- Data: 28.04.2021
Realizacja orzeczeń i opinii poradni p-p w przedszkolu– rozwiązania problemów z praktyki
Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.
- Data: 08.02.2021
Czy dyrektor przedszkola może wymagać od nauczycieli dokumentów z obserwacji i diagnozy dzieci?
Dowiedz się, czy nauczyciel ma obowiązek przekazać dyrektorowi obserwację i diagnozę dzieci przedszkolnych, tj. narzędzi, za których pomocą badał dzieci. Upewnij się także, czy nauczyciel ma obowiązek przekazać rodzicom wyniki obserwacji wstępnej 3–5-latków.
- Data: 08.02.2021
Dokumentacja nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem
Czy nauczyciel wspomagający zatrudniony do wspomagania dziecka z autyzmem prowadzi jakąś własną dokumentację? Czy powinien mieć jakiś plan/program? Zajęcia rewalidacyjne oraz z pomocy pp prowadzą inne osoby i mają one dzienniki przypisane do tych zajęć.
- Data: 08.02.2021
Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego
Jakie studia uzupełniające powinna ukończyć osoba ubiegająca się na stanowisko nauczyciela wspomagającego, a posiadająca następujące wykształcenie: tytuł magistra pedagogiki specjalnej o specjalności pedagogika resocjalizacyjna oraz licencjat na kierunku praca socjalna?
- Data: 08.02.2021
Nauczyciel wspomagający – praktyczne rozwiązania dla dyrektora
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu jest obowiązkiem lub jedną z możliwości zapewnienia dziecku z orzeczeniem poradni dodatkowego wsparcia. Sprawdź, kiedy musisz zatrudnić takiego nauczyciela i jakie kwalifikacje powinien posiadać w zależności od niepełnosprawności dziecka.
- Data: 08.02.2021
Zmiana rodzaju wsparcia dla dziecka mimo zaleceń z orzeczenia
Coraz częstszą sytuacją jest ta, w której rodzic dostarcza do przedszkola orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Jednym z zaleceń orzeczenia jest zapewnienie nauczyciela wspomagającego dla dziecka. Natomiast w ocenie nauczycieli dziecko wymaga przede wszystkim stałej opieki/asysty i pomocy we wszystkich czynnościach samoobsługowych. Czy zespół może rekomendować w IPET zatrudnienie pomocy nauczyciela na czas pobytu dziecka w przedszkolu?