- WSZYSTKIE
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
6 nowości prawnych dla przedszkoli na rok szkolny 2024/2025
W nowy rok szkolny wchodzimy z kolejnymi zmianami prawnymi. Niewątpliwie najistotniejsza z nich dotyczy wcześniejszej emerytury dla nauczycieli, która przyniesie dla kadry przedszkola nieoczekiwane skutki. Bardzo ważną zmianą jest także wdrożenie ochrony sygnalistów, która rozciągnie się także na przedszkola. Sprawdź, jakie zmiany prawne istotne dla przedszkoli wchodzą w życie na początku roku szkolnego 2024/2025. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są aktualne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025? Jakie są zmiany w uprawnieniach emerytalnych nauczycieli od września 2024 roku? Na czym polega ochrona sygnalistów w przedszkolu? Jakie dokumenty należy opracować w przedszkolu w związku z wymogiem ochrony sygnalistów? Na jakich zasadach można zatrudniać w przedszkolu pracowników z Ukrainy od września 2024 roku? Jak będzie realizowane roczne przygotowanie przedszkolne przez dzieci z Ukrainy w roku szkolnym 2024/2025? Jakie są zmiany w zasadach organizacji zajęć religii od września 2024 roku?
Artykuły
Dodatek motywacyjny dla nauczycieli przedszkola
Wbrew powszechnemu przekonaniu większości nauczycieli dodatek motywacyjny nie należy się każdemu pracownikowi pedagogicznemu zatrudnionemu w przedszkolu, ale ma być swoistą nagrodą za ponadnormatywne wypełnianie swoich obowiązków i stanowić motywację do dalszej efektywnej pracy. Sprawdź, jakie są zasady przyznawania dodatku motywacyjnego w nowym roku szkolnym i kto może liczyć na ten składnik wynagrodzenia. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy dodatek motywacyjny to obowiązkowy składnik wynagrodzenia każdego nauczyciela? Jakie są warunki przyznania dodatku motywacyjnego? Jak szczegółowo należy określić kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego? Czy dyrektor przedszkola może ustalać własne kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego? Czy organ prowadzący podejmuje ostateczną decyzję o przyznaniu dodatku motywacyjnego? Czy informacja o przyznaniu dodatku motywacyjnego musi zawierać uzasadnienie? Jak wypłacać dodatek motywacyjny dla nauczyciela przedszkola? Czy można odebrać nauczycielowi dodatek motywacyjny?Neuroatypowe przedszkolaki. W jaki sposób zadbać o spójność i integrację grupy przedszkolnej, w której funkcjonują dzieci neuroróżnorodne?
Okres przedszkolny to dla wielu rodzin pierwszy kontakt z dużymi grupami równolatków swoich pociech. Ujawniają się różne trudności, które czasem w życiu rodzinnym nie były dla opiekunów zrozumiałe i tak widoczne, jak w przedszkolu. To często czas pierwszych kroków w kierunku diagnozy spektrum autyzmu czy niepełnosprawności intelektualnej. Dzieci z trudnościami funkcjonują w społecznościach przedszkolnych często długo, zanim proces diagnostyczny zostanie sfinalizowany. Dowiedz się, w jaki sposób zadbać o grupę, w której funkcjonują dzieci z różnicami rozwojowymi. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy neuroatypowość to jest to samo co spektrum autyzmu? Od czego zacząć pracę z grupą, w której są dzieci neuroatypowe? Co jest ważne w obserwacji indywidualnej dzieci? Co powinna zawierać obserwacja dzieci jako grupy? W jaki sposób integrować dzieci w neuroróżnorodnej grupie przedszkolnej? Jak dostosować zabawy integracyjne do potrzeb grupy? Jakie są korzyści z różnic pomiędzy dziećmi?Jak skonstruować program własny (autorski) w przedszkolu?
Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego. Tego typu program autorski powinien zawierać opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Z dniem 21 czerwca 2012 r. zostało uchylone rozporządzenie MEN, które określało warunki dopuszczania do użytku w przedszkolu programów wychowania i zarys struktury takiego programu. Nie oznacza to jednak, że przedstawione w rozporządzeniu rozwiązania nie mogą być inspiracją dla nauczyciela, który rozpoczyna pracę nad stworzeniem własnego programu. Sprawdź, gdzie aktualnie szukać wskazówek na temat opracowania programu autorskiego w przedszkolu. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy przepisy prawa określają, jak powinien być zbudowany program własny? Jak elementy może, a jakie powinien zawierać program autorski? Gdzie czerpać inspiracje i wskazówki do skonstruowania dokumentu? Jakie są podstawy prawne opracowania, zatwierdzenia do użytku i realizacji programu własnego? Czy program własny może spełniać kryteria dotyczące innowacji pedagogicznej?
Aktualnie przeglądasz
Wydanie 134 Wrzesień/Październik 2024 r. - Nr 134
