niepełnosprawność ruchowa

Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu ogólnodostępnym?

Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu ogólnodostępnym?

Dziecko w okresie przedszkolnym uwielbia być w ruchu. Eksploruje świat całym sobą, wykorzystuje do tego wszystkie zmysły i całą swoją energię. Ciało przedszkolaka rozwija swoje umiejętności z każdym dniem. Motoryka mała i duża są wysoko na liście priorytetów edukacji przedszkolnej. Przedszkolak powinien być coraz bardziej samodzielny, sprawny, skoordynowany. Przedszkole dostarcza do tego ogrom okazji – motorykę doskonalą zabawy ruchowe, gry zespołowe, różnorodne techniki plastyczne, sensoryczne. W jaki sposób w tym dynamicznym środowisku ma odnaleźć się kilkulatek z niepełnosprawnością ruchową? Jak go wesprzeć w przedszkolu ogólnodostępnym?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Z jakimi rodzajami niepełnosprawności ruchowej najczęściej spotykają się nauczyciele w przedszkolach ogólnodostępnych?
  • Jakie informacje nauczyciel powinien zebrać od rodziców dziecka z niepełnosprawnością ruchową?
  • Jakie emocje mogą towarzyszyć rodzicom dziecka z niepełnosprawnością?
  • Jak dostosować przestrzeń przedszkolną do potrzeb dziecka z niepełnosprawnością ruchową?
  • Jak dostosować pomoce edukacyjne do specyficznych potrzeb dziecka?
  • Jak wspierać rozwój emocjonalny dziecka z niepełnosprawnością ruchową?
  • Jak pracować z grupą rówieśniczą, aby zapobiec wykluczeniu dziecka z niepełnosprawnością ruchową?