• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Zmiany prawne dla przedszkoli na rok szkolny 2025/2026

    Rok szkolny 2025/2026 wprowadza kolejne istotne zmiany w funkcjonowaniu przedszkoli, wynikające z nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe oraz Karty Nauczyciela. Nowe regulacje dotyczą m.in. zasad zatrudniania nauczycieli, awansu zawodowego, oceniania pracy, organizacji zastępstw czy powierzania stanowisk kierowniczych bez konkursu. Szczególną uwagę zwracają również przepisy umożliwiające – w wyjątkowych przypadkach – prowadzenie zajęć przez osoby bez kwalifikacji nauczycielskich oraz ułatwienia w zakresie sprawdzania niekaralności pracowników. W obliczu tych zmian dyrektorzy przedszkoli, a także osoby odpowiedzialne za kadry i organizację pracy w placówce, muszą na nowo przeanalizować obowiązujące procedury i przygotować się do ich wdrożenia od 1 września 2025 r. Niniejszy artykuł pomoże Ci uporządkować kluczowe informacje i sprawnie dostosować się do nowych wymogów. Z artykułu dowiesz się m.in.: Na jakich zasadach od września 2025 r. będzie odbywał się awans zawodowy nauczyciela przedszkola. Kiedy i na jakich warunkach nauczyciel początkujący otrzyma umowę na czas nieokreślony. Jak zmienią się zasady oceny pracy nauczycieli i dyrektorów. Jakie będą nowe zasady przydzielania godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw. Kto i na jakich zasadach będzie mógł prowadzić zajęcia w przedszkolu bez kwalifikacji nauczycielskich. Jak będzie wyglądać ochrona przedemerytalna nauczycieli po zmianach. Jakie udogodnienia pojawią się w zakresie sprawdzania niekaralności.

Artykuły

  • Nadpłaty za wyżywienie w przedszkolu publicznym: jak je legalnie rozliczyć i uniknąć błędów

    Nadpłaty z tytułu wyżywienia w przedszkolu mogą wydawać się sprawą drugorzędną, jednak w praktyce ich nieprawidłowe rozliczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji – zarówno finansowych, jak i prawnych. W jednostkach sektora finansów publicznych obowiązują ścisłe zasady gospodarowania środkami, w tym także opłatami pobieranymi od rodziców. W artykule omawiamy, jak zgodnie z przepisami należy postępować w przypadku nadpłat – kiedy i na jakiej podstawie można je zwrócić rodzicom, kiedy należy przekazać je do budżetu JST, a kiedy pozostawić na kolejny okres rozliczeniowy. Podpowiadamy również, jak prowadzić prawidłową ewidencję księgową oraz jakich błędów unikać, by nie narazić dyrektora przedszkola na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie sytuacje prowadzą do powstania nadpłaty za wyżywienie w publicznym przedszkolu i kiedy przedszkole ma obowiązek dokonać rozliczenia. Jakie obowiązki spadają na przedszkole jako jednostkę budżetową w zakresie gospodarowania środkami publicznymi i nadpłatami. W jaki sposób można legalnie rozliczyć nadpłatę: poprzez zwrot, przeniesienie na kolejny miesiąc lub przekazanie do budżetu JST. Na czym polega prawidłowa ewidencja księgowa nadpłat i jakie elementy muszą być w niej uwzględnione. Dlaczego sposób prowadzenia ewidencji zależy od struktury finansowej placówki i czy ma ona rachunek wydzielony. Jakie zagrożenia wiążą się z nieprawidłowym rozliczeniem nadpłat i kiedy może dojść do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Jakie dobre praktyki można wdrożyć w przedszkolu, aby uniknąć błędów, przeoczeń i potencjalnej odpowiedzialności dyscyplinarnej dyrektora.
  • Specjaliści w przedszkolu 2025/2026 – ile etatów musisz zaplanować?

    Zatrudnienie specjalistów w przedszkolach to od roku szkolnego 2025/2026 obowiązek nie tylko formalny, ale i kluczowy z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania placówki. Przepisy w tym zakresie zostały ujednolicone i zaostrzone – zgodnie z art. 42d Karty Nauczyciela wszystkie przedszkola publiczne i niepubliczne, z wyjątkiem przedszkoli specjalnych, muszą zatrudniać nauczycieli specjalistów w minimalnych wymiarach etatowych uzależnionych od liczby dzieci. Co więcej, w placówkach liczących powyżej 50 dzieci obowiązkowe jest zatrudnienie zarówno pedagoga specjalnego, jak i psychologa – każdy w wymiarze co najmniej 25% całkowitego limitu etatów. Zmiany te mają na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla wszystkich wychowanków oraz wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Które placówki muszą zatrudniać nauczycieli specjalistów oraz jakie limity etatów obowiązują w zależności od liczby dzieci. Jak obliczyć minimalną liczbę etatów specjalistów oraz które zajęcia można wliczać do tego limitu. Jakie stanowiska specjalistyczne są uwzględniane i kto jest zaliczany do grona nauczycieli specjalistów. Jakie wymogi muszą spełniać zatrudniani specjaliści oraz jakie dokumenty regulują ich kwalifikacje. Kiedy zatrudnienie psychologa i pedagoga specjalnego jest obowiązkowe oraz jaką część limitu muszą oni wypełniać. Jakie zasady obowiązują przy przydzielaniu stanowisk specjalistycznych obecnym nauczycielom. Na jakich zasadach można zatrudniać nowych specjalistów oraz jaki rodzaj umowy należy z nimi zawierać. W jakim zakresie dyrektor przedszkola ma swobodę w doborze specjalistów i jak dostosować obsadę do potrzeb placówki. Jakie różnice obowiązują w zatrudnianiu specjalistów w przedszkolach publicznych i niepublicznych. Kiedy specjalista bez kwalifikacji może być uwzględniony w limicie etatów i jakie są wyjątki.
  • Zatrudnienie osoby bez kwalifikacji nauczycielskich w przedszkolu – kiedy i jak to zrobić zgodnie z prawem?

