Obowiązujący od 2019 r. standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zakłada, że osoby kończące jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna i posiadające przygotowanie pedagogiczne już w toku studiów zdobywają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela języka obcego w przedszkolu. Sprawdź, czy absolwenci studiów prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia, aby uczyć języka obcego, muszą dodatkowo legitymować się świadectwem egzaminu z tego języka.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego.
Z tego artykułu dowiesz się, czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku logopedia oraz studia licencjackie na kierunku opieka na małym dzieckiem i zdała państwowy egzamin nauczycielski z danego języka, II stopnia może uczyć języka angielskiego w przedszkolu.
Do 31 sierpnia 2020 r. wymagania kwalifikacyjne do nauczania języków obcych w przedszkolu są łagodniejsze. Jednak już teraz warto tak zaplanować doskonalenie nauczycieli, aby za 5 lat nie zabrakło w placówce pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Tym bardziej że zmiana ma charakter rozwojowy i od 1 września 2017 r. zajęcia z języka obcego w przedszkolu obejmą wszystkie dzieci.
W najkorzystniejszej sytuacji są dzieci, których wychowawca ma kwalifikacje do nauczania języka obcego. Powinien on wtedy wplatać język obcy we wszystkie obszary podstawy programowej. W innych przypadkach zabawy z językiem obcym powinny być realizowane w ramach 1/5 czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczne.
Zajęcia języka obcego dla 5-latków może prowadzić nauczyciel zatrudniony tylko do realizacji godzin z tego obszaru podstawy programowej lub nauczyciel – wychowawca grupy w ramach pensum lub godzin ponadwymiarowych.
W czasie monitorowania realizacji podstawy programowej należy zwrócić uwagę, czy nauczyciele zachowują proporcje względem różnych aktywności. Od 1 września w 1/5 czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczne w rozliczeniu tygodniowym w grupie 5-latków należy uwzględnić zabawy z językiem obcym.
Od 1 września 2015 r. w przedszkolu ma odbywać się przygotowanie dzieci pięcioletnich do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Przepisy nie określają jednak, w jakim wymiarze godzinowym. Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci w wieku 5–6 lat i trwać około 30 minut.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.