Plan nadzoru w przedszkolu publicznym i niepublicznym na rok szkolny 2021/2022
Sporządzając co roku plan nadzoru pedagogicznego w przedszkolu, łatwo popaść w rutynę. W żadnym wypadku nie należy zaś kopiować zapisów planów z poprzednich lat, bo będzie to tylko sztuka dla sztuki. By plan nadzoru w przedszkolu był narzędziem przydatnym w zarządzaniu placówką, trzeba dostosować go do bieżących potrzeb placówki i uwzględnić kierunki polityki oświatowej państwa. Sprawdź, co może zawierać Twój plan na rok szkolny 2021/2022.
Przeczytaj aktualny artykuł:
Zadania dyrektora przedszkola związane z nadzorem pedagogicznym
Zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego w ramach nadzoru dyrektor szkoły we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze:
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły;
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- diagnozę pracy szkoły lub placówki,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
W celu realizacji tych zadań dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w szczególności:
- analizuje dokumentację przebiegu nauczania;
- obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Zawartość planu nadzoru
O tym zaś, co zawiera plan nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola, decyduje § 23 ust. 3 ww. aktu prawnego. I tak plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności:
- tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
- zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, o którym mowa w § 22 ust. 1 pkt 3;
- plan obserwacji, o której mowa w § 22 ust. 3 pkt 2.
6 kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022
Ogłoszone przez Ministra Edukacji i Nauki „Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022” brzmią następująco:
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Prezentacja planu gronu pedagogicznemu
Przygotowany plan dyrektor przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Natomiast w przypadku dokonania zmian w planie nadzoru dyrektor przedszkola niezwłocznie informuje radę pedagogiczną, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, o wprowadzonych zmianach (§ 23 ust. 1 i 4). Opracowanemu przez dyrektora planowi nadzoru towarzyszą zwykle załączniki takie jak np.: harmonogram obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli czy też plan szkoleń rady pedagogicznej. Przywoływane są także wnioski z nadzoru prowadzonego w poprzednim roku szkolnym, zgodnie bowiem z przepisami rozporządzenia plan na kolejny rok szkolnym powinien być opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym. Ma to zapewnić ciągłość i spójność działań podejmowanych w kolejnych latach szkolnych.
Każde przedszkole, oprócz podejmowania działań wynikających z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w kolejnym roku szkolnym, powinno w jak największym stopniu koncentrować się na sprawach istotnych dla całej przedszkolnej społeczności. Przy opracowaniu zakresu podejmowanych w ramach nadzoru działań warto korzystać z treści rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
Wejdź na www.portalprzedszkolny.pl i pobierz: |
Uwaga! Niniejszy tekst został opracowany z uwzględnieniem aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących nadzoru pedagogicznego. Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało jednak projekt zmian w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, który przewiduje m.in. zmiany dotyczące form nadzoru pedagogicznego. Należy się zatem spodziewać ogłoszenia w nadchodzącym czasie rozporządzenia zmieniającego dotychczas obowiązujący akt prawny regulujący kwestie prowadzenia nadzoru pedagogicznego.
Przepisy oświatowe nie wymagają od dyrektorów placówek niepublicznych sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego. Taki wymóg może jednak wynikać z obowiązującego w niepublicznym przedszkolu, punkcie przedszkolnym czy też innej formie wychowania przedszkolnego statutu. W takiej sytuacji wewnętrzny nadzór pedagogiczny odbywa się w oparciu na przyjęte uregulowania. Zatem dyrektorzy placówek niepublicznych mogą wykorzystać w pełnym zakresie opisane powyżej zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego. Trzeba w tym miejscu zauważyć, że istotą wewnętrznego nadzoru pedagogicznego jest zapewnienie jak najwyższej jakości kształcenia i wychowania. Nie ulega wątpliwości, że osiągnięcie takiego stanu jest sensem działań zarówno przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych. Przedszkola niepubliczne nie powinny więc rezygnować z planowych działań wewnętrznego nadzoru. |
Przeczytaj także:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1551).