Wsparcie dziecka w poznawaniu nowego miejsca, jakim jest przedszkole, wymaga wielopłaszczyznowego działania. Dlatego praca nada adaptacją przedszkolaka wymaga oddziaływań zarówno rodziców czy opiekunów dziecka, jak i nauczycieli. Sprawdź, jak podejść do tego zadania by proces ten przebiegał przyjaźnie dla dziecka.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Dziecko trzyletnie zazwyczaj jest gotowe do podjęcia kolejnego wyzwania w swoim życiu, jakim jest rozpoczęcie przygody z przedszkolem. Przeważnie ma większe szanse na adaptację, gdy jest dziewczynką, dysponuje bogatym zasobem słów oraz posiada wysoki poziom rozwoju psychoruchowego, który pozwala na szybszą orientację w nowym otoczeniu. Dowiedz się, jak przebiega adaptacja i jak przedszkole może pomóc dziecku. Mamy nadzieję, że wskazówki i podpowiedzi pomogą przetrwać ten trudny czas adaptacji przedszkolnej.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.
Przeczytaj również:
Nie zawsze adaptacja dziecka do przedszkola przebiega harmonijnie i bezproblemowo. Dziecko może uruchamiać mechanizmy obronne i wyrażać lęk w sposób zastępczy, np. płaczem, zwiększoną drażliwością, zaburzeniami łaknienia, trudnościami w zasypianiu, wymiotami, a nawet moczeniem nocnym. Dowiedz się, czym są trudności adaptacyjne dziecka w przedszkolu i jak można pomóc dziecku w opanowaniu emocji przezwyciężeniu trudnych chwil w procesie adaptacji. Dowiedz się, co placówka może zrobić, jeżeli dziecko pozornie nie wykazuje problemów z adaptacją w przedszkolu.
Przedszkole to dla wielu dzieci pierwsze środowisko poza rodziną. Trudno mówić o samodzielności w kontekście trzy-, cztero-, pięcio- czy sześciolatków. To zespół różnych kompetencji, które maluch nabywa każdego dnia. Kilkulatek uczy się radzić sobie z separacją od opiekunów, tęsknotą za nimi. Odkrywa świat relacji rówieśniczych, rozwija komunikację, uczy się dbać o swoje potrzeby. Zwiększa się poziom jego kreatywności, asertywności, umiejętności przejmowania inicjatywy. Samodzielność to o wiele więcej niż umiejętność korzystania ze sztućców, ubierania się, załatwiania potrzeb fizjologicznych. Choć i te sprawy są niezwykle ważne. Jak w tym wszystkim wspierać kilkulatka? W artykule podpowiadamy, jak wzmacniać dążenie do samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym.
Nie idź, nie chcę tu zostać, nie zostawiaj mnie, chcę do domu! Tego typu komunikaty słychać w większości przedszkolnych szatni. Rozstanie z opiekunem to dla wielu dzieci trudny moment. Pojawia się krzyk, płacz, potrzeba przylgnięcia do ukochanego dorosłego, lęk przed odsunięciem się choćby na milimetr, głośny protest. Gdy rozstanie mija, opiekun wychodzi, zdarza się, że dziecko nadal się nie wycisza, przypomina wielokrotnie o bolesnej rozłące. Czasem lęk jest tak silny, że zaburza zwykłe funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej. Jak pracować z dzieckiem, które ma trudności separacyjne?
Dowiedz się, czy przepisy prawa oświatowego i rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego nakładają na przedszkola obowiązek organizowania zajęć adaptacyjnych dla przedszkolaków w nowym roku szkolnym.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.