• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Jak rozliczyć dotację dla przedszkola niepublicznego zgodnie z przepisami?

    Rozliczenie dotacji dla przedszkoli niepublicznych to temat, który co roku budzi pytania i wątpliwości dyrektorów oraz organów prowadzących placówki. Poprawne wykorzystanie środków z dotacji oświatowej wymaga znajomości przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zasad dokumentowania oraz aktualnych wytycznych lokalnych uchwał gminnych. W tym artykule wyjaśniamy, jak rozliczyć dotację dla przedszkola niepublicznego, na co można ją przeznaczyć, jak unikać błędów oraz jak przygotować się do ewentualnej kontroli. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Na jakie wydatki możesz przeznaczyć dotację: dowiesz się, które koszty są zgodne z przepisami, a które nie mogą być finansowane ze środków dotacyjnych. Jakie dokumenty musisz prowadzić: szczegóły dotyczące książki kontroli, protokołów i innych dokumentów wymaganych przez organy dotujące. Jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów: wskazówki, na co zwrócić uwagę podczas wydatkowania i rozliczania dotacji. Jak przygotować się do kontroli organów dotujących: dowiesz się, jakie dane musisz zgromadzić, aby przejść kontrolę bez problemów. Jakie są podstawy prawne dotacji: przegląd najważniejszych ustaw, rozporządzeń oraz lokalnych uchwał regulujących przyznawanie i rozliczanie dotacji. Co zrobić w razie opóźnienia dotacji: wyjaśnienia dotyczące możliwości ubiegania się o odsetki za nieterminowe przekazanie środków. Jak ustalić i rozliczyć dotację w placówce z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych: metody podziału kosztów, aby były zgodne z zasadami rozliczania kształcenia specjalnego. Jak sporządzić poprawne sprawozdanie roczne: praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania rocznego rozliczenia dotacji i niezbędnych załączników.

Artykuły

  • Czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową?

    Zastanawiasz się, czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową? Sprawdź, co mówią przepisy, jakie kroki należy podjąć i na jakie wsparcie można liczyć w tej sytuacji. Nasz artykuł to praktyczne źródło wiedzy dla dyrektorów, nauczycieli oraz rodziców, którzy chcą lepiej zrozumieć formalne wymogi, i najlepsze rozwiązania w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami. Nie przegap tych kluczowych informacji! Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową. Kiedy zatrudnienie nauczyciela współorganizującego jest obowiązkowe. Jakie przepisy regulują zatrudnienie nauczyciela współorganizującego. Jakie procedury i formalności trzeba spełnić, by zatrudnić nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Co zrobić w przypadku braku zgody organu prowadzącego na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego. Jakie alternatywne formy wsparcia dziecka mogą być zastosowane, jeśli nie zostanie zatrudniony nauczyciel współorganizujący. Jak sformułować wniosek do organu prowadzącego w sprawie zatrudnienia nauczyciela współorganizującego.
  • Czy nauczyciel zatrudniony na etat musi przedkładać nowe zaświadczenie o niekaralności przy dodatkowej umowie zlecenia?

    Zdarza się, że nauczyciel zatrudniony już na umowę o pracę podejmuje dodatkową współpracę na podstawie umowy cywilnoprawnej. Czy w takiej sytuacji konieczne jest ponowne sprawdzenie jego niekaralności? Odpowiedź jest jednoznaczna – tak, obowiązek weryfikacji nadal istnieje. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kiedy nauczyciel musi przedstawić nowe zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego (KRK). Jakie obowiązki spoczywają na pracodawcy lub organizatorze przed zawarciem umowy zlecenia. Dlaczego każda nowa forma współpracy z nauczycielem wymaga oddzielnej weryfikacji. Które przepisy prawne regulują zasady przeciwdziałania zatrudnianiu osób karanych w pracy z dziećmi. Co obejmuje obowiązek uzyskania informacji z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  • Odbieranie dziecka z przedszkola a orzeczenie sądu rodzinnego – co musi wiedzieć dyrektor

    W praktyce placówek oświatowych często zdarzają się sytuacje, gdy rodzice przedstawiają orzeczenia sądowe dotyczące kontaktów z dzieckiem lub informują o nieformalnych ustaleniach. Czy szkoła lub przedszkole powinny respektować wydruk przesłany e-mailem bez pieczęci? Czy matka i ojciec mogą ustalić odbieranie dziecka wbrew orzeczeniu sądowemu? Odpowiadamy, jak bezpiecznie i zgodnie z prawem postępować w takich przypadkach. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie dokumenty są wiążące dla przedszkola w przypadku odbierania dziecka. Czy rodzice mogą ustalać odbieranie dziecka wbrew orzeczeniu sądowemu. Jaką wartość ma wydruk orzeczenia przesłany e-mailem. W jakich sytuacjach oboje rodzice mogą odbierać dziecko. Czy przedszkole ma prawo przechowywać kopie orzeczeń sądowych. Jakie kroki należy podjąć w przypadku braku prawomocnego orzeczenia sądu.
  • Bezpieczeństwo na przedszkolnym placu zabaw – obowiązki dyrektora, kontrole i dokumentacja

    Bezpieczny plac zabaw to nie tylko warunek komfortu i zdrowia dzieci, ale również jeden z kluczowych obowiązków prawnych dyrektora przedszkola. Przepisy oświatowe, budowlane i normy techniczne nakładają na placówki wiele obowiązków związanych z kontrolą, dokumentacją i bieżącą konserwacją wyposażenia placów zabaw. Sprawdź, jak często należy przeprowadzać kontrole, co powinno znaleźć się w dokumentacji oraz jak postępować w razie stwierdzenia zagrożeń. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie rodzaje kontroli technicznych należy przeprowadzać na placu zabaw oraz jak często je wykonywać. Jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego dokumentowania stanu technicznego urządzeń i nawierzchni. Jak postępować w przypadku wykrycia usterek lub zagrożeń na placu zabaw. Jakie szkolenia warto zorganizować dla personelu, aby podnieść poziom bezpieczeństwa. Na jakie przepisy i normy należy się powoływać, planując i kontrolując prace na placu zabaw.
  • Jak wpisywać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej do SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie

    Zastanawiasz się, jak właściwie wykazać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie może pomóc Ci zrozumieć, jakie dane należy wpisać, w jakiej formie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowaliśmy klarowne wyjaśnienie, jak poprawnie rozliczać godziny zajęć logopedycznych czy psychologicznych, aby spełnić wymagania Systemu Informacji Oświatowej. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Co oznacza jednostka zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jakie rodzaje zajęć podlegają wpisowi w SIO. Jak przeliczać godziny zajęć na jednostki obowiązujące w systemie. Dlaczego nie stosuje się godzin zegarowych (60 minut) w raportowaniu do SIO. Jak wygląda praktyczny przykład liczenia godzin dla dziecka z orzeczeniem o autyzmie. Jak uniknąć najczęstszych błędów przy wprowadzaniu danych do SIO. Jakie przepisy prawa regulują te kwestie.
  • Czy jedno dziecko może uczęszczać do dwóch przedszkoli? Fakty, przepisy i ryzyka

    Wielu dyrektorów przedszkoli zastanawia się, co zrobić, gdy rodzice zapisują dziecko do więcej niż jednej placówki. Czy to zgodne z prawem? Która placówka otrzyma dotację? I jakie konsekwencje organizacyjne i finansowe mogą z tego wyniknąć? W tym artykule znajdziesz konkretne odpowiedzi, poparte przepisami prawa oświatowego. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy dziecko może być formalnie przyjęte do dwóch przedszkoli jednocześnie. Jak wygląda procedura przyjęcia dziecka do placówki zgodnie z ustawą Prawo oświatowe. Na jakiej podstawie przedszkole otrzymuje dotację z gminy. Co decyduje o tym, która placówka faktycznie otrzyma środki finansowe. Jakie konsekwencje organizacyjne i finansowe grożą placówce, gdy dziecko uczęszcza do dwóch przedszkoli. Jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola, by uniknąć problemów z dotacjami i rekrutacją.
  • Potrącenie z wynagrodzenia nauczyciela za wezwanie do sądu – co mówi prawo

    Stawiennictwo w sądzie to obowiązek, ale też – niestety – „dziura” w pensji. Zastanawiasz się, jak obliczyć potrącenie z wynagrodzenia nauczyciela za godziny nieobecne wskutek wezwania do sądu? W naszym artykule krok po kroku pokazujemy, które składniki pensji uwzględnić, jak wyliczyć stawkę godzinową oraz kiedy i w jaki sposób odjąć ją od miesięcznego wynagrodzenia. Dowiesz się także, jakie przepisy Kodeksu pracy i Karty Nauczyciela warto znać, by uniknąć błędów przy rozliczeniach. Przeczytaj, aby sprawnie i zgodnie z prawem rozliczyć nieobecność pracownika wezwanego na rozprawę! Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy uprawniają nauczyciela do zwolnienia od pracy na wezwanie sądu i na jakich zasadach jest ono usprawiedliwione. Z których składników wynagrodzenia obliczamy stawkę godzinową do potrącenia. Jak krok po kroku wyliczyć stawkę godzinową. W jaki sposób przeliczyć liczbę godzin nieobecności na kwotę potrącenia. Dlaczego potrącenie następuje dopiero przy kolejnym terminie wypłaty pensji i na jakiej podstawie prawnej. Jak dokumentować i potwierdzać zwolnienie od pracy oraz związane z nim zmiany w naliczeniu wynagrodzenia.
  • Jak wprowadzić zmiany w regulaminie wynagradzania pracowników niepedagogicznych po zmianie płacy minimalnej?

    Zapomniałeś uwzględnić nową tabelę minimalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych? Sprawdź, czy możesz uzupełnić regulamin wynagradzania z datą wsteczną, co mówi prawo pracy i jakie działania są rekomendowane, jeśli pracownicy i tak otrzymują wynagrodzenie wyższe niż minimalne. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Co powinien zawierać regulamin wynagradzania pracowników niepedagogicznych. Jak wygląda procedura zmiany regulaminu wynagradzania pracowników niepedagogicznych. Czy można wprowadzić zmiany w regulaminie z datą wsteczną. Jak postąpić, gdy regulamin nie uwzględnia nowej tabeli minimalnego wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych (samorządowych). Jakie przepisy prawa regulują zmiany w regulaminie wynagradzania.
  • Tworzenie grup mieszanych wiekowo w przedszkolu – decyzje dyrektora a prawa rodziców

    Po zakończeniu rekrutacji do przedszkola może się okazać, że liczba dzieci w poszczególnych rocznikach nie pozwala na utworzenie „czystych” grup wiekowych. Czy w takiej sytuacji dyrektor może samodzielnie zdecydować o utworzeniu grupy mieszanej 3–4-latków? Czy rodzice mogą sprzeciwić się takiej decyzji? Sprawdź, co wynika z przepisów. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy dopuszczają tworzenie grup obejmujących dzieci w różnym wieku i jakie są organizacyjne powody takich decyzji. Kto jest uprawniony do podejmowania decyzji o podziale na grupy wiekowe oraz czy rodzice mają możliwość sprzeciwienia się takiej decyzji. Jakie zasady obowiązują przy tworzeniu grup mieszanych. Jakie argumenty formalne i organizacyjne mogą przemawiać za utworzeniem grupy mieszanej 3–4-latków. Czy rodzice muszą wyrazić zgodę na tworzenie grup mieszanych i czy mogą odwoływać się od decyzji dyrektora.
  • Czy zajęcia dodatkowe w przedszkolu mogą odbywać się rano? Zasady organizacji zajęć projektowych

    Rozpoczynasz projekt współfinansowany ze środków budżetu państwa i Unii Europejskiej w swoim przedszkolu? Zastanawiasz się, czy zajęcia terapeutyczne i rozwijające zainteresowania mogą być realizowane w godzinach porannych? Sprawdź, jak zgodnie z przepisami organizować zajęcia dodatkowe i kiedy można je prowadzić. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kiedy można organizować zajęcia dodatkowe w przedszkolu, zgodnie z przepisami MEN i rozporządzeniami. Jak odróżnić realizację podstawy programowej od zajęć dodatkowych finansowanych z projektów unijnych. Dlaczego zajęcia dodatkowe nie mogą odbywać się rano, podczas realizacji podstawy programowej. Jakie są wymagania dotyczące ramowego rozkładu dnia w przedszkolu oraz jak dostosować plan dnia do organizacji zajęć dodatkowych. Jakie rodzaje zajęć dodatkowych można prowadzić i jakie są limity czasowe dla dzieci w różnym wieku. Jak finansowanie z budżetu państwa i UE wpływa na możliwość prowadzenia bezpłatnych zajęć dodatkowych. Jakie są zasady komunikowania rodzicom zasad uczestnictwa ich dzieci w zajęciach projektowych.
  • Jak utworzyć oddział integracyjny w przedszkolu publicznym? Podstawa prawna, procedura i wzór wniosku

    Planujesz utworzyć w przedszkolu oddział integracyjny i zastanawiasz się, jaka jest podstawa prawna i jak wygląda procedura? Dowiedz się, czy potrzebna jest zgoda organu prowadzącego, jak powinien wyglądać wniosek oraz jakie elementy warto w nim zawrzeć, by skutecznie zorganizować edukację włączającą. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy prawa regulują tworzenie oddziału integracyjnego w przedszkolu. Jakie są warunki organizacyjne, takie jak liczebność dzieci w grupie i wymagania kadrowe. Czy do utworzenia oddziału integracyjnego potrzebny jest wniosek do organu prowadzącego. Jakie elementy powinien zawierać wniosek o zgodę na utworzenie oddziału. Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze po utworzeniu oddziału integracyjnego. Jakie korzyści niesie za sobą edukacja integracyjna dla dzieci z orzeczeniami i dzieci bez niepełnosprawności.
  • Czy dyrektor przedszkola na zwolnieniu lekarskim może podpisywać dokumenty?

    Kierowanie placówką oświatową to odpowiedzialne zadanie, które nie znika nawet w czasie choroby. Co jednak może zrobić dyrektor, który nie ma zastępcy i przebywa na L4? Czy może podpisywać faktury, umowy czy decyzje? Sprawdzamy, co wynika z orzecznictwa i przepisów. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy dyrektor przedszkola na zwolnieniu lekarskim może podpisywać faktury, pisma i decyzje. Jakie czynności w czasie L4 mogą skutkować utratą prawa do zasiłku chorobowego. Czym różni się praca zarobkowa od czynności formalnoprawnych. Jakie działania można bezpiecznie wykonywać podczas zwolnienia lekarskiego. Które czynności są uznawane za ryzykowne i mogą być zakwestionowane przez ZUS. Co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego w sprawach podobnych do sytuacji dyrektora. Jak interpretować brak zastępcy w kontekście obowiązków formalnych dyrektora.

Aktualnie przeglądasz

Numer 142 - Maj/Czerwiec 2025 r. - Nr 142
Poradnik dyrektora przedszkola nr 142 4AZ0142

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin