• WSZYSTKIE
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Cele, obszary, warunki realizacji – praktyczne omówienie zmian podstawy programowej

    Nauka czytania i liczenia to nie jedyne zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Równie ważne są zmodyfikowane zalecenia warunków i sposobu jej realizacji. W obowiązującym rozporządzeniu zwraca się uwagę na potrzeby i możliwości dzieci z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Artykuły

  • Wniosek o udzielenie informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych będzie można złożyć również elektronicznie

    MEN opublikowało rozporządzenie zawierające wzór wniosku o udzielenie informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych. Wniosek będzie można składać nie tylko na piśmie, ale także drogą elektroniczną.
  • Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017

    Minister Edukacji Narodowej ustaliła kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017. Zaliczono do nich: 1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. 2. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach. 3. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości. 4. Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
  • Od 1 września 2016 r. umowa na piśmie, przed podjęciem pracy

    Od 1 września 2016 r. umowa o pracę musi zostać zawarta z pracownikiem przed dopuszczeniem do pracy. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisem­nej, pracodawca potwierdza pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
  • Rodzice sprawiający problemy – sprawdź, co zrobić, aby budować efektywną współpracę

    Trudny rodzic czy może konfliktowy nauczyciel? Zrozumienie czynników utrudniających współpracę z rodzicami i znajomość technik komunikacyjnych pomoże w uniknięciu konfliktów. Umiejętne rozpoznawanie przyczyn oraz dostosowanie działania do cech rodzica może ułatwić ich skuteczne rozwiązanie.
  • 60 dokumentów kontroli zarządczej – sprawdź, których brakuje, a które należy zaktualizować

    Przepisy nakładające na dyrektora obowiązek sprawowania kontroli zarządczej w przedszkolu nie wskazują, jakie dokumenty należy opracować ani jak często trzeba je aktualizować. Zachęcamy do zapoznania się z proponowanym wykazem oraz przypominamy – każdy dokument powinien obowiązywać tak długo, jak długo jest istotny i aktualny w przedszkolu.
  • Rozpoczęcie stażu nauczyciela – warunki, przeszkody, procedury

    Z początkiem roku szkolnego nauczyciele składają wnioski o rozpoczęcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego. Nauczyciele, którzy nie posiadają stopnia awansu, z dniem pierwszego zatrudnienia w przedszkolu otrzymują stopień nauczyciela stażysty i bez składania wniosku mogą rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego, pozostali muszą złożyć odpowiednie wnioski.
  • Kto może zostać opiekunem stażu nauczyciela – 14 faktów i mitów

    Odpowiedzialność za powierzenie funkcji opiekuna stażu ponosi dyrektor przedszkola. Wyznaczenie na opiekuna niewłaściwej osoby może pociągać za sobą konsekwencje dla dyrektora oraz nauczyciela ubiegającego się o awans zawodowy. Sprawdź, kto może pełnić funkcję opiekuna stażysty.
  • Jak po zmianie podstawy programowej wpływać na rozwój gotowości szkolnej sześciolatka

    Rozszerzenie edukacji przedszkolnej o naukę liczenia, czytania i pisania wpłynęło na praktykę przygotowania szkolnego. Zadaniem nauczycieli jest stworzenie takich warunków realizacji podstawy programowej, które umożliwią dziecku rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalno-społeczny oraz motoryczny, a jednocześnie – przygotowanie do nauki w szkole będzie twórczą i ważną przygodą edukacyjną.
  • Wzory umowy dla nauczyciela prowadzącego indywidualne wychowanie przedszkolne

    Zatrudniając nauczyciela w związku z organizacją indywidualnego przygotowania przedszkolnego, warto powołać się na przepisy o potrzebie wynikającej z orga­nizacji nauczania, a jako okres trwania umowy wskazać czas nauczania indywidualnego. Zawarcie umowy na czas określony w takim trybie jest korzystne dla przedszkola w razie rezygnacji z indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
  • Pięć zasad administrowania środkami ZFŚS, które pozwolą uniknąć kar finansowych

    ZFŚS nie jest funduszem premiowym, dlatego przyznawanie pomocy z uwzględnieniem jakichkolwiek kryteriów pozasocjalnych jest niedopuszczalne. Stwierdzenie nieprawidłowości może oznaczać karę grzywny lub spór ze związkiem zawodowym.
  • Grzywna i odsetki – poznaj skutki nieterminowego wypłacenia nagrody jubileuszowej

    Nauczyciel nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu, w którym upływa okres uprawniający do nagrody. Za nieterminową wypłatę świadczeń ze stosunku pracy ma prawo zażądać od pracodawcy odsetek. Sprawdź, kiedy roszczenie o wypłatę odsetek ulegnie przedawnieniu.

Aktualnie przeglądasz

wrzesień 2016 - Nr 25
Zarzadzanie przedszkolem nr 25 4AZ0025

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin