Zapewnienie dziecku zajęć rewalidacyjnych jest obowiązkowe. Dyrektor, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie może bowiem ich odmówić, Co więcej, zajęcia trzeba zorganizować nawet, jeżeli w przedszkolu w danym momencie nie zatrudnia się nauczyciela posiadającego kwalifikacje do ich prowadzenia. A co, jeżeli rodzice nie chcą, aby ich dziecko korzystało z rewalidacji w przedszkolu? Czy mogą wypisać je z tych zajęć?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Mapa emocji. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z Zespołem Aspergera. Umiejętność identyfikowania, nazywania i rozumienia emocji w okresie przedszkolnym dopiero się kształtuje. Dzieci neurotypowe nabywają kompetencje tego rodzaju, po prostu przebywając w grupie, obserwując i naśladując innych. Przedszkolak z diagnozą ZA potrzebuje w tym zakresie dodatkowej, intensywnej pracy. Charakterystycznym objawem Zespołu Aspergera są trudności w komunikacji interpersonalnej. Osoby z ZA mają kłopoty z rozpoznawaniem i nazywaniem emocji innych, co utrudnia im wchodzenie w relacje.
Przedszkole to środowisko, w którym ujawniają się różne, nie do końca zauważane w rodzinie trudności maluchów. Grupa rówieśnicza na tym etapie życia jest bardzo dynamiczna, dużo się w niej dzieje. Ktoś kogoś zaczepi, popchnie, spróbuje zaprosić do zabawy, ktoś się obrazi, a ktoś inny rozpłacze. Dzieci kształtują umiejętność współpracy, wspólnego spędzania czasu i podejmowania różnorodnych interakcji. Trudności w tym obszarze mogą być związane z Zespołem Aspergera. Często pierwsze wskazania do diagnozy pojawiają się właśnie w okresie przedszkolnym.
Z tego artykułu dowiesz się:
Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.
Przeczytaj również:
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.
W odniesieniu do dzieci i młodzieży będących uczniami szkół minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych jest określony w rozporządzeniu. Niestety, analogicznych przepisów nie przewidziano dla przedszkoli. Sprawdź, na jakiej podstawie ustalić, jaka liczba godzin zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu będzie właściwa.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.