Aktualny

Odpowiedzialność nowego organu prowadzącego za nieprawidłowości w zakresie dotacji

Wanda Pakulniewicz

Autor: Wanda Pakulniewicz

Data aktualizacji dokumentu: 12 czerwca 2024
Odpowiedzialność nowego organu prowadzącego za nieprawidłowości w zakresie dotacji. Na zdjęciu księga dotacji w przedszkolu

Przejęcie przedszkola niepublicznego przez nowy organ prowadzący rodzi szereg pytań dotyczących odpowiedzialności za rozliczenie dotacji otrzymywanych wcześniej z budżetu gminy. Jednym z kluczowych zagadnień jest ustalenie, czy nowy podmiot odpowiada za prawidłowość pobierania i wydatkowania dotacji przez swojego poprzednika. W artykule wyjaśniamy, kto formalnie ponosi odpowiedzialność za dotację – niezależnie od zmiany organu prowadzącego – i na co należy zwrócić szczególną uwagę przy przekazywaniu przedszkola, by uniknąć problemów z rozliczeniem środków publicznych.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kto formalnie ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie dotacji w przedszkolu po zmianie organu prowadzącego.

  • Jakie obowiązki ma dotychczasowy i nowy organ prowadzący w związku ze zgłoszeniem zmiany do ewidencji.

  • Na jakiej podstawie organ dotujący może przeprowadzić kontrolę dotacji wstecznie – nawet do 5 lat.

  • Co grozi za pobranie lub wydatkowanie dotacji niezgodnie z przepisami i w jakim terminie trzeba zwrócić środki.

  • Jak ograniczyć ryzyko odpowiedzialności za nieprawidłowości poprzedniego organu – czyli co powinna zawierać umowa cywilnoprawna.

  • Dlaczego warto przeprowadzić komisyjne przekazanie przedszkola i jaką dokumentację należy wówczas protokolarne przekazać.

Zmiana organu prowadzącego wymaga zgłoszenia do ewidencji

Zgodnie z art. 168 ust. 1 UPO osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgłoszenie do ewidencji zawiera w szczególności oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby (art. 168 ust. 4 UPO). W przypadku zmiany organu prowadzącego przedszkole wniosek o zmianę danych, o których mowa w art. 68 ust. 4 pkt 1, składa, nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego, osoba dotychczas prowadząca szkołę lub placówkę. Zmiana organu prowadzącego następuje z dniem dokonania wpisu tej zmiany do ewidencji (art. 168 ust. 14 UPO).

Wydatkowanie dotacji przedszkolnej podlega kontroli

Dotacja przedszkolna powinna być wydatkowana zgodnie z zasadami określonymi w art. 35 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Zasady przeprowadzania kontroli wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem przez organ dotujący określa zaś art. 36 tej ustawy. Z art. 36 ust. 5 ww. ustawy wynika, że kontrola może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana. Oznacza to, że niezależnie od tego, iż np. w 2024 roku nastąpiła zmiana organu prowadzącego, kontrola wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem może obejmować 5 lat wstecz, a więc także okres, gdy placówka podlegała innemu organowi prowadzącemu. Zatem odpowiedzialność za pobranie i wykorzystanie dotacji zgodnie z przepisami ponosi przedszkole jako podmiot dotowany.

Zgodnie z art. 252 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:

1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,

2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości

– podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2.

Można zawrzeć umowę o odpowiedzialności za dotację pobraną przez poprzednika

By zniwelować ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za działania lub zaniechania poprzedniego organu prowadzącego w zakresie otrzymywanej dotacji, kwestie odpowiedzialności i wzajemnych rozliczeń można uregulować w umowie cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy nowym a poprzednim organem prowadzącym. Zawarcie takiej umowy jest dozwolone na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z art. 3531 strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Brak przepisów o przekazaniu przedszkola nowemu organowi prowadzącemu

Przepisy nie określają procedury przekazywania dokumentacji przedszkola w związku ze zmianą organu prowadzącego. Dobra praktyka wskazuje, że powinno się to odbyć komisyjnie, z udziałem przedstawicieli obydwu organów prowadzących. Podczas komisyjnego przekazywania przedszkola powinno nastąpić protokolarne przekazanie w szczególności:

1) dokumentacji pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej przedszkola, w tym dzienników zajęć przedszkola, zatwierdzonych do użytku przedszkola programów wychowania przedszkolnego;

2) statutu przedszkola;

3) procedur, regulaminów;

4) ponadto, fakultatywnie:

a) dokumentacji dotyczącej rozliczenia dotacji,

b) upoważnień do dokonywania sprostowania błędu i oczywistej omyłki w dokumentacji przebiegu nauczania,

c) księgi inwentarzowej,

d) dokumentacji księgowej,

e) dokumentacji pracowniczej i kadrowej.

Autor: Wanda Pakulniewicz
Numer 144 Lipiec/Sierpień 2025 r.
Dodano: 18.07.2025

Numer 144 Lipiec/Sierpień 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin