- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
UDZIELANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, jest dobrowolne i nieodpłatne (§3 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Oznacza to, że rodzice mogą zrezygnować z korzystania ze wsparcia udzielanego przez przedszkole. Jednak wykonywanie przez nich władzy rodzicielskiej powinno być realizowane w interesie dziecka. Jeśli w ocenie przedszkola rodzice niewłaściwie sprawują opiekę nad dzieckiem, nie biorą pod uwagę potrzeb dziecka i odmawiają współpracy z placówką, możliwe jest rozważenie skierowania wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka i sposób wykonywania władzy rodzicielskiej przez rodziców.
Artykuły
PODSTAWA PRAWNA I AUTORZY
DZIECKO Z DEFICYTAMI KOMPETENCJI I ZABURZENIAMI SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
DANE OSOBOWE POZYSKIWANE W ZWIĄZKU Z UDZIELANIEM POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DZIECKO ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
DZIECKO Z OPINIĄ O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Jednym z najważniejszych obowiązków związanych z dostarczeniem do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest opracowanie dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. To jednak nie wszystko. Przed dyrektorem przedszkola a szczególnie nauczycielami i specjalistami jest szereg zadań do wykonania w związku z przyjęciem do placówki dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak wywiązać się z tych obowiązków. Z tego artykułu dowiesz się: Dla jakich dzieci wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Od jakiego wieku wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w przedszkolu - co powinien zawierać. W jakim przypadku organizuje się zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu. Jaki jest wymiar zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu. W jakich godzinach realizować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu. Jaki jest wymiar pensum nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne. Jakie są potrzebne kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu. Kiedy dyrektor przedszkola musi, a kiedy może zatrudnić pomoc nauczyciela lub nauczyciela wspomagającego.ZADANIA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYREKTORA PRZEDSZKOLA ORAZ NAUCZYCIELI
DOKUMENTACJA ZWIĄZANA Z UDZIELANIEM POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu i odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przedszkolnej). Na początku roku szkolnego powinien on zadbać o wskazanie sposobu dokumentowania realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie udzielanej dzieciom pomocy oraz określić terminy i zasady ewentualnej kontroli, uwzględniając jej zakres w planie nadzoru pedagogicznego.REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Każde dziecko ma prawo do otrzymania warunków edukacji odpowiednich do ich potrzeb i możliwości. Warunki te wynikają z dokumentów takich jak orzeczenia i opinie, lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów podczas bieżącej pracy. Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących im pełne włączenie w życie społeczności przedszkolnej. Oznacza to, że każda placówka działająca w systemie edukacji powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Powinno się to odbywać, począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnętrznym przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby przedszkola i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia w indywidualnych przypadkach.
Aktualnie przeglądasz
grudzień 2019 -styczeń 2020 - Nr 20