- Data: 21.11.2023
Kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka w spektrum autyzmu przez specjalistę jest kluczowe dla zrozumienia unikalnych potrzeb, zachowań i mocnych stron dziecka. Informacje te umożliwiają stworzenie skutecznego planu edukacyjnego i wsparcia, dostosowanego do indywidualnych cech i sposobu percepcji świata przez dziecko. Wywiad pomaga także w budowaniu współpracy między przedszkolem a rodziną, co jest ważne dla ciągłości opieki i wsparcia dziecka. Pobierz kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Data: 14.11.2023
Kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z wadą wzroku
Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka z wadą wzroku jest istotne z kilku powodów. Po pierwsze, rodzice posiadają unikalną wiedzę na temat codziennego funkcjonowania i potrzeb swojego dziecka. Dzięki temu można uzyskać kompleksowy obraz sytuacji dziecka, obejmujący zarówno jego zdolności, jak i wyzwania, z jakimi się mierzy na co dzień. Obserwacje rodziców dotyczące zachowania dziecka, sposobów radzenia sobie z trudnościami, a także jego reakcji na różne bodźce i sytuacje mogą dostarczyć cennych informacji, które pomogą w opracowaniu optymalnego planu wsparcia. Należy jednak pamiętać, że wywiad z rodzicami jest tylko jednym ze źródeł informacji o dziecku. Równie ważna jest dokumentacja medyczna oraz dane z poradni psychologiczno-pedagogicznej, które dostarczają informacji na temat zdrowia fizycznego dziecka, jego rozwoju emocjonalnego i poznawczego.
- Data: 14.11.2023
Kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z wadą słuchu
Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka z wadą słuchu w przedszkolu stanowi istotny element w procesie dostosowywania opieki i edukacji do indywidualnych potrzeb malucha. Choć dokumentacja medyczna i z poradni psychologiczno-pedagogicznej dostarcza cennych informacji, bezpośrednia rozmowa z rodzicami pozwala na głębsze zrozumienie unikalnych aspektów życia dziecka. Warto również pamiętać, że rozmowa stanowi podstawę do budowania relacji i partnerstwa z rodzicami, co jest niezwykle ważne w kontekście świadczenia spersonalizowanej opieki i wsparcia. Zrozumienie tła rodzinnego i medycznego dziecka umożliwia bardziej skuteczną organizację środowiska przedszkolnego, planowanie odpowiednich interwencji oraz dostosowanie metod pracy. Dzięki temu możliwe jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka oraz promowanie jego integracji społecznej z rówieśnikami.
- Data: 31.10.2023
Plan pracy pedagoga specjalnego w przedszkolu
Przedszkola, podobnie jak szkoły, mają obowiązek zatrudniania specjalistów w wymiarze określonym w ustawie, W przedszkolach liczących powyżej 50 dzieci obligatoryjne jest zatrudnienie pedagoga specjalnego, Mimo że przepisy prawa oświatowego nie zobowiązują do tworzenia rocznego planu pracy przez pedagoga specjalnego, w wielu placówkach jest to standardem. Działania pedagoga specjalnego są oparte na rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten dokument powinien punktem wyjścia do przygotowania rocznego planu działań w przedszkolu. Poniżej prezentujemy przykładowy plan pracy pedagoga specjalnego na rok przedszkolny 2023/2024.
- Data: 24.10.2023
Opinia rady pedagogicznej do oceny pracy dyrektora przedszkola
Oceny pracy dyrektora szkoły dokuje kurator oświaty w porozumieniu z organem prowadzącym. Oceny tej dokonuje po zasięgnięciu opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w przedszkolu. Pobierz wzór opinii rady pedagogicznej do oceny pracy dyrektora przedszkola
- Data: 17.10.2023
Wzór arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w szkole lub przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Data: 03.10.2023
Wzór pisma zawiadamiającego rodziców o terminie spotkania zespołu w związku z dokonaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka
Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dokonuje się nie rzadziej niż dwa razy w roku. Co ważne – rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, w tym w opracowaniu i modyfikacji IPETu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania. Dlatego też dyrektor przedszkola obowiązkowo zawiadamia pisemnie, w sposób przyjęty w danym przedszkolu rodziców dziecka o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu. Pobierz wzór pisma zawiadamiającego rodziców o terminie spotkania zespołu w związku z dokonaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
- Data: 26.09.2023
Przykład arkusza obserwacji zajęć przedszkola
Dyrektor przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki. Przepisy nie określają wzoru arkusza obserwacji zajęć, dlatego każde przedszkole może opracować własny. Pobierz przykładowy arkusz obserwacji zajęć w przedszkolu.