    Braki kadrowe w przedszkolach to coraz poważniejsze wyzwanie – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Dyrektorzy często stają przed pytaniem: czy można zatrudnić osobę bez kwalifikacji nauczycielskich i jeśli tak, to na jakich zasadach? Odpowiedzi dostarcza m.in. art. 15 ustawy – Prawo oświatowe, który w świetle planowanej nowelizacji zyskuje na znaczeniu. Sprawdź, jakie są aktualne możliwości i obowiązki związane z zatrudnianiem takich osób. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie kwalifikacje są obecnie wymagane od nauczycieli wychowania przedszkolnego zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem. Na jakich zasadach dyrektor może – w wyjątkowych sytuacjach – zatrudnić osobę bez kwalifikacji nauczycielskich. Jakie zmiany wprowadzi planowana nowelizacja ustawy – Prawo oświatowe w zakresie prowadzenia zajęć z podstawy programowej przez osoby niebędące nauczycielami. Jakie warunki formalne musi spełnić kandydat bez kwalifikacji, aby móc pracować w przedszkolu. Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z takim zatrudnieniem – zarówno dokumentacyjne, jak i organizacyjne. Jakie formy zatrudnienia i zasady wynagradzania mają zastosowanie do osób bez kwalifikacji w przedszkolach publicznych i niepublicznych. Dlaczego zatrudnienie na stanowiskach wspomagających (np. pomoc nauczyciela) może być alternatywą dla osób bez pełnych kwalifikacji. Jakie środki ostrożności warto wdrożyć, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo i jakość edukacji pomimo niedoboru wykwalifikowanej kadry.
  • Nowe umowy dla nauczycieli i pracowników przedszkoli – na jakie zapisy zwrócić uwagę

    Początek roku szkolnego to czas podpisywania wielu nowych umów. Dyrektorzy przedszkoli jako pracodawcy, muszą wziąć pod uwagę zarówno przepisy Karty Nauczyciela, jak i Kodeksu pracy, a także bieżące orzecznictwo i interpretacje ZUS oraz PIP. Prawidłowe skonstruowanie umowy ma dziś nie tylko znaczenie organizacyjne, ale i prawne – zabezpiecza przed konsekwencjami związanymi z niewłaściwym zatrudnieniem lub błędami kadrowymi. W artykule przyglądamy się aktualnym zasadom zawierania umów z nauczycielami i pozostałym personelem przedszkola – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zapisy muszą znaleźć się w umowie z nauczycielem i na co szczególnie zwracać uwagę, by uniknąć ryzyk formalnych i prawnych. Jakie są dostępne rodzaje umów dla nauczycieli przedszkola publicznego i od czego zależy ich wybór. Kiedy dopuszczalne jest zatrudnienie nauczyciela na podstawie umowy cywilnoprawnej i jakie warunki muszą być spełnione. Jakie są ryzyka stosowania zleceń w edukacji przedszkolnej i co na ten temat mówią sądy oraz ZUS. Jak przygotować poprawną dokumentację zatrudnienia i co powinna zawierać umowa o pracę. Jakie zmiany w prawie pracy i orzecznictwie wpływają na zatrudnianie nauczycieli w 2025 roku. Czym różni się zatrudnianie nauczycieli w przedszkolach niepublicznych i co muszą zawierać ich umowy. Jak przygotować się do kontroli PIP i ZUS w zakresie zatrudnienia kadry w przedszkolu.
  • Sala przyjazna dzieciom z autyzmem i SPE – jak ją urządzić

    Dostosowanie sali przedszkolnej do potrzeb dzieci z autyzmem i innymi SPE to inwestycja w komfort, bezpieczeństwo i rozwój podopiecznych. Przemyślana przestrzeń sprzyja nauce, integracji i samoregulacji. W tym poradniku znajdziesz praktyczne wskazówki, jak zaplanować remont, dobrać wyposażenie i stworzyć środowisko wspierające dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jak zaplanować i przeprowadzić remont sali przedszkolnej z myślą o dzieciach ze spektrum autyzmu i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), Jakie elementy przestrzeni mają kluczowe znaczenie dla dzieci z nadwrażliwością sensoryczną, Jak podzielić salę na funkcjonalne strefy wspierające rozwój i samoregulację, Jakie kolory, oświetlenie i materiały są najbardziej odpowiednie w sali dla dzieci z autyzmem, Jakie meble i wyposażenie wspierają potrzeby emocjonalne i poznawcze dzieci, Jak zoptymalizować akustykę sali i zminimalizować hałas, Czy do przeprowadzenia remontu potrzebne są zgody sanepidu, straży pożarnej lub nadzoru budowlanego, Jakie są orientacyjne koszty zmian oraz możliwości ich finansowania, Czy i kiedy można wykorzystać dotację przedszkolną na dostosowanie sali do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami.

Aktualnie przeglądasz

Numer 145 Sierpień/Wrzesień 2025 r. - Nr 145
4AZ145_1str

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin