W przedszkolach specjalnych psychologowie, nauczyciele i specjaliści mają szczególne zadania związane z rozpoznawaniem i wspieraniem rozwoju dzieci. W artykule przedstawiono przepisy regulujące obowiązki psychologów i nauczycieli w przedszkolach specjalnych. Analizowane zagadnienia mają istotne znaczenie dla organizacji wsparcia w tego typu placówkach. Sprawdź, czy rodzice dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, muszą wyrażać zgodę na badania diagnostyczne swoich dzieci oraz jakie procedury obowiązują w tym zakresie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przedszkole specjalne to przedszkole dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Tym samym w przedszkolu takim nie można tworzyć oddziałów integracyjnych, do których uczęszczałyby zarówno dzieci z orzeczeniem, jak i dzieci, które takiego orzeczenia nie posiadają.
Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności mają prawo uczęszczania do przedszkoli ogólnodostępnych, nawet jeżeli poradnia jako zalecane wskazała przedszkole specjalne. Należy pamiętać, że dyrektor nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli dostało się do przedszkola, ale nie może również żądać przeniesienia go do przedszkola specjalnego.
Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach specjalnych oraz prowadzący zajęcia w oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych muszą mieć kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szczegółowo określa, jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele, którzy ukończyli studia prowadzone zgodnie z tzw. nowym standardem kształcenia oraz ci, którzy zdobyli kwalifikacje w poprzedni stanie prawnym. Sprawdź szczegóły.
Dzieci z określonymi rodzajami niepełnosprawności nie uczestniczą w przygotowaniu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Nie oznacza to jednak, że w przedszkolu specjalnym, do którego uczęszczają tylko dzieci z orzeczeniem, nie trzeba takich zajęć organizować. Sprawdź szczegóły.
Przeczytaj również:
Sprawdź, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami specjalnymi w związku z jego przekształceniem w placówkę specjalną.
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika, aby w stosunku do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną należało zrezygnować z realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego. Ważne jest jednak, aby sposoby realizacji były dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.