• WSZYSTKIE
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Misja i wizja placówki – jak wykreować podstawy, na których zbudujemy wizerunek placówki?

    Jednym z kryteriów oceny pracy dyrektora jest od 1 września 2018 r. budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola. Warto zastanowić się, w jaki sposób dążyć do jego spełnienia, a jednocześnie – doprowadzić do zaszczepienia w świadomości rodziców i społeczności lokalnej przekonania o wysokiej jakości świadczonych. Jak to zrobić? Drogę do kreowania i rozwijania pozytywnego wizerunku warto zacząć od misji oraz wizji przedszkola.

Artykuły

  • Od 1 stycznia 2019 r. będą obowiązywały restrykcyjne zasady rozliczania dotacji na dzieci i uczniów niepełnosprawnych

    Od 1 stycznia 2019 r. będą obowiązywały nowe, restrykcyjne zasady wydatkowania i rozliczania dotacji otrzymywanej na dzieci i uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź na czym polegają zmiany i pamiętaj, że popełnienie błędu może narazić przedszkole lub szkołę na obowiązek zwrotu dotacji!
  • O czym musisz pamiętać opracowując plan urlopów wypoczynkowych na 2019 rok

    Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie określają terminu, w jakim powinien być sporządzony plan urlopów. Ze względu jednak na to, że nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni przedszkola mogą korzystać z urlopu już od 1 stycznia, ustalenie planu urlopów powinno nastąpić przed tą datą.
  • Czy rodzicowi niepełnosprawnego dziecka przysługują szczególne uprawnienia

    Rodzice wychowujące dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności nie korzystają z licznych dodatkowych uprawnień nieprzewidzianych dla rodziców dzieci zdrowych.  Pracownikowi wychowującemu niepełnosprawne dziecko przysługuje dłuższy urlop wychowawczy – czy to jedyne uprawnienie?
  • Kandydat na stanowisko dyrektora przedszkola nie składa oświadczenia lustracyjnego

    Kandydaci na dyrektorów przedszkoli nie muszą składać oświadczeń lustracyjnych. Taki obowiązek dotyczy wyłącznie kandydatów na dyrektorów szkół i to nie na wszystkich. A co w przypadku dyrektorów szkół z oddziałami przedszkolnymi lub zespołów szkolno-przedszkolnych?
  • Realizacja zadań związanych z preorientacją zawodową w przedszkolu

    W każdym przedszkolu należy realizować doradztwo zawodowe. O ile nie ma obowiązku opracowywania w tym celu odrębnego programu, o tyle nie jest to wykluczone. Zapoznaj się z propozycją programu doradztwa opracowanego specjalnie dla przedszkoli i dowiedz, w jaki sposób można prowadzić systematyczne działania ukierunkowane na wspieranie dzieci w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego doradztwo zawodowe jest ważne już w przedszkolu? Jakie są założenia i cele preorientacji zawodowej w przedszkolu? Jakie działania można podjąć, aby wesprzeć dzieci w podejmowaniu świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych? Kto powinien być zaangażowany w realizację programu doradztwa zawodowego w przedszkolu? Jak można dostosować działania doradcze do potrzeb różnych grup – dzieci, rodziców i nauczycieli? Czy program doradztwa zawodowego musi być realizowany wyłącznie podczas zajęć edukacyjnych? Jakie metody i formy pracy sprawdzają się w poradnictwie zawodowym dla dzieci? Jak weryfikować i ewaluować skuteczność działań związanych z preorientacją zawodową w przedszkolu? Jakie korzyści przynosi systematyczna realizacja zadań z zakresu doradztwa zawodowego dla dzieci? Dlaczego warto zaangażować lokalne środowisko w realizację programu doradztwa zawodowego? Jakie przepisy prawne regulują realizację zadań związanych z doradztwem zawodowym w przedszkolu?
  • Zadania dyrektora w związane z nadzorem nad realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej

    Kontrola dokumentacji czy zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jedne z ważniejszych zadań dyrektora, który czuwa nad prawidłową realizacją zadań w tym zakresie. Obowiązków jest jednak dużo więcej, co wiąże się również w prawidłową oceną efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podpowiadamy, na jakich elementach warto się skupić.
  • Przepisy nie wskazują, jakie wartości kaloryczne powinny mieć posiłki w przedszkolach

    Wymagania w zakresie żywienia dzieci i młodzieży w ramach żywienia zbiorowego w przedszkolach zostały uregulowane w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia, zaś wymagania, jakie muszą spełniać środki spożywcze – w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Żadne przepisy nie określają jednak, jakie wartości kaloryczne i energetyczne mieć przygotowywane posiłki. W takim razie – jakich norm przestrzegać?
  • Dyrektor może, ale nie musi sporządzać protokołów z przeprowadzanych kontroli

    O sposobie dokumentowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego decyduje dyrektor przedszkola. Rodzaje i sposoby prowadzenia dokumentacji powinny być dostosowane do zakresu kontroli, której tematyka powinna odpowiadać zdiagnozowanym potrzebom przedszkola.
  • Organizacja wycieczek w przedszkolach – wyjaśniamy najbardziej problematyczne kwestie

    Chociaż nowe rozporządzenie dotyczące organizacji wycieczek w przedszkolach obowiązuje od 2 czerwca 2018 r., wciąż wiele kwestii budzi wątpliwości dyrektorów i rodziców. W artykule znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizacji wycieczek w przedszkolach publicznych i niepublicznych.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2018 - Nr 57
4AZ_57-1

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin