Dyrektor gminnego przedszkola nie może pełnić funkcji radnego w gminie, której podlega jego placówka. Dotyczy go także szereg zakazów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jeśli naruszy te przepisy, zostaje odwołany ze stanowiska kierowniczego.
Przepisy nie przewidują żadnych norm co do liczby godzin doraźnych zastępstw, które można przydzielić nauczycielom. O ich wymiarze oraz przydzieleniu konkretnemu nauczycielowi decyduje dyrektor przedszkola.
Przepisy prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu sporządzania planu urlopów wypoczynkowych. Powinien on być jednak sporządzony najpóźniej z rozpoczęciem nowego roku kalendarzowego, gdyż 1 stycznia pracownicy nabywają prawo do nowego urlopu i od tego dnia mogą z niego korzystać.
Astma jest jedną z najczęściej występujących chorób układu oddechowego, także u dzieci. Szacuje się, że nawet 10% z nich może chorować na astmę oskrzelową, co oznacza, że w każdym oddziale może znaleźć się 2–3 dzieci z tym schorzeniem.
Zarówno wywieszone ogłoszenie, jak i zapisy w regulaminie przedszkola stwierdzające, że za rzeczy pozostawione w szatni w czasie zajęć przedszkole nie odpowiada, nie mają żadnej mocy prawnej. Nie zwalniają one także z odpowiedzialności dyrektora przedszkola, zarówno publicznego, jak i niepublicznego.
Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji jest jedyną, w wyniku której decyzja rady pedagogicznej może być anulowana. W pozostałych sytuacjach jest obowiązująca. Jeśli w przedszkolu zaszły zmiany, które uniemożliwiają wprowadzenie innowacji, dyrektor powinien zgłosić to do odpowiedniego kuratorium.
Statut przedszkola powinien wskazywać tryb rozpatrywania skarg na nauczyciela przez dyrektora. Procedury powinny regulować takie kwestie, jak: forma skargi, zasady jej przyjmowania, tryb postępowania wyjaśniającego oraz terminy.
Kryteria naboru do przedszkola powinny być takie same dla rekrutacji głównej i uzupełniającej. Warto je przemyśleć, żeby na koniec rekrutacji nie pozostać z wolnymi miejscami mimo oczekujących chętnych.
Działania w ramach kontroli zarządczej powinny być ujęte w rocznym harmonogramie. W styczniu dyrektor przedszkola przeprowadza trzy kontrole: kontrolę systematyczności prowadzenia obserwacji pedagogicznych, kontrolę realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz kontrolę kasową.
Koniec I półrocza to dobry moment na podsumowanie efektów udzielanej przedszkolakom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyciągnięte wnioski pozwolą zmodyfikować harmonogram działań na II półrocze i udzielić skutecznego wsparcia wszystkim dzieciom, które tego potrzebują.
Wybór zajęć, nauczycieli i obszarów ich pracy, które zostaną poddane obserwacji, należą do dyrektora. Do jego zadań zalicza się także opracowanie procedur obserwacji i powiadomienie o nich grona pedagogicznego.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.