- WSZYSTKIE
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Podwyżki dla nauczycieli – termin wypłaty wyrównania
Nauczyciele w Polsce czekają na zmiany w wynagrodzeniach, które weszły w życie w marcu tego roku. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministerstwa Edukacji, podwyżki wynagrodzeń zasadniczych mają być wypłacone z wyrównaniem retroaktywnym, co oznacza, że nauczyciele otrzymają wyrównanie pensji od 1 stycznia 2025 r. Jakie składniki wynagrodzenia podlegają wyrównaniu? Kiedy dokładnie zostaną wypłacone podwyżki? Kto jeszcze, oprócz nauczycieli, może liczyć na wyrównanie świadczeń? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule. Dowiesz się także, jak podwyżki wpłyną na dodatkowe świadczenia, a także czy nauczyciele muszą podpisać aneks do umowy. Oszacuj, jakie zmiany czekają na nauczycieli i sprawdź, jak się do nich przygotować. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kiedy nauczyciele otrzymają podwyżki wynagrodzeń. Jak działa retroaktywny charakter podwyżek. Które składniki wynagrodzenia podlegają wyrównaniu. Czy podwyżki obejmują także dodatki, takie jak dodatek wiejski, nagrody jubileuszowe czy odprawy. Jakie są zasady wyrównania wynagrodzenia dla nauczycieli, którzy rozwiązali stosunek pracy, ale pracowali chociażby jeden dzień w 2025 roku. Czy jeśli nauczyciel zostanie ponownie zatrudniony w tej samej szkole, wyrównanie obejmuje także poprzednie zatrudnienie. Czy wyrównanie pensji urlopowej obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym średnią za godziny ponadwymiarowe. Czy podwyżka dotyczy nauczycieli przebywających na urlopie chorobowym, macierzyńskim lub opiekuńczym, ponieważ wynagrodzenie tych osób nie podlega zmianie. Na jakich zasadach podwyżka może być wprowadzona bez konieczności podpisywania aneksu do umowy.
Artykuły
Zmniejszenie liczby godzin dla nauczycieli – zmiany kadrowe w przedszkolu
Rekrutacja do przedszkola to jeden z kluczowych momentów w roku szkolnym, który wpływa nie tylko na organizację grup, ale także na strukturę zatrudnienia w placówce. Liczba zapisanych dzieci decyduje o liczbie oddziałów i godzin pracy nauczycieli, co może prowadzić do konieczności wprowadzenia zmian kadrowych. Niestety, niższa niż zakładana frekwencja często skutkuje ograniczeniem etatów lub koniecznością zmiany warunków pracy pedagogów. W takiej sytuacji dyrektorzy placówek muszą podejmować trudne decyzje związane ze zmniejszeniem pensum nauczycieli, przenoszeniem ich do innych grup, a w skrajnych przypadkach – redukcją zatrudnienia. W artykule omówimy, jakie rozwiązania prawne można zastosować w zależności od podstawy zatrudnienia nauczyciela oraz jakie kroki powinien podjąć pracodawca, by dostosować kadrową strukturę do realnych potrzeb placówki. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jak rekrutacja do przedszkola wpływa na zatrudnienie nauczycieli. Jakie konsekwencje dla nauczycieli wynikają ze zmniejszenia liczby grup. Jakie są opcje kadrowe w sytuacji braku godzin dla nauczycieli. Jakie są szczegółowe rozwiązania dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania. Jakie są zasady wypowiedzenia stosunku pracy z nauczycielem mianowanym. Jakie rozwiązania można zastosować wobec nauczyciela zatrudnionego na umowę o pracę na czas nieokreślony. Jakie przepisy prawne regulują kwestie zatrudnienia nauczycieli w przedszkolu. Jakie są skutki przeniesienia nauczyciela do innej placówki. Jakie są warunki ograniczenia etatu nauczyciela mianowanego. Jakie prawa przysługują nauczycielowi w przypadku wypowiedzenia umowy.Dokumentowanie wydatków przedszkola finansowanych z dotacji: kluczowe zasady i procedury
Zarządzanie dotacjami w placówkach oświatowych wiąże się z wieloma obowiązkami, w tym z prawidłowym dokumentowaniem wydatków. Niezgodności w tej kwestii mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zakwestionowania wydatków przez gminę podczas kontroli. Warto wiedzieć, jak uniknąć takich sytuacji i jak właściwie przygotować dokumentację, aby udowodnić, że środki dotacyjne zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. W artykule przedstawiamy kluczowe zasady, jak prawidłowo dokumentować wydatki pokrywane z dotacji oraz jakie kroki podjąć, jeśli kontrola wykaże jakiekolwiek nieprawidłowości. Zrozumienie tych zasad pomoże uniknąć problemów i zapewni sprawne rozliczenie dotacji. Zachęcamy do lektury! Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie kroki podjąć, gdy gmina zakwestionuje wydatki przedszkola i nie daje możliwości wykazania innej faktury. Dlaczego opis na fakturze („środki własne”) może uniemożliwić uznanie wydatku jako pokrywanego z dotacji. Jakie przepisy uprawniają organy dotujące do przeprowadzania kontroli wydatkowania dotacji w przedszkolach i innych jednostkach oświatowych. Jakie zasady kontroli są ustalane w uchwałach rad gminy i jak wpływają one na proces udzielania oraz rozliczania dotacji. Czy przedszkole może dokonać korekty wydatków, jeśli podczas kontroli okaże się, że dokumentacja jest niepełna lub nieprawidłowa. Jak właściwie opisać faktury, aby udowodnić, że wydatek został pokryty ze środków dotacji. Co zrobić w przypadku zakwestionowania wydatków poniesionych ze środków własnych podczas kontroli dotacji. Jakie procedury obowiązują w przypadku składania wyjaśnień lub korekty rozliczeń dotacji po przeprowadzonej kontroli.Czy dziecko z wszami może chodzić do przedszkola
Dziecko z wszawicą może chodzić do przedszkola, ale ważne jest, aby zostało poddane odpowiedniemu leczeniu. Przedszkole nie może zabronić dziecku uczęszczania do placówki, jeśli dziecko jest w trakcie leczenia i nie stanowi zagrożenia dla innych dzieci. Jednakże przedszkole może poprosić o to, aby dziecko pozostało w domu do momentu, gdy nie zostaną usunięte wszy, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wszawicy wśród innych dzieci. Zazwyczaj przedszkola mają swoje procedury dotyczące takich sytuacji, takie jak wymaganie informacji, że leczenie zostało rozpoczęte. Rodzice powinni natychmiast podjąć działania w celu leczenia wszawicy, by zminimalizować ryzyko zakażenia innych dzieci. Po skutecznym leczeniu dziecko może wrócić do przedszkola. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jaki jest status prawny wszawicy jako choroby. Czy przedszkole może zakazać uczęszczania do placówki dziecku z wszawicą. Jakie są obowiązki rodziców w przypadku stwierdzenia wszawicy. Jakie procedury należy wdrożyć w przedszkolu w związku z wszawicą. Jakie działania profilaktyczne i edukacyjne można podjąć. Jakie kroki warto podjąć w przypadku braku współpracy rodziców.Bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych przez dzieci – wyzwania i możliwości
W dobie powszechnej digitalizacji technologia cyfrowa jest obecna w życiu dzieci od najmłodszych lat. Zmiany, które przyniosła pandemia, jeszcze przyspieszyły proces włączania mediów i technologii do codziennego życia maluchów. Z jednej strony technologie komputerowe oferują ogromne możliwości w zakresie edukacji i rozwoju, z drugiej – stawiają przed nami wyzwania, szczególnie w kwestii ich bezpiecznego i odpowiedzialnego wykorzystywania. Jak zatem mądrze wprowadzać dzieci w świat cyfrowy, aby wspierał on ich rozwój, a nie zastępował kontaktu z rzeczywistością? Jakie zasady powinny rządzić korzystaniem z technologii w przedszkolu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule, który pomoże Ci znaleźć równowagę między wykorzystaniem technologii a dbaniem o rozwój dziecka. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie korzyści może przynieść dzieciom odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych. Jakie wyzwania i zagrożenia wiążą się z nadmiernym czasem spędzanym przed ekranem. Jakie działania w przedszkolu mogą wspierać zdrowe podejście do technologii. Jakie metody wykorzystywania technologii w przedszkolu mogą wspierać rozwój dzieci. Jakie techniki mogą być pomocne w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak nauczyciele mogą planować edukację cyfrową, dbając o równowagę i bezpieczeństwo. Jakie zasady powinny obowiązywać w kontekście korzystania z technologii przez dzieci w przedszkolu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak stworzyć bezpieczne i wspierające środowisko cyfrowe dla najmłodszych!Czy rodzice mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego w przedszkolu?
Rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często zastanawiają się, czy mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego, mimo że jego obecność została zalecona w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy taka decyzja leży wyłącznie w gestii rodziców? Jakie obowiązki w tym zakresie ma dyrektor przedszkola? W tym artykule przybliżamy przepisy regulujące zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, omawiamy konsekwencje rezygnacji z tej formy wsparcia oraz wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, jeśli rodzice chcą zmienić sposób pomocy dziecku. Dowiedz się, na co warto zwrócić uwagę i jakie są granice prawne w tym zakresie. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie obowiązki ma dyrektor przedszkola w zakresie realizacji orzeczeń poradni. Jaką rolę pełni nauczyciel wspomagający w przedszkolu. Czy dyrektor może pominąć zalecenia poradni dotyczące nauczyciela wspomagającego. Czy rodzice mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego. Jakie mogą być konsekwencje rezygnacji z nauczyciela wspomagającego. Jakie przepisy regulują obowiązek zatrudniania nauczyciela wspomagającego?Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu – ABC dyrektora
Wspieranie dzieci w ich rozwoju to jedno z kluczowych zadań przedszkola. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna odgrywa w tym procesie ogromną rolę, a jej właściwa organizacja zależy od skutecznych działań dyrektora, nauczycieli i specjalistów. Jak zapewnić najwyższą jakość wsparcia? Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i jakie dokumenty należy prowadzić? W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci usprawnić system pomocy w Twojej placówce i zadbać o rozwój każdego dziecka. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są obowiązki dyrektora przedszkola w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak skutecznie informować nauczycieli o zasadach udzielania pomocy i jej kontroli. Jakie warunki należy zapewnić nauczycielom i specjalistom, aby mogli efektywnie wspierać dzieci. Jak organizować doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jakie formy wsparcia dyrektor może zapewnić nauczycielom w codziennej pracy. W jaki sposób oceniać skuteczność działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jakie dokumenty należy prowadzić i jak je zabezpieczać przed utratą lub zniszczeniem. Jakie są obowiązki dyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego nad organizacją pomocy. Jakie regulacje prawne obowiązują w przedszkolach publicznych i niepublicznych w tym zakresie.Skuteczny nadzór pedagogiczny w przedszkolu: Jak zaplanować i wdrożyć efektywne działania
Rola dyrektora przedszkola to nie tylko organizowanie pracy placówki, ale przede wszystkim dbanie o jakość edukacji, bezpieczeństwo dzieci i rozwój nauczycieli. Jednym z najważniejszych narzędzi, które pozwala na skuteczne zarządzanie, jest plan nadzoru pedagogicznego. Jak go stworzyć, by nie był jedynie formalnością, lecz realnym wsparciem dla zespołu? Jak radzić sobie z przeszkodami w jego realizacji? W tym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci opracować elastyczny, skuteczny i zgodny z przepisami plan nadzoru. Jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad jakością pracy swojej placówki – czytaj dalej! Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zadania i obowiązki ma dyrektor przedszkola w zakresie kontroli i wspomagania nauczycieli. Jakie elementy powinien zawierać plan nadzoru pedagogicznego, jak dostosować go do potrzeb placówki i jak uwzględnić kierunki polityki oświatowej. Na jakie kluczowe obszary warto zwrócić uwagę oraz jak unikać błędów przy tworzeniu pierwszego planu nadzoru. Jakie trudności mogą wystąpić w realizacji nadzoru pedagogicznego i jak skutecznie je przezwyciężać, np. w sytuacji absencji lub zmian organizacyjnych. Sporządzanie aneksu do planu nadzoru – kiedy jest konieczny, jakie informacje powinien zawierać i jak go wdrożyć zgodnie z przepisami.Przeniesienie dziecka do innej grupy w przedszkolu: zasady i procedury
W przedszkolach publicznych decyzja o przeniesieniu dziecka do innej grupy należy do kompetencji dyrektora placówki. Podobnie jest w przypadku przedszkoli niepublicznych, jednak z uwagi na różnorodność organizacyjną warto sprawdzić, kto konkretnie podejmuje takie decyzje w takich placówkach. W artykule omówimy, jak zasady zmiany grupy dziecka są uregulowane w przepisach oraz jak wyglądają procedury w przedszkolach publicznych i niepublicznych. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kto podejmuje decyzję o przeniesieniu dziecka do innej grupy w przedszkolu. Jakie zasady dotyczące zmiany grupy dziecka powinny być zawarte w statucie przedszkola. Jakie przepisy regulują organizację pracy przedszkola, w tym przydzielanie dzieci do grup. Jakie kryteria stosuje dyrektor przedszkola przy doborze dzieci do grup, w tym grup mieszanych. Jakie zasady określa rozporządzenie MEN w kwestii organizacji grup w przedszkolach publicznych. Jakie czynniki dyrektor przedszkola bierze pod uwagę przy tworzeniu grup. Dlaczego proces zmiany grupy dziecka powinien być poprzedzony konsultacjami z rodzicami.Organizacja zajęć specjalistycznych w przedszkolu niepublicznym – zasady, obowiązki i dokumentacja
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymagają indywidualnego podejścia i odpowiedniego wsparcia, także w przedszkolach niepublicznych. Jakie zajęcia powinny zostać dla nich zorganizowane? Jak określić ich zakres i częstotliwość? Kto decyduje o formach wsparcia i jakie obowiązki spoczywają na placówce? W tym artykule znajdziesz kompleksowe informacje o organizacji zajęć specjalistycznych, przepisach regulujących to zagadnienie oraz praktycznych krokach, które pomogą stworzyć optymalne warunki dla dzieci wymagających szczególnej troski. Sprawdź, jakie działania są niezbędne, aby skutecznie wspierać rozwój najmłodszych. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy regulują wsparcie dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jakie dane są kluczowe dla planowania zajęć specjalistycznych. W jaki sposób wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka wpływa na ustalenie form wsparcia. Jakie formy wsparcia mogą być organizowane w przedszkolu niepublicznym. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) – jego rola w organizacji pomocy dla dziecka. Jakie dokumenty powinny być prowadzone i przechowywane w przedszkolu w związku z organizacją zajęć specjalistycznych.Zmiana nauczyciela w grupie przedszkolnej – czy to możliwe i jak ją przeprowadzić?
Dzieci szybko przywiązują się do swoich nauczycieli, a rodzice oczekują stabilności w edukacji przedszkolnej. Dlatego każda zmiana kadrowa w trakcie roku szkolnego budzi emocje i rodzi pytania: Czy można zmienić nauczyciela w przedszkolu? Sprawdź, czy dyrektor musi pytać o zgodę rodziców. Jak zadbać o to, by zmiana była jak najmniej stresująca dla dzieci? W tym artykule wyjaśniamy, w jakich sytuacjach zmiana nauczyciela jest możliwa, jakie obowiązki ma dyrektor oraz jak odpowiednio zakomunikować tę decyzję, aby wszyscy – dzieci, rodzice i kadra – czuli się komfortowo. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kiedy zmiana nauczyciela w grupie przedszkolnej jest możliwa. Czy dyrektor przedszkola musi uzyskać zgodę rodziców na zmianę nauczyciela. Jakie formalności należy spełnić przy zmianie nauczyciela. Jak przeprowadzić zmianę nauczyciela w sposób jak najmniej stresujący dla dzieci – najlepsze praktyki w komunikowaniu zmiany dzieciom i rodzicom. Jakie zasady obowiązują w kontekście zmiany nauczyciela w grupach mieszanych i zorganizowanych przez cały rok.Odroczenie obowiązku szkolnego – zadania i wyzwania dla dyrektora i kadry przedszkola
W przedszkolu, szczególnie w zerówkach, dzieci przeżywają ważny etap rozwoju, który ma wpływ na ich dalszą edukację. Czasami zdarza się, że dziecko nie jest gotowe do przejścia do klasy pierwszej, a w związku z tym zachodzi potrzeba powtarzania zerówki. Takie decyzje, choć rzadkie, stawiają przed dyrektorem i kadrą pedagogiczną przedszkola sporo zadań i wyzwań, które wymagają uwagi, delikatności oraz profesjonalizmu. W artykule omówimy, jak wygląda proces powtarzania zerówki, jakie wyzwania wiążą się z tą sytuacją oraz jak dyrektor i nauczyciele mogą skutecznie zarządzać tym procesem, dbając o dobro dziecka. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kiedy i dla jakich dzieci można odroczyć rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego. Jakie opinie i orzeczenia są niezbędne przy składaniu wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego. Jak i kiedy należy składać wnioski o odroczenie, w tym poznasz terminy i właściwy organ do składania wniosku. Jakie są różnice w procedurze odroczenia dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, a tymi bez orzeczenia. Kto podejmuje decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego i jakie dokumenty należy dołączyć. Czy częste nieobecności dziecka mogą wpłynąć na decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego. Czy istnieje możliwości kontynuowania przygotowania przedszkolnego przez dziecko, któremu odroczono obowiązek szkolny.
Aktualnie przeglądasz
Maj 2025 r. - Nr 141
