Pomoc dzieciom w szatni podczas ubierania się

Data aktualizacji dokumentu: 5 stycznia 2021
Dokument archiwalny
Pomoc dzieciom w szatni podczas ubierania się

Dyrektor może zobowiązać nauczycieli do sprowadzania do szatni i pomocy dzieciom w ubieraniu się. Pomoc nauczyciela w tym zakresie stanowi bowiem realizację założeń podstawy programowej.

Umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania stanowi jedno z osiągnięć dziecka pod koniec wychowania przedszkolnego, przewidzianą w podstawie programowej – załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r.

Jak wskazuje się w części „warunki i sposób realizacji” podstawy programowej wychowania przedszkolnego: zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak też czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że pomoc dzieciom w ubieraniu/rozbieraniu wpisuje się w realizację obowiązków nauczyciela, o których mowa w art. 6 KN.

Zgodnie z art. 6 Karty Nauczyciela nauczyciel obowiązany jest:

1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;

3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;

4)doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;

5) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

6) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNE, PUNKTY PRZEDSZKOLNE

Omówione regulacje mają także zastosowanie w przedszkolach niepublicznych i innych niepublicznych formach wychowania przedszkolnego.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.) – art. 6.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356) – załącznik nr 1.

Marta Wysocka

prawnik, specjalista prawa oświatowego

Słowa kluczowe:
zadania nauczycieli
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin