Czy rodzice mają prawo do wglądu w wyniki wstępnej obserwacji dziecka? Czy konieczne jest potwierdzenie podpisem, że taka informacja została im udostępniona? W artykule omówiono obowiązki przedszkola w zakresie udostępniania informacji rodzicom, wyjaśniono, które przepisy regulują tę kwestię oraz wskazano, czy w tym zakresie mogą obowiązywać dodatkowe zasady wewnętrzne placówki.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Początek roku szkolnego to czas, w którym nauczyciele przedszkola dokonują obserwacji wstępnej dzieci – oceniają ich funkcjonowanie w nowym środowisku, poziom rozwoju, potrzeby edukacyjne i społeczne. Zgromadzone w ten sposób informacje są nie tylko punktem wyjścia do planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, ale również istotnym elementem współpracy z rodzicami. Kluczowe znaczenie ma tu sposób i termin przekazania rodzicom wyników tej obserwacji. Choć przepisy nie nakładają obowiązku zbierania podpisów rodziców pod informacją o wynikach, nie zwalnia to nauczycieli z obowiązku budowania z nimi świadomej i skutecznej współpracy.
Dynamika rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym sprawia, że dokonane jesienią obserwacje są niewystarczające w ocenie gotowości szkolnej, gdyż nie odzwierciedlają osiągnięć rozwojowych po kilku miesiącach edukacji. Ponowną obserwację należy przeprowadzić w kwietniu – jej wyniki mogą stanowić wskazanie do przeprowadzenia pogłębionej diagnozy odroczenia obowiązku szkolnego.
Sposób przekazania informacji rodzicom o wynikach wstępnej analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole powinien być uregulowany wewnętrznie. Jeśli w przedszkolu nie ma praktyki przekazywania wstępnej diagnozy na piśmie, rodzice nie mogą wymagać sporządzenia takiego dokumentu.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.