• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Diagnoza gotowości szkolnej – praktyczne wskazówki dla dyrektora

    Diagnozowanie i obserwowanie dzieci przez cały okres ich pobytu w przedszkolu, a w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej objęcie ich diagnozą przedszkolną jest zadaniem nauczycieli. Za przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej wszystkich dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu i wydanie ich rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola. Sprawdź, czy Ty i Twoja kadra jesteście odpowiednio przygotowani do realizacji tego zadania. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są zadania dyrektora przedszkola związane z przygotowaniem diagnozy gotowości szkolnej przedszkolaków. Na podstawie jakich przepisów sporządza się diagnozę. Jakie regulacje wewnętrzne warto mieć odnośnie do sporządzania diagnozy. Kogo dotyczy diagnoza gotowości szkolnej. Na jakich zasadach możliwe jest odroczenie obowiązku szkolnego. Jak sporządzić diagnozę gotowości szkolnej dziecka, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolnej poza przedszkolem. Jakie są zadania nauczycieli w procesie oceny gotowości szkolnej dzieci. Jak chronić dane osobowe dzieci i rodziców przygotowując diagnozę. Czy trzeba informować rodziców o wstępnej diagnozie gotowości szkolnej. Jaką treść powinien mieć dokument diagnozy gotowości szkolnej. Kto jest odpowiedzialny za sprawdzenie i podpisanie dokumentu diagnozy. Co zrobić, jeżeli rodzice nie zgadzają się z diagnozą swojego dziecka.

Artykuły

  • Odroczenie rocznego przygotowania przedszkolnego

    Pytanie: Czy dziecko 5-letnie z opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju może pozostać w grupie dzieci 5-letnich, czy zgodnie z rocznikiem 2015 powinno rozpocząć roczne przygotowanie przedszkolne? Dziecko obecnie zgodnie ze wskazaniami poradni psychologiczno-pedagogicznej jest w oddziale przedszkolnym z dziećmi młodszymi 4-letnimi. Poradnia zaleca pozostawienie dziecka w grupie dzieci 5-letnich, rodzic dziecka również nie chce posłać dziecka do oddziału „0”. Czy jest podstawa i jaka, aby dziecko nie rozpoczęło rocznego przygotowania przedszkolnego wraz z rówieśnikami? Czy powinno rozpocząć roczne przygotowanie przedszkolne i ewentualnie mieć potem odroczony obowiązek szkolny w związku z nieosiągnięciem gotowości szkolnej?
  • Ocena dojrzałości szkolnej dziecka nauczanego w domu

    Pytanie: Dziecko obecnie jeszcze 5-letnie realizuje wychowanie przedszkolne poza przedszkolem (nauczanie domowe). Nauczyciele nie mogą prowadzić obserwacji diagnostycznych, a zatem nie mogą przygotować diagnozy gotowości szkolnej. Matka jednak chce posłać wcześniej dziecko do klasy pierwszej szkoły (twierdzi, że realizuje z dzieckiem program przygotowania przedszkolnego obowiązującego w zerówce). Jak sprawdzić dojrzałość szkolną, skoro nie chodzi do przedszkola? Rodzice nie wystąpili z wnioskiem o przygotowanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do 30 września 2020 r. Bardzo im jednak zależy i zwrócili się z prośbą do nauczyciela przedszkola o przygotowanie takiej informacji, jednocześnie przyprowadzili dziecko do przedszkola na okres tygodnia, aby ułatwić nauczycielce przygotowanie diagnozy (teraz). Nauczycielka zna dziecko, gdyż uczęszczało do jej grupy w poprzednim roku. Czy trzeba w tej sprawie zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej? Na jakiej podstawie dyrektor może wyrazić zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły dziecka 6-letniego po nauczaniu domowym w roku szkolnym 2021/2022?
  • Odroczenie obowiązku szkolnego – wymagane dokumenty

    Pytanie: Opiekunowie bliźniaków (rodzina zastępcza), którzy podczas rekrutacji zgłosili chęć przeniesienia dzieci do naszego przedszkola, uważają, że dzieci mają za duże braki, by iść do szkoły, chociaż rocznikowo powinni pójść od września do I klasy. W dokumentach dzieci nie ma opinii poradni p-p, dzieci są w trakcie diagnozowania. Dotychczasowe przedszkole wystawi najprawdopodobniej dokument o braku gotowości szkolnej. Czy na tej podstawie możemy teraz przyjąć te dzieci? Do przedszkola wpłynęło więcej wniosków niż mamy miejsc, więc będziemy stosowali kryteria z ustawy i gminne, te dzieci spełniają 2 spośród 7 kryteriów ustawowych.

Artykuły

  • Zakaz wypowiadania umowy w miesiącu przeprowadzania diagnozy przedszkolnej

    Czy przedszkole niepubliczne może zawrzeć w umowie o pracę z nauczycielem zapis, zgodnie z którym pracownik nie będzie mógł jej wypowiedzieć w miesiącu przygotowania rocznej lub półrocznej karty obserwacji dziecka bądź gotowości szkolnej?
  • Problem z wypełnieniem druku diagnozy przedszkolnej

    Nauczyciele aktualnie opracowują druk gotowości szkolnej dzieci (które idą od września do 1 klasy). Co powinno się znaleźć w punkcie dotyczącym dodatkowych spostrzeżeń o dziecku? Do tej pory pisaliśmy np. „Na podstawie zadań arkusza gotowości szkolnej, który określa dojrzałość szkolną dziecka, chłopiec zdobył łącznie 117 punktów, tym samym jest gotowy do podjęcia obowiązków szkolnych”– teraz dzieci nie robią zadań z arkusza gotowości. Na jakiej podstawie powinna być zrobiona ocena gotowości, aby informacja nie była krzywdząca dla dziecka? Przedszkole pracuje zdalnie. Obserwacje ani hospitacje się nie odbywają. Nauczyciele wysyłają karty pracy dla rodziców (nie pracują w żadnym programie online. Co z obszarami podstawy programowej w przedszkolu, które nie mogą być zrealizowane w formie przesyłanych zajęć – mają być uwzględnione w innych miesiącach czy mimo wszystko np. mamy wpisać teatrzyk dla dziecka albo zajęcia gimnastyczne itp.?
  • Podpisanie diagnozy przedszkolnej, gdy dyrektora zastępuje nauczyciel sporządzający ten dokument

    Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego, na dwa miesiące muszę wyjechać (urlop bezpłatny), na czas mojej nieobecności organ prowadzący mianuje osobę, która będzie pełniła obowiązki dyrektora przez czas mojej nieobecności. Czy jeżeli będzie to równocześnie nauczyciel zerówki, który przygotowuje diagnozę gotowości szkolnej, którą do końca kwietnia należy oddać rodzicom, czy w miejscu „podpis dyrektora” wystarczy jedynie jego podpis z dopiskiem „ z upoważnienia”, czy też ktoś jeszcze powinien podpisać ten dokument?
  • Nazwa dokumentu z poradni w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego

    Czy dokument pod nazwą „diagnoza pedagogiczna”, wydany przez poradnię niepubliczną w celu oceny gotowości szkolnej i zawierający stanowisko poradni „odroczenie rozpoczęcia obowiązku szkolnego przez dziecko w roku szkolnym 2020/2021, może być opinią poradni w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego czy w nagłówku musi być nazwa „opinia” zgodnie z Prawem oświatowym.
  • Zasady odraczania obowiązku szkolnego

    Rodzice dziecka z zerówki pomimo opinii nauczyciela o braku gotowości szkolnej zdecydowali posłać go do klasy I, i mimo zaleceń nie poszli do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Widać, że dziecko sobie nie poradzi, mama teraz wyraża chęć zapisania do paradni i żałuje, że nie zostawiła dziecka w zerówce. Czy jest możliwość, żeby dziecko z powrotem trafiło do zerówki?

Aktualnie przeglądasz

kwiecień-maj 2021 - Nr 26
Poradnik dyrektora przedszkola nr specjalny 26 5AZ0026

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin