wymagania kwalifikacyjne

Nowe kwalifikacje nauczycieli od 28.08.2025 – przewodnik. Na zdjęciu nauczyciel przedszkola

Nowe kwalifikacje nauczycieli od 28 sierpnia 2025 r. – przewodnik dla szkół i przedszkoli

Od 28 sierpnia 2025 r. obowiązują szerokie zmiany w wymaganiach kwalifikacyjnych dla nauczycieli, które wreszcie porządkują przepisy i eliminują luki interpretacyjne. Nowelizacja rozdziela zasady dla osób kształconych po 3 sierpnia 2019 r. oraz sprzed tej daty, w tym dla absolwentów sprzed 2003 r., a także upraszcza ocenę „mieszanych” ścieżek edukacyjnych. Dyrektorzy zyskają jasne wytyczne przy obsadzie stanowisk – od edukacji zdrowotnej (zamiast WDŻ), przez grupy 3–5-latków z udziałem specjalistów, po trwale rozszerzoną ścieżkę do zawodu pedagoga specjalnego. Nowe regulacje obejmują też psychologów, nauczycieli języków obcych i języka kaszubskiego. W tym artykule dowiesz się, jak krok po kroku sprawdzić kwalifikacje, uniknąć błędów w zatrudnieniu i przygotować plan organizacyjny na rok 2025/2026.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak od 28 sierpnia 2025 r. zmieniła się definicja „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” i co to oznacza dla kwalifikacji nauczycieli.
  • W jaki sposób nowelizacja eliminuje lukę dotyczącą absolwentów sprzed 2003 r. i upraszcza ocenę „mieszanych” ścieżek edukacyjnych.
  • Kto po zmianach będzie uznawany za absolwenta zgodnie z nowym standardem kształcenia nauczycieli.
  • Jakie nowe wymagania pojawią się przy nauczaniu edukacji zdrowotnej, plastyki i muzyki od roku szkolnego 2025/2026.
  • W jaki sposób zmienią się zasady kwalifikacji nauczycieli w przedszkolach, w tym w grupach 3–5-latków.
  • Jakie przepisy potwierdzają pełne uznanie kwalifikacji do nauczania języków obcych oraz języka kaszubskiego zdobytych przed 2019 r.
  • Jakie nowe ścieżki dostępu do zawodu pedagoga specjalnego wchodzą w życie od 28 sierpnia 2025 r.
  • Dlaczego po nowelizacji łatwiej będzie ustalić kwalifikacje psychologów, terapeutów pedagogicznych i nauczycieli prowadzących WWR.
  • Które grupy nauczycieli zyskają prawo do pełnienia funkcji współorganizującego kształcenie po ukończeniu podyplomówki lub kursu z pedagogiki specjalnej.