W szkole podstawowej z oddziałami przedszkolnymi nie prowadzi się osobnych ewaluacji wewnętrznych. Inaczej będzie jednak, gdy przedszkole jest połączone ze szkołą w zespół, wtedy stanowi odrębną jednostkę i powinno mieć także osobną ewaluację.
Ewaluacja wewnętrzna przedszkola może w realny sposób poprawić funkcjonowanie przedszkola poprzez usunięcie najsłabszych stron oraz wzmocnienie mocnych stron przedszkola. Aby tak się stało, trzeba ją dokładnie zaplanować – dowiedz się jak skonstruować plan oraz narzędzia, dzięki którym ewaluacja nie będzie traktowana jako zło konieczne lub zbędny czasochłonny obowiązek.
Od tego roku szkolnego do kompetencji rady pedagogicznej należy ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego (sprawowanego przez dyrektora i kuratora) w celu poprawy i doskonalenia jakości pracy przedszkola.
W nowych przepisach o nadzorze pedagogicznym, które obowiązują od 1 września br., rezygnowano z 5-stopniowej skali oceny spełniania wymagań (A–E), na rzecz tylko dwóch poziomów – podstawowego i wysokiego. Liczba wymagań pozostaje bez zmian i wynosi 12. Wprowadzono natomiast możliwość przerwania ewaluacji zewnętrznej, gdy przedszkole będzie podawało nieprawdziwe dane o swojej działalności.
Nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nie zmienia istoty dotychczasowych rozwiązań. Wprowadzono jednak kilka nowości – głównie w zakresie ewaluacji zewnętrznej, a wśród nich m.in.: przyjęto opisowy charakter raportu, wyznaczono termin na wprowadzenie w placówce programu naprawczego, a także wprowadzono elektroniczną platformę nadzoru.
Wyniki ewaluacji wewnętrznej najlepiej przedstawić na zebraniu rady pedagogicznej na koniec czerwca. W raporcie muszą być zawarte wnioski, które posłużą do pracy w kolejnym roku szkolnym, te powinny znaleźć odzwierciedlenie w planie nadzoru, doskonaleniu zawodowym nauczycieli i planie współpracy z rodzicami.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.