Diagnoza pracy przedszkola – czym jest i jak jej dokonać
Rozporządzenie MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego nakazuje dyrektorowi przedszkola we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze wykonać diagnozę pracy przedszkola. Szczegółowa analiza przepisów rozporządzenia pozwala na znalezienie wskazówek do przeprowadzenia diagnozy. Warto jednak pamiętać, że są to jedynie przykłady, osiągnięcie zaś celu diagnozy będzie możliwe, jeżeli zostanie dostosowana do potrzeb przedszkola.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest diagnoza pracy przedszkola i jak jej dokonać?
- Jakie są cele i etapy diagnozy pracy przedszkola?
- Jakie metody i narzędzia można wykorzystać do przeprowadzenia diagnozy?
- Jakie informacje powinien zawierać raport z diagnozy potrzeb?
- Jak często należy przeprowadzać diagnozę pracy przedszkola?
Czym jest diagnoza pracy przedszkola?
Diagnoza pracy przedszkola to pierwszy etap wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań. Polega ona na pozyskaniu i analizie informacji na temat potrzeb, aby następnie możliwe było opracowanie planu wspomagania. Z kolei ten plan powinien obejmować różne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, wdrażanie wypracowanych rozwiązań oraz nowej wiedzy i umiejętności.
Wyniki diagnozy pozwalają określić obszary pracy przedszkola, w których pożądane są zmiany. Potrzeby przedszkola najczęściej przekładają się na potrzebę wprowadzenia zmian w pracy nauczycieli. To z kolei wymaga określenia potrzeb rozwojowych kadry. Rozpoznane potrzeby nauczycieli pozwalają trafnie dobrać tematy i formy doskonalenia zawodowego.
Diagnoza pracy przedszkola polega na:
- poznaniu stanu obecnego – jak jest obecnie?
- określeniu stanu pożądanego – jak chcemy, aby było?
- szukaniu przyczyn utrudniających uzyskanie stanu pożądanego – co sprawia, że nie jest tak, jak chcemy i co musi się zmienić, aby osiągnąć pożądany stan?
- zdefiniowaniu potrzeby rozwojowej – który obszar pracy przedszkola jest kluczowy, aby osiągnąć stan pożądany?
Celem diagnozy jest zdefiniowanie problemu i określenie dostępnych zasobów do jak najbardziej skutecznego rozwiązania. Diagnoza ma służyć poprawie funkcjonowania przedszkola.
Jakie metody i narzędzia wykorzystać do diagnozy pracy przedszkola?
W § 22 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego wskazano, że w celu realizacji zadań związanych ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym, dyrektor w szczególności:
- analizuje dokumentację przebiegu nauczania;
- obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej.
Stwierdzenie „w szczególności” wskazuje na możliwość sięgania także po inne metody i narzędzia. Do przeprowadzenia diagnozy pracy przedszkola i analizy jego potrzeb rozwojowych przydatne mogą być:
- badania ankietowe różnych grup w szkole (dzieci, nauczyciele, rodzice),
- wywiady indywidualne i grupowe,
- analiza danych (dokumenty przedszkola, raporty z ewaluacji, dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej itp.),
- metody obserwacyjne.
Raport z diagnozy potrzeb – jakie informacje powinien zawierać?
Podsumowaniem procesu diagnozy jest sporządzenie raportu. Raport z diagnozy pracy przedszkola powinien zawierać:
- cel/cele prowadzonych badań,
- opis wybranych metod badawczych,
- postawione hipotezy,
- prezentację wyników,
- wnioski oraz
- rekomendacje dotyczące obszarów, w których pożądane są zmiany.
Częścią raportu z diagnozy potrzeb może być również plan działania w danym obszarze lub strategia rozwoju przedszkola z uwzględnieniem wewnętrznego i zewnętrznego wspomagania.
Jak często należy przeprowadzać diagnozę pracy przedszkola?
W przepisach rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego nie określono ani terminu, ani częstotliwości przeprowadzania diagnoz. Decyduje o tym dyrektor, uwzględniając potrzeby danego przedszkola. Zaleca się, aby została przeprowadzona na początku roku szkolnego.
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNE
Przedszkola niepubliczne nie mają narzuconego przepisami obowiązku sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
Przeczytaj również: