Ewaluacja zewnętrzna nie jest kontrolą ani wizytacją. To forma nadzoru pedagogicznego polegająca na gromadzeniu, analizowaniu i komunikowaniu informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole.
Skuteczne przygotowanie przedszkola do ewaluacji zewnętrznej nie jest możliwe w ciągu 30 dni od zapowiedzianego rozpoczęcia działań ewaluacyjnych. W tym czasie możliwe jest jedynie przygotowanie dokumentacji oraz zapoznanie się z narzędziami ewaluacyjnymi – może to nie wystarczyć, aby placówka została oceniona na poziomie wysokim.
Od tego roku szkolnego do kompetencji rady pedagogicznej należy ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego (sprawowanego przez dyrektora i kuratora) w celu poprawy i doskonalenia jakości pracy przedszkola.
W nowych przepisach o nadzorze pedagogicznym, które obowiązują od 1 września br., rezygnowano z 5-stopniowej skali oceny spełniania wymagań (A–E), na rzecz tylko dwóch poziomów – podstawowego i wysokiego. Liczba wymagań pozostaje bez zmian i wynosi 12. Wprowadzono natomiast możliwość przerwania ewaluacji zewnętrznej, gdy przedszkole będzie podawało nieprawdziwe dane o swojej działalności.
Nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nie zmienia istoty dotychczasowych rozwiązań. Wprowadzono jednak kilka nowości – głównie w zakresie ewaluacji zewnętrznej, a wśród nich m.in.: przyjęto opisowy charakter raportu, wyznaczono termin na wprowadzenie w placówce programu naprawczego, a także wprowadzono elektroniczną platformę nadzoru.
Po otrzymaniu raportu z ewaluacji zewnętrznej dyrektor przedszkola może zgłosić do kuratora oświaty pisemne i umotywowane zastrzeżenia. Ma na to 7 dni od otrzymania tego dokumentu. Swoje stanowisko co do uwag kuratorium warto skonsultować z nauczycielami i rodzicami.
W nowym roku szkolnym tak jak dotychczas przedszkole będzie musiało spełnić 12 wymagań, które skontroluje kuratorium. Będą – obok podstawy programowej – drugim ważnym dokumentem programowym przedszkola, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Ich spełnianie będzie obowiązkiem placówki, ale sposób, w jaki będą realizowane poszczególne wymagania, zależy od decyzji dyrektora.
Wyznaczenie terminu na wprowadzenie w placówce programu naprawczego, rezygnacja z 5-stopniowej skali poziomu spełniania wymagań, a także możliwość przerwania ewaluacji, w przypadku gdy przedszkole będzie podawało nieprawdziwe dane o swojej działalności – to tylko część zmian, które mają wejść w życie 1 września 2015 r.
O zamiarze przeprowadzenia ewaluacji problemowej wizytator powiadamia dyrektora i organ prowadzący w terminie 30 dni przed rozpoczęciem badania. Zbieranie i analizowanie informacji w zakresie wybranych wymagań powinno odbywać się nie dłużej niż przez 5 dni roboczych w ciągu kolejnych 2 tygodni.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.