka obcego w przedszkolu? Jakie podejście metodyczne i formy pracy są zalecane w edukacji przedszkolnej oraz jakimi zasadami powinni kierować się nauczyciele języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym? Poznaj odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące praktycznych aspektów przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym.
Poznasz również przykłady metod i zabaw językowych mających na celu osłuchiwanie się dzieci z językiem obcym
Od 1 września 2017 r. wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola powinny uczestniczyć w zajęciach przygotowujących do nauki języka obcego nowożytnego. Zajęcia te nie powinny odbywać się w formie odrębnych godzin dydaktycznych, dlatego nie można powierzyć ich prowadzenia zewnętrznemu podmiotowi. Sprawdź, co zrobić, jeżeli w przedszkolu brakuje nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć.
O wyborze programu nauczania uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego (w tym zajęcia z języka obcego) decyduje nauczyciel. Ma on także wpływ na pomoce dydaktyczne, których będzie używał podczas zajęć. Zakup tych pomocy dokonywany jest z paragrafu 424 klasyfikacji budżetowej.
W czasie monitorowania realizacji podstawy programowej należy zwrócić uwagę, czy nauczyciele zachowują proporcje względem różnych aktywności. Od 1 września w 1/5 czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczne w rozliczeniu tygodniowym w grupie 5-latków należy uwzględnić zabawy z językiem obcym.
Od 1 września 2015 r. dyrektor jest zobowiązany do zorganizowania bezpłatnych zajęć z języka obcego dla 5-latków. Jeśli w placówce nie ma nauczycieli, którzy mają kwalifikacje, dyrektor musi zatrudnić nową osobę. Podstawą zatrudnienia może być mianowanie lub umowa o pracę, ale nigdy umowa cywilnoprawna.
Od 1 września 2015 r. dyrektor będzie musiał zorganizować nauczanie języka obcego dzieciom pięcioletnim w ramach podstawy programowej. Planowane decyzje kadrowe związane z nowymi wymaganiami należy uwzględnić w arkuszu organizacji przedszkola, który należy sporządzić do 30 kwietnia.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.