• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w przedszkolu krok po kroku

    Jednym z kluczowych obowiązków dyrektora przedszkola jest sprawowanie nadzoru pedagogicznego, który corocznie należy podsumować w formie sprawozdania i przedstawić go na posiedzeniu rady pedagogicznej. W minionym roku zmieniły się przepisy o nadzorze pedagogicznym, a tym samym zawartość planu, który determinuje zawartość sprawozdania. Oznacza to, że należy odłożyć na bok stosowane dotychczas szablony raportów sprzed lat i opracować nowy dokument zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami. Sprawdź, co powinno zawierać sprawo-zdanie z nadzoru, i skorzystaj z gotowego wzoru tego dokumentu. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: W jakim terminie dyrektor przedszkola sporządza sprawozdanie z nadzoru? Komu dyrektor przedszkola prezentuje wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego? Jakie zmiany w przepisach o nadzorze nastąpiły w minionym roku? Co powinno zawierać sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego? W jakiej formie podsumować nadzór pedagogiczny w przedszkolu? Co zrobić ze sprawozdaniem z nadzoru po jego zaprezentowaniu radzie pedagogicznej?
  • 10 kwestii, które dyrektor musi ustalić na sierpniowym zebraniu rady pedagogicznej

    Ważnym wydarzeniem dla rady pedagogicznej jest spotkanie rady pedagogicznej inicjowane przez dyrektora przedszkola przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Jako przewodniczący dyrektor musi dokładnie zaplanować zebranie i skutecznie poinformować członków rady o jego terminie i porządku. Głównym celem sierpniowego zebrania nauczycieli jest omówienie i zatwierdzenie istotnych kwestii dotyczących funkcjonowania przedszkola w nadchodzącym roku szkolnym. Sprawdź, których kwestii nie należy pomijać. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie kroki powinien podjąć dyrektor przedszkola przed przedstawieniem planu pracy radzie pedagogicznej? Jakie są wymagania dotyczące wyrażenia opinii przez radę pedagogiczną w sprawie planu pracy? Czy przedszkola niepubliczne i publiczne punkty przedszkolne mają obowiązek opracowania rocznego planu pracy? Kto przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia, jakie są etapy przydzielania zadań? Jak dyrektor omawia sprawy kadrowe przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego? Jak dyrektor określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli? Kto ustala zasady prowadzenia dokumentacji w przedszkolu?

Artykuły

  • Dobrze zaplanowana współpraca z instytucjami to wsparcie dla nauczycieli i korzyści dla przedszkola

    Dobry dyrektor to menedżer, który nie tylko skutecznie zarządza funkcjonowaniem przedszkola, lecz również aktywnie angażuje się we współpracę z lokalnym środowiskiem. Współpraca ta odgrywa kluczową rolę w rozwoju placówki oraz zapewnieniu wszechstronnego rozwoju dzieci. Poprzez budowanie silnych relacji i partnerstw z instytucjami i podmiotami z otoczenia dyrektor przyczynia się do stworzenia korzystnego i inspirującego środowiska dla dzieci. Jest to proces, który wymaga starannego planowania, systematyczności oraz różnorodności działań. Artykuł przedstawia praktyczne wskazówki dotyczące planowania i organizacji działań współpracy oraz wskazuje instytucje i podmioty, z którymi przedszkola mogą nawiązywać współpracę. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są korzyści wynikające z dobrej współpracy z instytucjami? Jak zaplanować i organizować działania współpracy ze środowiskiem lokalnym? Z którymi podmiotami środowiska lokalnego może współpracować przedszkole? Jakie są korzyści dla przedszkola i uczestników współpracy lokalnej? Jak opracować sprawozdanie z realizacji planu współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym? Które przepisy prawne regulują obowiązek nawiązywania współpracy ze środowiskiem lokalnym? Czy przepisy rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek mają zastosowanie w przedszkolach niepublicznych i punktach przedszkolnych?
  • Praca z dzieckiem ze wzmożonym lękiem separacyjnym. Dobre praktyki

    Nie idź, nie chcę tu zostać, nie zostawiaj mnie, chcę do domu! Tego typu komunikaty słychać w większości przedszkolnych szatni. Rozstanie z opiekunem to dla wielu dzieci trudny moment. Pojawia się krzyk, płacz, potrzeba przylgnięcia do ukochanego dorosłego, lęk przed odsunięciem się choćby na milimetr, głośny protest. Gdy rozstanie mija, opiekun wychodzi, zdarza się, że dziecko nadal się nie wycisza, przypomina wielokrotnie o bolesnej rozłące. Czasem lęk jest tak silny, że zaburza zwykłe funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej. Jak pracować z dzieckiem, które ma trudności separacyjne? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są trudności i obawy związane z adaptacją dziecka do przedszkola oraz dlaczego czas adaptacji może być różny dla każdego dziecka? Jakie są objawy lęku separacyjnego u dzieci i jak wpływa on na ich codzienne funkcjonowanie w przedszkolu? Dlaczego lęk separacyjny jest naturalnym uczuciem u dzieci i jak rozwija się w różnych okresach życia? Jakie doświadczenia mogą wpływać na wzrost lęku separacyjnego u dzieci? Jak nazywanie emocji dziecka i normalizacja sytuacji rozstania może pomóc w łagodzeniu lęku separacyjnego? Które działania nauczycieli i rodziców nie pomagają w przezwyciężaniu lęku separacyjnego?
  • Dofinansowanie studiów podyplomowych w czasie urlopu zdrowotnego nauczyciela

    Nauczyciel korzystający z urlopu dla poratowania zdrowia nie może wykonywać żadnej działalności zarobkowej. Jednocześnie jednak nie ma obowiązku powstrzymywania się od wszelkiej aktywności. Wielu nauczycieli w czasie urlopu zdrowotnego uczęszcza na kursy i studia podyplomowe, a niektórzy składają wnioski o jego dofinansowanie. Sprawdź, czy możliwe jest dofinansowanie studiów podyplomowych nauczyciela w czasie urlopu dla poratowania zdrowia. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy podczas urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciel może ubiegać się o dofinansowanie studiów podyplomowych? Czy doskonalenie zawodowe jest uznawane za aktywność zarobkową i czy można je realizować w trakcie urlopu zdrowotnego? Czy dyrektor może odmówić i nie przyznać dofinansowania na doskonalenie zawodowe?
  • Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez dziecko w przedszkolu

    W trakcie swej praktyki autor wielokrotnie spotkał się z pytaniami dotyczącymi zasad odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez wychowanków przedszkola. Najczęściej pojawiającym się problemem jest możliwość obciążenia odpowiedzialnością majątkową rodziców ucznia, który spowodował szkodę. Niniejszy artykuł ma na celu pomoc w usystematyzowaniu wiedzy o odpowiedzialności odszkodowawczej w związku z osobą dziecka uczęszczającego do przedszkola. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Kto ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez ucznia w przedszkolu? Czy wychowankowi przedszkola można przypisać winę za wyrządzenie szkody? Czym jest odpowiedzialność odszkodowawcza? Kiedy odpowiedzialność za dziecko przechodzi z rodziców na pracowników przedszkola? Jakie warunki muszą być spełnione, aby przedszkole było zwolnione z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez dziecko?
  • Przedszkole niepubliczne może przyjąć dziecko tylko na WWR

    Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) stanowi istotny element opieki i wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnością. Należy pamiętać, że jest to odrębna forma wsparcia dla dzieci i może być realizowana niezależnie od tego, czy dziecko uczęszcza do danego przedszkola. To oznacza, że przedszkole niepubliczne może przyjąć dziecko tylko na WWR i otrzyma w związku z tym dotację. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy przedszkola niepubliczne mogą otrzymywać dotacje na dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nawet jeśli dzieci te nie są ich wychowankami? Jakie warunki musi spełniać przedszkole niepubliczne, aby organizować wczesne wspomaganie rozwoju dzieci? Jakie są obowiązki przedszkola dotyczące przekazywania informacji o dzieciach objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju?
  • Wysokość opłaty za posiłki w przedszkolu „za złotówkę”

    Przedszkola wyłonione w otwartym konkursie ofert do realizacji zadania związanego z zapewnieniem korzystania z wychowania przedszkolnego pobierają od rodziców opłaty, o których mowa w ustawie z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Trzeba pamiętać, że dotyczy to także opłat za wyżywienie. Wobec tego, czy tzw. przedszkole „za złotówkę” może w wysokości opłaty uwzględnić także koszty związane z przygotowaniem posiłku? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie opłaty mogą pobierać niepubliczne przedszkola „za złotówkę” zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych? Czy opłata za wyżywienie obejmuje wynagrodzenia pracowników i koszty utrzymania stołówki? Które przepisy regulują opłaty za wyżywienie w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego? Czy przedszkola „za złotówkę” mogą pobierać dodatkowe opłaty od rodziców? Jakie są konsekwencje obciążania rodziców dodatkowymi kosztami w przedszkolach „za złotówkę”?
  • IPET i WOPFU wyłącznie w formie elektronicznej

    Dążąc do ograniczenia ilości dokumentów gromadzonych w postaci papierowej, wielu dyrektorów rozważa prowadzenie w formie elektronicznej dokumentacji związanej z kształceniem specjalnym. Sprawdź, czy IPET i WOPFU mogą mieć jedynie postać elektroniczną? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy IPET i WOPFU muszą mieć postać dokumentów papierowych? Które przepisy rozstrzygają o formie IPET i WOPFU?
  • IPET w sierpniu? Opracowanie programu dla dziecka zapisanego do przedszkola na jeden miesiąc

    Niektóre dzieci są zapisywane do przedszkola tylko na miesiące wakacyjne. Nie oznacza to jednak, że zakres obowiązków wobec wychowanka jest inny niż w przypadku dzieci uczęszczających na zajęcia przez cały rok. Szczególnie problematyczne okazuje się w takiej sytuacji zorganizowanie dla dziecka kształcenia specjalnego, czasu jest bowiem mało. Sprawdź, czy przedszkole musi opracować IPET dla dziecka zapisanego do przedszkola tylko na sierpień. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy przedszkole musi opracować IPET dla dziecka zapisanego tylko na sierpień? Czy istnieje możliwość opracowania IPET szybciej niż w ciągu 30 dni?
  • Ogrodzenie przedszkola – jakie wymagania musi spełniać

    Teren przedszkola lub szkoły, w której działa oddział przedszkolny, musi być ogrodzony. Co jednak istotne – ogrodzenie to musi spełniać wymagania określone w różnych aktach prawnych. Sprawdź, jakie cechy musi posiadać ogrodzenie przedszkola, aby zapewniało bezpieczeństwo dzieciom w czasie zajęć. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są wytyczne dotyczące ogrodzenia placówki oświatowej? Jakie cechy musi spełniać ogrodzenie przedszkola, aby zapewnić bezpieczeństwo dzieciom? Dlaczego furtki i bramy na terenie przedszkola powinny być zamknięte? Jakie są wymogi dotyczące ochrony przeciwpożarowej przy drodze pożarowej na terenie przedszkola? Czy te same wymagania dotyczą również przedszkoli niepublicznych?
  • Zawieszenie zajęć w przedszkolu z powodu braku wody

    Awaria wodociągowa, która prowadzi do braku dostępu do wody w przedszkolu, może oznaczać konieczność zawieszenia zajęć. Woda jest niezbędnym elementem codziennego funkcjonowania placówki, nie tylko w kontekście higieny, ale także w zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków do nauki i zabawy. Brak wody może narazić maluchy na ryzyko związane z higieną, zdrowiem i komfortem, co stawia dyrektorów i personel przedszkoli w trudnym położeniu. Sprawdź, co zrobić, aby zawiesić zajęcia w przedszkolu z powodu braku wody. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy awaria wodociągowa w przedszkolu może prowadzić do zawieszenia zajęć? Jakie kroki podjąć, aby zawiesić zajęcia w przypadku braku wody? Czy w przypadku zawieszenia zajęć z powodu braku wody trzeba zorganizować naukę zdalną?
  • Uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie przypisuje się do oddziału

    Dziecka realizującego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze nie przypisuje się do oddziału przedszkolnego. Zajęcia dla tego dziecka organizuje się odrębnie, na podstawie odrębnych przepisów i dokumentuje się je w oddzielnym dzienniku zajęć. Czy skoro dziecko nie jest przypisane do oddziału, to oznacza, że przedszkole dysponuje wolnym miejscem i można przyjąć kolejnego wychowanka? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jaka jest podstawa prawna organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolu? Czy uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest uwzględniany w liczbie dzieci w oddziale? Czy uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wpisuje się do dziennika zajęć przedszkola?
  • Prawo dyrektora przedszkola do uchylenia uchwały rady pedagogicznej

    Przepisy prawa oświatowego mówią, że dyrektor przedszkola realizuje uchwały rady przedszkola oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących. Nie oznacza to jednak, że ma on obowiązek wykonania każdej uchwały – nie uczyni tego w sytuacji, gdy będzie ona niezgodna z przepisami prawa. Co jednak ważne – dyrektor nie może samodzielnie uchylić uchwały. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy dyrektor przedszkola musi wykonać każdą uchwałę rady pedagogicznej? Jak dyrektor przedszkola może wstrzymać wykonanie uchwały? Kto posiada uprawnienie do uchylenia uchwały rady pedagogicznej? Czym różni się wstrzymanie wykonania od uchylenia uchwały?
  • Zajęcia w przedszkolu rozpoczynają się 1 września 2023 r. – rozpoczęcia roku szkolnego nie można przesunąć

    W 2023 r. dzień 1 września przypada w piątek, co oznacza, że zajęcia w szkołach rozpoczną się dopiero w poniedziałek 4 września 2023 r. Należy jednak pamiętać, że zasada ta nie dotyczy przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy zajęcia w przedszkolu rozpoczynają się 1 września 2023 r.? Które przepisy regulują datę rozpoczęcia zajęć w przedszkolach? Czy oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych muszą prowadzić zajęcia 1 września 2023 r.? Kiedy rozpoczyna się i kończy rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach?
  • Dzielenie jest w cenie. Scenariusz zajęć dla grup przedszkolnych

    To zupełnie normalne, że kilkulatek nie lubi się dzielić. Ulubione przedmioty, atrakcyjne zabawki, słodycze najchętniej zostawiłby dla siebie. Nie jest łatwo oddać komuś coś, co sprawia dużą przyjemność. Zwłaszcza maluchowi, który dopiero uczy się regulacji emocji i tego, że przedmiot oddany może do niego wrócić. Z tego powodu w grupach przedszkolnych wybuchają konflikty. Celem zajęć przeprowadzonych według scenariusza jest wzmocnienie dzieci w rozwoju umiejętności dzielenia się zasobami i pomoc im w zbudowaniu granic, które będą im służyć.

Aktualnie przeglądasz

Sierpień 2023 - Nr 120
Poradnik Dyrektora przedszkola sierpień 2023

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin